Akademia Rowerowa w Zespole Szkół Łączności w Szczecinie
Akademia Rowerowa w Zespole Szkół Łączności w Szczecinie
Warsztaty w szkołach prowadzone w ramach 'Akademii Rowerowej’ wciąż trwają. Szczególnie w tym okresie – zachęcamy wszystkich nauczycieli i opiekunów, gospodarzy klas do zgłaszania chęci udziału swoich grup – są jeszcze wolne miejsca –pisze Rowerowy Szczecin
Tymczasem prezentujemy Wam harmonogram i relację przeprowadzonych warsztatów w Zesole Szkół Łączności. Zajęcia prowadzone są metodami warsztatowymi z elementami wykładu multimedialnego i coachingu grupowego.
I moduł – Miejski rowerzysta – przepisy, dobre praktyki, bezpieczeństwo.
Przepisy ruchu drogowego
Dobre praktyki poruszania się po mieście
Bezpieczeństwo
Codzienna komunikacja rowerowa w mieście (trudności, ułatwienia, stan infrastruktury)
W trakcie tej części warsztatów uczestnicy poznali przepisy ruchu drogowego ze szczególnym uwzglednieniem obowiązujących od maja 2011r. roku zmian dotyczących rowerzystów. Poza przepisami uczniowie poznali także wynikające z codziennego doświadczenia miejskich rowerzystów dobre praktyki bezpiecznego poruszania się rowerem po mieście. Odpowiedzieli m.in. na pytania dlaczego nie warto jeździć zbyt blisko prawej krawędzi jezdni, oraz jak się zachować na skrzyżowaniu. Kolejnymi pytaniami, na które w trakcie moderowanej dyskusji odpowiadali uczestnicy były pytania o bezpieczeństwo. Dyskusja dotyczyła tego, w jakim stopniu bezpieczeństwo rowerzyście zapewnia kask i odblaskowa kamizelka a w jakim stopniu odpowiednie zachowanie na drodze. Przed przejściem do kolenego moduły grupa dzieląc się własnymi doświadczeniami z poruszania się rowerem po mieście wpracowała zbiór rozwiązań, które uławiłyby tę codzienną komunikację.
II moduł – Infrastuktura rowerowa
Rodzaje infrastruktury rowerowej
Komunikacja w mieście
Idea zrównoważonego transportu
Potrzeby komunikacyjne mieskańców miasta
Zasady dobrego projektowania infrastruktury rowerowej
Mini wykład wprowadzjący do tej części warsztatów dotyczył rodzajów infrastruktury. Uczestnicy poznali m.in. różnice między drogą a pasem rowerowy. Dowiedzili się czym jest kontrapas rowerowy i jak się po nim poruszać oraz poznali podstawowe zasady projektowania infrastruktury rowerowej. Pytania na które odpowiadali uczestnicy to m.in:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Dlaczego budowanie 'ścieżek rowerowych’ wzdłuż wszystkich dróg w mieście nie jest najlepszym rozwiązaniem? Pozosałe ćwiczenia dotyczyły rodzajów transporu miejskiego (transport publiczny – samochody – rowery) oraz przestrzeni miejskiej – pytaniami tej części były m.in.:
– Gdzie najlepiej wybudować drogę rowerową, gdzie wyznaczyć pas rowerowy a gdzie nie trzeba 'specjalnej’ infrastuktury rowerowej?
-Dlaczego większa ilość rowerzystów korzystnie wpływa na sytuację poruszających się po mieście samochodami, oraz
-Czy słuszny jest podział mieszkańców miasta na takie kategorie jak pieszy, rowerzysta, kierowca samochodu?
III moduł – Aktywne społeczeństwo obywatelskie
Społeczeństwo obywatelskie
Idea zrównoważonego rozwoju
Inicjatywa – aktywność – współpraca
Instytucje miejskie do których kierujemy pisma
Wniosek vs. skarga
Zasady tworzenia oficjanego wniosku
Część w całości warsztatowa, dotyczyła wpływu zaangażowania mieszkańców na kształtowanie otoczenia. Ćwiczenia wykonywane przez uczestników zapoczątkowały dyskusję na temat korzyści ze współpracy mieszkańców oraz trudności jakie mogą napotkać ludzie aktywni. Uczniowie odpowiadali na pytania co i w jaki sposób można zrobić aby poprawić jakość infrastruktury rowerowej w Szczecinie – a tym samym ułatwić rowerzystom codzienne poruszanie się po mieści. W ramach tej części uczestnicy poznali również zasady pisania dobrego wniosku oraz adresy miejskich instytucji do których wnioski te mogą być kierowane. Efekty tego ćwiczenia przekazujemy w załączeniu.
Zapraszamy serdecznie do uczestnictwa w kolejnych warsztatach! Czekamy na Wasze zgłoszenia majlowe:[email protected].
Projekt finansowany jest przez Program Operacyjny Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.