150 kilometrów rowerowych tras w Kujawsko-Pomorskim
W ramach RPO marszałek kujawsko-pomorski rozdysponował do tej pory środki na utworzenie39 ścieżek rowerowych o łącznej długości blisko 150 kilometrów. To nie koniecmarszałkowskiego wsparcia na budowę bezpiecznych i przyjaznych środowisku trasdla miłośników dwóch kółek – trwają nabory wniosków w trzech kolejnychkonkursach.
– Rower to nie tylko sposób na aktywny wypoczynek, ale teżtani i praktyczny środek komunikacji, z którego mieszkańcy regionu korzystającoraz częściej. Bezpieczne i wygodne ścieżki zachęcają, by wybrać rower jakoalternatywę dla samochodu – tłumaczy marszałek Piotr Całbecki.
Samorząd województwa konsekwentnie wspiera rozwójinfrastruktury dla miłośników dwóch kółek. Przekazując środki na tego rodzajuinwestycje korzystamy ze wszystkich możliwych źródeł finansowania, w tymRegionalnego Programu Operacyjnego, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich orazwsparcia, którymi dysponują Lokalne Grupy Działania. Efekt inwestycjizrealizowanych w Kujawsko-Pomorskiem w poprzedniej perspektywie finansowej UniiEuropejskiej to ponad ćwierć tysiąca kilometrów nowych ścieżek rowerowych.
W Regionalnym Programie Operacyjnym WojewództwaKujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 na rozbudowę infrastruktury rowerowejprzeznaczymy ponad 130 milionów złotych, czyli kwotę ponaddwukrotnie wyższą niżw perspektywie 2007-2013. Do tej pory samorząd województwa zawarł umowy nadofinansowanie 25 projektów, a kolejnych 14 umów jest w przygotowaniu. W ramachtych zadań powstanie lub zostanie wyznaczonych prawie 150 kilometrów ścieżekrowerowych. Około 80 kilometrów traktów dla rowerzystów powstaje przy gruntownieprzebudowywanych trasach wojewódzkich. To możliwe dzięki ścisłej współpracy zsamorządami lokalnymi.
Największe wsparcie z RPO – ponad 5 milionów złotych – trafina budowę ścieżki rowerowej w gminie Dąbrowa Chełmińska ze stolicy gminy doCzarża i Dębowca oraz do Janowa. Powiat toruński otrzyma w sumie 9,5 milionazłotych dofinansowania na budowę aż czterech dróg rowerowych – wśród nich jest24 kilometrowy trakt z Osieka nad Wisłą przez Sąsieczno, Zimny Zdrój,Czernikowo i Mazowsze z odgałęzieniem do Obrowa. Bydgoszcz pozyskała 1,8miliona złotych na budowę drogi dla rowerzystów w ciągu ulicy Grunwaldzkiej.
-„Zależy nam, by ścieżki rowerowe na Kujawach i Pomorzupowstawały w odpowiednim standardzie, były bezpieczne i przyjazne użytkownikom.W 2016 roku zarząd województwa przyjął szeroko konsultowany dokumentzawierający zbiór zasad, według których powinny być realizowane inwestycje związanez infrastrukturą rowerową – dodaje Piotr Całbecki.
Samorządowe władze województwa zabiegają też o to, byścieżki rowerowe łączyły się w długie trakty przebiegające przez kilka gmin.Przyłączenie projektowanej trasy rowerowej do istniejącej już drogi dlarowerzystów to jeden z warunków otrzymania wsparcia z RPO. Takieprzedsięwzięcie zrealizowano między innymi w przypadku 100-kilometrowej trasyrowerowej z Torunia przez Bydgoszcz do Koronowa. Trwają rozmowy o wydłużeniutej ścieżki z Unisławia w kierunku Chełmna i Grudziądza. Wkrótce nowy fragmenttrasy rowerowej ma połączyć istniejące drogi dla rowerzystów w gminach Pakość iBarcin.
Trwają nabory wniosków w trzech kolejnych konkursach wramach RPO na dofinansowanie inwestycji dotyczących budowy ścieżek rowerowych.Do podziału między samorządy lokalne są w sumie 32 miliony złotych. Maksymalnypoziom dofinansowania może wynieść 85 procent wartości przedsięwzięcia.
Kujawskie ścieżki rowerowe w statystyce:
-
W 2016 roku łączna długość ścieżek rowerowych w województwiekujawsko-pomorskim wynosiła 933 kilometry i od roku 2011 (pierwsze dostępnedane statystyczne w tym zakresie) wydłużyła się o 480 kilometrów (4 wynik wkraju).
-
Długość ścieżek rowerowych w województwie to 8,3% długościwszystkich ścieżek rowerowych w kraju. Jest to 4 najlepszy wynik w Polsce – powojewództwach mazowieckim (12,5%),wielkopolskim (12,0%) i pomorskim (9,8%).
-
Blisko 66% ścieżek rowerowych w województwie (615 km)znajdowało się pod zarządem gmin, prawie 24% (220 km) pod zarządem powiatów, aniewiele ponad 10% (97 km) pod zarządem samorządu województwa.
-
Na każde 10 tys. km2 w województwie w 2016 r. przypadało 519kilometrów tego rodzaju infrastruktury. To trzeci najlepszy wynik w kraju izdecydowanie powyżej średniej krajowej, która wynosiła 360 kilometrów.
-
Pod względem długości ścieżek rowerowych na 10 tys. ludnościwojewództwo kujawsko-pomorskie utrzymało wysoką pozycję. Z wynikiem 4,5 kmzajmowało w 2016 roku 3 lokatę.
Przykłady inwestycji zrealizowanych dzięki marszałkowskiemuwsparciu z RPO na lata 2007-2013:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-
36-kilometrowa trasa z Torunia do Chełmży zodgałęzieniem do Kamionek Małych,
-
100-kilometrowyszlak łączący Koronowo, Bydgoszcz, Unisław oraz Toruń
-
12-kilometrowyodcinek pomiędzy Złotorią i Osiekiem,
-
20-kilometrowyodcinek w powiecie aleksandrowskim,
-
22-kilometrowyodcinek z Torunia do Unisławia,
-
ze środków RPO nalata 2007-2013 wytyczono także Wiślaną Trasę Rowerową, której długość naterenie Kujaw i Pomorza wynosi 450 kilometrów.
I kilka linków:
-
Listy ścieżek rowerowych, które powstały w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich
-
Lista ścieżek rowerowych, które powstają przy gruntownie przebudowywanych trasach wojewódzkich
„