30 km/godz – ulice przyjazne życiu!

infobike
30.11.2012 00:57

30 km/godz –ulice przyjazne życiu!

 tempo30_150x134

Ograniczenie prędkości do 30km/h na ulicach Szczecina? Rewolucyjny (jak na polskie warunki) krok ku poprawie bezpieczeństwa wydaje się być możliwy. Wszystko za sprawą Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej 30 km/h –ulice przyjazne życiu! Zachęcamy do poparcia tej propozycji! –czytamy na stronie Rowerowego Szczecina

 

Komisja UE po blisko dwóch miesiącach zaakceptowała wyżej wspomnianą inicjatywę, co umożliwia zbieranie podpisów. A tych będzie potrzebnych niemało –aby Komisja UE mogła rozważyć wprowadzenie takiego rozwiązania w miastach europejskich, konieczne jest uzbieranie ponad miliona podpisów, w co najmniej siedmiu krajach członkowskich.

 

Na czym jednak miałoby to polegać? Celem jest wprowadzenie ograniczenia prędkości do 30km/h na terenie wszystkich obszarów zabudowanych i osiedli mieszkaniowych państw Unii Europejskiej. Niosłoby to pewne oszczędności, ponieważ na takich drogach rowerzysta czułby się zdecydowanie bezpieczniej, zatem nie byłoby konieczności budowania oddzielnych dróg dla rowerów. Lokalne władze mogłyby w konkretnych przypadkach znosić ograniczenie do 30km/h, jednak musiałoby istnieć tam alternatywne rozwiązanie zapewniające bezpieczeństwo rowerzystów i pieszych.

 

Limit ten w wielkim stopniu przyczyniłby się do zmniejszenia liczby śmiertelnych wypadków na drogach, ale także zmniejszyłby ciężkość obrażeń niechronionych uczestników ruchu. Jak donoszą statystyki, ryzyko śmierci wskutek potrącenia przez samochód poruszający się z prędkością 50km/h jest aż cztery razy większe od potrącenia przy prędkości 30km/h. Martwiący jest fakt, że w Szczecinie od kilku lat odnotowujemy coraz więcej wypadków na drogach. Nie bez znaczenia jest to, że więcej wypadków ma miejsce właśnie w obszarze zabudowanym. W roku 2011 na szczecińskich drogach w 419 wypadkach zginęło 10 osób, a 474 zostały ranne. Aż połowa ofiar, to piesi potrąceni przez samochód. Z tej samej przyczyny rannych zostało 179 osób [ŹRÓDŁO]

 

Za bezpieczeństwem idą także inne korzyści. Mniej spalin i mniej hałasu, to bardzo cenne skutki, przekładające się na polepszenie jakości życia w mieście i jego rozwój.

 

Trzeba także zaznaczyć, że wbrew powszechnej opinii, rozwiązanie to nie doprowadziłoby do zakorkowania naszych ulic. W mieście rzadko kiedy samochody poruszają się ze średnią prędkością wyższą niż 30km/h. Ograniczenie pozwoliłoby zachować większą płynność ruchu, ponieważ wolniej poruszające się pojazdy mogą zachować mniejszy odstęp podczas przejazdu przez skrzyżowania, które de facto są głównym sprawcą korków w miastach. Wiedzą o tym doskonale mieszkańcy Zachodniej Europy, gdzie rozwiązanie to jest znane od lat za sprawą stref tempo 30, które obejmują przykładowo 70% wszystkich ulic Berlina, ale co ciekawe –zaczyna się pojawiać także w Polsce –w Gdańsku, czy Poznaniu.

Jeśli chcesz poprzeć Europejską Inicjatywę Obywatelską 30 km/h –ulice przyjazne życiu możesz to zrobić pod tym adresem internetowym. Warunkiem jest posiadanie obywatelstwa któregoś z państw Unii Europejskiej oraz skończone 18 lat.

 

Kacper Poświatowski

 

Źródło: http://www.rowerowy.szczecin.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1747:30-km-godz-%E2%80%93-ulice-przyjazne-%C5%BCyciu&catid=174&Itemid=696