230 km rowerowych dróg Krakowa [FILM]
W Krakowie powstało ponad 230 km infrastruktury rowerowej (wtym drogi dla rowerów, pasy rowerowe, kontrapasy oraz tzw. kontraruch rowerowy,gdzie dopuszczona jest jazda rowerem „pod prąd” na ulicach jednokierunkowych wstrefie ruchu uspokojonego, czyli z ograniczeniem prędkości do 30 km/).
W roku 2018 oddane zostały kolejne kilometry ścieżek. Tom.in. nowe drogi rowerowe wzdłuż odcinków ulic: Nowohuckiej; Zakopiańskiej;Piasta Kołodzieja, Srebrnych Orłów, Wiślickiej; Marii Konopnickiej.
Budowa tras rowerowych pomimo srogiej zimy w wielu miejscachwciąż jest prowadzona. Dzięki inwestycji prowadzonej przy ul. Kamieńskiegoniebawem uda się połączyć Prokocim z centrum miasta. Obecnie z uwagi nakonieczność poprowadzenia drogi rowerowej nad torami kolejowymi i koniecznośćwybudowania dodatkowej kładki tylko dla rowerzystów prowadzone są rozmowy zPKP.
Opracowywane są projekty dróg dla rowerów: od ulicyPowstańców wzdłuż ulic Strzelców i Lublańskiej do estakady wraz z dostosowaniemtunelu łączącego ulice brogi-Rakowicka do ruchu rowerowego; wzdłuż ulicBabińskiego i Skotnickiej od ul. Bunscha do ul. Trockiego.
Kolejne przetargi
W pierwszym kwartale tego roku ogłoszone zostaną przetargina budowę dróg dla rowerów: od klasztoru Sióstr Norbertanek do istniejącegoodcinka ścieżki przy Moście Zwierzynieckim, od Wioślarskiej do ul. Jodłowejoraz od ul. Mirowskiej do granicy miasta; budowę ścieżki wzdłuż Al.Solidarności; oraz z projektu BudżetuObywatelskiego „Łączymy Parki Krakowa”. Sytuacja w branży budowlanej w roku2018 odbiła się na zaplanowanych do realizacji inwestycjach. Po raz pierwszy przy okazji wielomilionowegobudżetu do przetargu nie stanęli wykonawcy, ale dzięki zarezerwowanym wbudżecie środkom przetargi zostaną powtórzone.
Również przy okazji ważnych inwestycji drogowych, związanychz poprawą nawierzchni na jezdni staramy się pamiętać o rowerzystach. W ramachmodernizacji linii tramwajowej do Bronowic, obok wymiany nawierzchni ichodników budowana jest droga rowerowa. DDR powstają przy przebudowywanej ul.Igołomskiej czy budowanej Trasie Łagiewnickiej. Podobnie będzie przy okazjimodernizacji ulicy Krakowskiej. Tu w sercu Kazimierza, po remoncie jednej znajważniejszych jego ulic znajdzie się miejsce dla rowerzystów.
Prace prowadzone były również wzdłuż ul. Armii Krajowej, naodcinku od ul. Przybyszewskiego oraz na ul. Jasnogórskiej do granic miasta. Aletu z uwagi na zimę i temperatury niesprzyjające pracom bitumicznym pracezostały przerwane do wiosny.
{https://www.youtube.com/watch?v=2RuWS0eMAmY}
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Innowacyjne kontrapasy
Kraków nie boi się innowacji, pierwsze drogi dla rowerówpowstały w latach 50. XX wieku, gdzie? – W Nowej Hucie. Pierwsze kontrapasy naulicach jednokierunkowych, którymi mogli sprawnie przemieszczać się cykliścipowstały również na ulicy Kopernika w 2002 roku. Tu miasto również byłopionierem przy wprowadzaniu nowych rowerowych idei.
W pierwszym kwartale tego roku rozpoczną się prace związaneze zmianą organizacji ruchu w pobliżu zalewu Bagry. Na ulicach okalającychzalew, celem uspokojenia ruchu zmieniona zostanie organizacja ruchuumożliwiająca wprowadzenie kontraruchu dla rowerzystów na kilkunastu ulicachprzy zalewie.
Od lat Kraków konsekwentnie realizuje politykę rowerową,inwestując nie tylko w infrastrukturę, ale także w starania zmiany zachowańkomunikacyjnych mieszkańców. Sporym zainteresowaniem cieszy się miejski konkurs”Rowerem do pracy, czyli dom, rower, praca… i tak w kółko”. W 2018 rokupracownicy 80 krakowskich firm i instytucji wybrali siodełko zamiast fotelasamochodowego czy autobusu i przejechali łącznie 1 010 500 km.
„