10 przykazań nowego miasta
10 przykazań nowego miasta
Czasy dominacji samochodu w mieście na naszych oczach zaczynają się kończyć. Motoryzacja, niezależnie od trzymanych w sejfach lub zwykłych niechronionych szufladach pomysłów na czysty napęd, nie zrewolucjonizuje już transportu w miastach. Wszystko dlatego, że ludzie chcą odzyskać przestrzeń miejską i znów uczynić ją przyjazną dla człowieka, czytaj pieszego –czytamy na stronie I bike Kraków
A jeśli chcesz przyspieszyć zmiany czytaj też fachową literaturę, polecaj ją innym, przekonuj jeszcze nie przekonanych, że miasto może, powinno, być urządzone tak, by chodzenie po nim sprawiało przyjemność, było łatwe i wreszcie, bezpieczne.
Co czytać? Na wciąż długie, zimowe wieczory polecam nową książkę amerykańskiego urbanisty Jeffa Specka pt. “Walkable Cities”. Jej autor koncentruje się co prawda na dzielnicach centralnych miast USA, ale większość, jeśli nie wszystkie, porad pozostaje aktualnych również w polskich realiach.
1.Umieść samochody tam, gdzie ich miejsce
Uprzywilejowanie samochodów, a co za tym idzie nadmiernie rozbudowana infrastruktura, odcisnęły swoje negatywne piętno nie tylko na amerykańskich miastach, dlatego też trzeba wrócić do równouprawnienia wszystkich uczestników ruchu. Ulice znów powinny stać się tętniącymi życiem przestrzeniami publicznymi.
2. Twórz wielofunkcyjne dzielnice
Kiedy sklepy, usługi i miejsca rekreacji są w zasięgu spaceru, ludzie znacznie częściej chodzą, rezygnując przy tym z jazdy samochodem.
3. Uporządkuj parkowanie
Dobrze wyznaczone miejsca parkingowe i odpowiednie opłaty za ich użytkowanie nie tylko spowodują, że mniej ludzi wybierze samochód, ale również, przez uporządkowanie chodników, zachęcą do chodzenia po mieście.
4. Wspieraj transport publiczny
Sprawny transport publiczny wpływa pozytywnie nie tylko na liczbę samochodów, ale również na jakość tkanki miejskiej. Rozwijając siatkę transportu zbiorowego, należy pamiętać, o tworzeniu wygodnych, krótkich dojść do przystanków i stref pieszych w ich okolicy.
5. Chroń pieszych
Szerokie pasy ruchu czy drogi jednokierunkowe tylko zachęcają kierowców do szybszej jazdy, dlatego też powinno się unikać takich rozwiązań w centrach miast. Paradoksalnie pomocne może być też usunięcie części oznakowania. Jeśli kierowcy będą mieli poczucie, że w każdej chwili mogą uderzyć w kogoś lub coś, będą znacznie ostrożniejsi albo wybiorą inną drogę.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
6. Ułatwiaj życie rowerzystom
Obecność rowerzystów na drodze spowalnia ruch samochodów, a kierowcy stają się bardziej czujni.
7. Odpowiednio projektuj przestrzeń
Przy projektowaniu nowych ulic i remontów już istniejących zawsze trzeba pamiętać o pieszych –ich wygodzie i bezpieczeństwie. Trzeba tak kształtować miasto, aby chodzenie było możliwie jak najbardziej komfortowe.
8. Sadź drzewa
Amerykańskie badania pokazują, że większa ilość drzew wzdłuż ulic, mimo że ograniczają one widoczność, wpływa za zmniejszenie ilości wypadków. Nie wolno też zapominać o innych korzyściach drzew –zapewnianiu komfortu termicznego, pochłanianiu spalin czy zmniejszeniu uciążliwości hałasu.
9. Twórz przyjazne i unikalne fasady budynków
Poza komfortem i bezpieczeństwem, dla wielu pieszych ważne jest również to, co zobaczą po drodze. Ciekawe budynki, usługowe przyziemia czy sklepowe witryny też wpływają na skłonność mieszkańców miasta do chodzenia pieszo.
10. “Wybierz swoich zwycięzców”
Niestety trudno jest zmienić od razu całe miasto, dlatego należy koncentrować się w pierwszej kolejności na miejscach, gdzie niewielkim kosztem można bardzo wiele osiągnąć.
Źródło: Miasto w ruchu
Źródło: http://ibikekrakow.com/2013/02/25/10-przykazan-nowego-miasta/