Mamy podsumowanie sezonu Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego
Wraz z końcem października zakończył się kolejny sezon funkcjonowania Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego. Już dziś wiadomo, że miejskie jednoślady powrócą w przyszłym roku, a czas darmowego korzystania ma być dłuższy.
Koniec sezonu jest też okazją do podsumowań.W 2022 roku z Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego skorzystało 6 tysięcy użytkowników, którzy dokonali 54 tysięcy wypożyczeń. Średni czas jazdy to około 24 minuty dziennie. Do dyspozycji użytkowników było 56 stacji i 400 rowerów.
To podobny wynik jak przed rokiem, gdy zanotowano 58 tysięcy wypożyczeń. Złote czasy dla rowerów miejskich skończyły się wraz z wybuchem pandemii koronawirusa. W 2020 roku, gdy wprowadzano lockdowny, wypożyczeń było bowiem 100 tysięcy, a i tak mówiliśmy wówczas o bardzo dużym spadku.
W 2019 roku wypożyczono rowery miejskie aż 245 tysięcy razy. Aby jeszcze bardziej podkreślić spadek zainteresowania rowerem miejskim, wystarczy dodać, że wtedy 50 tysięcy wypożyczeń notowano nie w ciągu całego roku, ale w samym tylko czerwcu.
Spadek zainteresowania rowerami miejskimi to przypadłość nie tylko Bydgoszczy, ale też wielu innych miast. Powodem jest nie tylko pandemia koronawirusa i ówczesny boom na zakup własnych rowerów, ale też pojawienie się alternatywy w postaci hulajnóg. Ponadto, w stolicy województwa kujawsko-pomorskiego wielu użytkowników skarżyło się na szwankujące zamki, co też zniechęcało do korzystania.
W sezonie 2022 rower miejski funkcjonował po raz drugi z rzędu funkcjonował w ramach systemu pomostowego – podpisano więc roczną umowę na obsługę z wykorzystaniem istniejących już stacji i rowerów. W 2023 roku będzie podobnie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zarząd dróg deklaruje jednak, że będzie to już ostatnia taka sytuacja.
Biorąc pod uwagę obecną sytuację gospodarczą jesteśmy zmuszeni do przełożyć budowę nowego systemu BRA na następne lata. W przyszłym roku wraz z Zespołem ds. polityki rowerowej działającym przy Prezydencie Miasta Bydgoszczy, wypracujemy nowe zasady funkcjonowania systemu BRA lub podejmiemy decyzję o wykorzystaniu środków finansowych na wzmacniania sieci dróg rowerowych w mieście – wyjaśnia Tomasz Okoński, rzecznik prasowy ZDMiKP.
W 2022 roku firma Homeport Polska Sp. z o.o. obsługiwała system za kwotę 1,45 mln zł.
Wiadomo już, że przyszłym roku ma zostać wprowadzona istotna zmiana – czas darmowego wypożyczenia zostanie wydłużony z 20 do 30 minut. To dobra informacja dla użytkowników, gdyż to właśnie bezpłatne przejazdy od zawsze cieszyły się największą popularnością.