17 września oficjalne otwarcie Przekopu. Dzień później ruszy żegluga
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk potwierdził, że 17 września odbędzie się oficjalne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
Tym samym zostanie pierwszy etap inwestycji. Kolejne dwa etapy to pogłębienie Zalewu Wiślanego i rzeki Elbląg wraz z dojściem do portu. Ostateczne zakończenie tej wielkiej inwestycji to przyszły rok.
Zgodnie z przepisami
W komunikacie MI wskazano, że od momentu otwarcia kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną przejście przez śluzę odbywać się będzie zgodnie z przepisami portowymi, które wkrótce zostaną podane do publicznej wiadomości. Stanowią one, że śluzowanie statków może odbywać się jedynie w porze dziennej i w ściśle określonych godzinach.
Pierwsze wyjście jednostek ze śluzy nastąpi 17 września br. w godzinach popołudniowych. Pierwszym statkiem będzie flagowa jednostka Urzędu Morskiego w Gdyni, 60-metrowy, wielozadaniowy ZODIAK II. W uroczystości wezmą udział także jednostki Marynarki Wojennej RP, Morskiego Oddziału Straży Granicznej, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Policji, Żandarmerii Wojskowej oraz jednostki hydrograficzne i patrolowo-kontrolne administracji morskiej.
-"Z uwagi na charakter uroczystości towarzyszących otwarciu nowej przeprawy przez Mierzeję Wiślną, kanał żeglugowy będzie dostępny dzień później, od 18 września" - podało Ministerstwo Infrastruktury.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Żeglugowy Priorytet
-"Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest priorytetową inwestycją, która skróci drogę statków na Bałtyk oraz umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego. Potrzebna jest każda inwestycja, która zwiększa możliwości rozwojowe Polski. Opuszczony i zapomniany teren zyskuje na wartości, ma możliwości rozwoju. Akwen zyskuje możliwość bezpośredniej ochrony, będzie mógł się rozwijać biznes. Proszę spojrzeć, kto jest temu przeciwny!!!"- napisał Gróbarczyk.
Wskazał, że "mieliśmy dziesiątki adwersarzy -Komisja Europejska, rosyjscy ministrowie". "Próbowano negatywnie przedstawić tę inwestycję, ten proces wciąż trwa w niektórych mediach. Niektórzy nie zrozumieli, jak ważna jest to inwestycja. To otwarcie ostatniego akwenu, który był niedostępny dla Polski"- dodał.
Po pogłębieniu toru wodnego do Elbląga przez Zalew Wiślany będą mogły wpływać statki morskie o długości 100 metrów oraz zestawy barek długich na 180 m, o szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 m.
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 25 kilometrów. Samo przejście przez Zalew Wiślany wynosi nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.