Największe i najmniejsze budżety rowerowe według raportu „Miasta dla rowerzystów 2023”
Polskie miasta bez wątpienia dążą do stworzenia przestrzeni przyjaznej dla rowerzystów, na co wskazuje zwiększanie środków finansowych przeznaczonych na rozwój i utrzymanie infrastruktury rowerowej. W 2022 wyróżniły się dwie miejscowości, które położyły szczególny nacisk na rozwój infrastruktury dla cyklistów – Kielce i Kraków. O tym gdzie są największe a gdzie najmniejsze budżety rowerowe dowiemy się z kolejnego odcinka raportu "Miasta dla rowerzystów 2023" stworzonego przez centrumrowerowe.pl
W Kielcach możemy mówić o wzroście wydatków na poziomie 224,83% rok do roku. Przekłada się to na najwyższy procent wśród wszystkich miast, który został przeznaczony na omawiany cel – wynosi on aż 0,63%. Większość z prowadzonych działań skupia się na realizacji założeń programu „Kielecki Rower Miejski”, którego łączna wartość wynosiła 21,5 mln zł. Innym rozpoczętym w 2022 r. projektem (zakończenie prac planowane jest w wakacje) jest autostrada rowerowa prowadząca z Kielc do Zagnańska.
Znaczne zwiększenie nakładów finansowych widoczne jest także w budżecie Krakowa. O ile procent wydatków miasta przeznaczony na infrastrukturę dla cyklistów w 2021 r. wynosił zaledwie – 0,08%, to w 2022 r. wzrósł on do 0,26%, co stanowi ponad 18,5 mln zł. Dla miasta został opracowany Program Budowy Ścieżek Rowerowych, a jedną z istotniejszych inwestycji była realizacja dróg rowerowych w ramach Trasy Łagiewnickiej.
Dokonując analizy porównawczej na przestrzeni lat, można zauważyć, że niektóre z miast w 2022 ograniczyły budżet inwestycyjny. Są to Gdańsk, Gdynia i Rzeszów, co może mieć związek z zakończeniem realizacji większych projektów dedykowanych dla rowerzystów.
Poddając analizie budżety miejskie, należy pamiętać o tym, że dane te cechują się pewnym marginesem błędu. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele. Warto uwzględnić fakt, iż często drogi rowerowe stanowią część większych projektów, więc wyodrębnienie nakładów na składową inwestycji jest niemożliwe. Dodatkowo urzędnicy pozyskują fundusze nie tylko z kasy miasta, ale także korzystają z programów współfinansowania (np. przez województwo lub Unię Europejską). Prowadzone prace niejednokrotnie trwają przez długi czas, co sprawia, że koszty rozkładają się w budżecie na poszczególne lata.
Rowerzyści głosują w Budżetach Obywatelskich
Jednym z dowodów na zaangażowanie społeczności w sprawy lokalne jest inicjowanie projektów i głosowanie w miejskim Budżecie Obywatelskim. System dzielenia funduszy na realizacje celów mieszkańców pojawił się w Polsce po raz pierwszy w 2011 r., a możliwość realnego wpływu na to, co dzieje się w najbliższej okolicy sprawiła, że szybko stał się popularny w całym kraju.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Analiza zestawienia projektów wybranych do realizacji na rok 2022 pozwala stwierdzić, że najbardziej zaangażowani byli cykliści z Wrocławia – 29% z wszystkich wybranych projektów stanowią rowerowe, Kielc – 21% , Białegostoku – 16% i Lublina – 12%. Wyjątkowo ciekawym przykładem są działania społeczników z województw dolnośląskiego i lubelskiego, którzy zostali zachęceni do dalszego działania ponadprzeciętnym sukcesem budżetu na rok 2021. Wtedy to kolejno 50% i 30% projektów wybranych w Budżetach Obywatelskich było dedykowanych cyklistom. W 2022 r. zaproponowali oni kolejne rozwiązania mające na celu poprawę infrastruktury rowerowej. Chociaż nie zyskały one tak dużej aprobaty społecznej, wyniki istotnie wskazują, że mieszkańcom tych miast zależy na kontynuowaniu prac w tym zakresie.
Niemal każde z miast wskazanych w Raporcie miało w planie rozpocząć w 2022 r. realizację projektów dedykowanych cyklistom (min. dwa, niejednokrotnie więcej). Wyjątek stanowi Sosnowiec, gdzie chociaż pojawiły się takie propozycje, jak budowa drogi dojazdowej do pumptraka czy remont bądź powstanie pieszo-jezdni, nie zyskały one poparcia społecznego.
Warto zaznaczyć, że głosujemy nie tylko na duże projekty, których celem jest zwiększenie ilości dróg rowerowych, ale także na mniejsze, mające charakter lokalny. Pomysłodawcy proponują wspólne wycieczki na dwóch kółkach, które pozwalają zacieśniać więzi sąsiedzkie. Społecznicy mają na uwadze także potrzeby najmłodszych, stąd proponowane są budowy miasteczek rowerowych, które pozwalają na udoskonalanie umiejętności przez dzieci.