330 km tras rowerowych za niemal 340 mln zł
Warszawa i okoliczne gminy planują rozbudowęmetropolitalnego systemu tras rowerowych – poinformowali w piątekprzedstawiciele stołecznego ratusza. W pierwszej kolejnościplanowana jest budowa lub modernizacja blisko 330 km tras za prawie340 mln zł.
Prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz powiedziałana piątkowej konferencji, że w efekcie współpracy samorząduwojewództwa mazowieckiego, miasta oraz podwarszawskich gmin wkonkursie wybrano do realizacji 13 projektów, dzięki którymzostanie powiększona sieć dróg rowerowych.
Miasto wyjaśnia, że jednym z głównych kryteriówwyboru konkretnych projektów tras było to, czy tworzą one spójnepołączenia międzygminne oraz jak wpisują się w istniejącąsieć. Drugim ważnym argumentem była możliwość dojechania drogąrowerową do przystanku, bądź zintegrowanego węzła przesiadkowegotransportu publicznego.
Planowane inwestycje – jak mówił wiceprezydent miastaMichał Olszewski – to głównie budowa nowych, ale równieżmodernizacja istniejących dróg rowerowych w Warszawie i 34 gminachsąsiadujących ze stolicą. Całkowity koszt niemal 330 km tras toprawie 340 mln zł.
Dyrektor biura funduszy europejskich stołecznegoratusza Maciej Fijałkowski poinformował, że samorządy otrzymająponad 241 mln zł dofinansowania z funduszy europejskich w ramachZintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, uwzględnionych wRegionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego2014-2020. Zapowiedział, że niebawem zostaną zawarte umowy nadofinansowanie wybranych projektów.
Olszewski mówił, że sieć dróg rowerowychmetropolii warszawskiej ma być zintegrowana z transportempublicznym. Przekonywał, że będzie to doskonała alternatywa dlamieszkańców codziennie dojeżdżających do pracy samochodem.
Ratusz zwraca uwagę, że rower jako codzienny środektransportu to zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu,a także poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. „Jednym znaszych celów w metropolii jest dbanie o to, żebyśmy mieli jaknajczystsze powietrze” – powiedział Olszewski.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego Jacek Kowalskipowiedział dziennikarzom, że nowe ścieżki rowerowe nie tylkopołączą gminy ościenne ze stolicą, ale również rozwiną siećszlaków turystycznych.
Trasy zostaną jednolicie oznakowane. Charakterystycznekolorowe rowery będą także elementem planowanych akcjiinformacyjno-promocyjnych zachęcających mieszkańców metropolii dokorzystania z rowerów podczas codziennych dojazdów do pracy czyszkoły.
To był pierwszy konkurs na budowę sieci drógrowerowych w ramach metropolii. Na kwiecień 2017 r. planowany jestkolejny nabór wniosków. W ramach realizacji spójnego systemu siecitras rowerowych samorządy metropolii warszawskiej zaplanowały ok.1,1 tys. km tras rowerowych.
„