6 procent wrocławian jeździ rowerami

infobike
29.01.2019 18:48

Z badań ruchu na Dolnym Śląsku wynika, że 41procent mieszkańców Wrocławia podróżuje samochodami, 24 pieszo,a 6 procent jeździ rowerami.

Mieszkańcy Wrocławia coraz częściej wybierająinny środek transportu niż samochód – wynika z kompleksowychbadań ruchu przeprowadzonych w stolicy Dolnego Śląska i gminachościennych. W porównaniu do podobnych badań sprzed ośmiu latwzrosła liczba osób wybierających rower i ruch pieszy.

Kompleksowe badanie ruchu we Wrocławiu i w gminachościennych zostało przeprowadzone na zlecenie magistratu w 2018 r.Wcześniej takie badanie było prowadzone na przełomie 2010 i 2011r.

Jak powiedział we wtorek podczas konferencjiprasowej prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, badanie ma na celu”diagnozę zachowań komunikacyjnych” mieszkańców miasta oraz21 ościenny gmin, które wraz ze stolicą Dolnego Śląska tworząaglomerację. „Wnioski, które zawiera te badanie zostanąuwzględnione w planie zrównoważonej mobilności. To kolejnydokumenty, który będzie traktował o wyzwaniach transportowych dlaWrocławia. Będzie on przedłożony radzie miejskiej na kwietniowejsesji” – powiedział Sutryk.

Według badań z terenów aglomeracji wrocławskiejdo Wrocławia codziennie wjeżdża około 240 tys. aut. „To o 25proc. więcej niż wyszło w badaniu sprzed ośmiu lat” -powiedział Sutryk.

Badania pokazały, że 41 procent podróżymieszkańcy Wrocławia wykonują autem, 28 proc. transportemzbiorowym, 6 proc. jeździ rowerem, a 24 proc. podróżujepieszo. „To bardzo optymistyczny dla nas wynik. Co prawda udziałpodróży autem spadł zaledwie o 1 punkt procentowy, ale ten faktzainicjował zmianę tendencji. Udział ruchu niesamochodowego jestna poziomie 59 proc. – to dobrze wróży naszemu celowi zawartemu weWrocławskiej Polityce Mobilności – chcemy żeby ten udział w2020 osiągnął poziom co najmniej 60 proc.” –powiedziała Monika Kozłowska- Święconek, dyrektor BiuraZrównoważonej Mobilności.

W stosunku do badań sprzed ośmiu lat wzrosłaliczba osób wybierających rower i ruch pieszy, spadł zaśodsetek korzystających z komunikacji zbiorowej.

Z analiz modal split innych miast, szczególnietych z Europy Zachodniej, które są w procesie kształtowaniazrównoważonej mobilności, wynika, że zmiana tendencji wpodróżowaniu następuje w kilku krokach. Zwykle w pierwszym krokuzwiększa się udział podróży rowerowych – z odpływem zkomunikacji zbiorowej, a dopiero później z użytkowników aut dokomunikacji zbiorowej. Jesteśmy zatem w środku tego cyklu – widaćpozytywną zmianę” – powiedziała MonikaKozłowska-Święconek.

Dodała, że teraz miasto będzie koncentrować sięna rozwoju komunikacji zbiorowej, ale ruch pieszy i rowerowybędzie rozwijany co najmniej tak dynamicznie jak dotychczas.(PAP)