Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

17 września oficjalne otwarcie Przekopu. Dzień później ruszy żegluga

infoship
07.09.2022 20:00

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk potwierdził, że 17 września odbędzie się oficjalne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną

Tym samym zostanie pierwszy etap inwestycji. Kolejne dwa etapy to pogłębienie Zalewu Wiślanego i rzeki Elbląg wraz z dojściem do portu. Ostateczne zakończenie tej wielkiej inwestycji to przyszły rok.

Zgodnie z przepisami

W komunikacie MI wskazano, że od momentu otwarcia kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną przejście przez śluzę odbywać się będzie zgodnie z przepisami portowymi, które wkrótce zostaną podane do publicznej wiadomości. Stanowią one, że śluzowanie statków może odbywać się jedynie w porze dziennej i w ściśle określonych godzinach.

Pierwsze wyjście jednostek ze śluzy nastąpi 17 września br. w godzinach popołudniowych. Pierwszym statkiem będzie flagowa jednostka Urzędu Morskiego w Gdyni, 60-metrowy, wielozadaniowy ZODIAK II. W uroczystości wezmą udział także jednostki Marynarki Wojennej RP, Morskiego Oddziału Straży Granicznej, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Policji, Żandarmerii Wojskowej oraz jednostki hydrograficzne i patrolowo-kontrolne administracji morskiej.

-"Z uwagi na charakter uroczystości towarzyszących otwarciu nowej przeprawy przez Mierzeję Wiślną, kanał żeglugowy będzie dostępny dzień później, od 18 września" - podało Ministerstwo Infrastruktury.

fot. NDI

Żeglugowy Priorytet

-"Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest priorytetową inwestycją, która skróci drogę statków na Bałtyk oraz umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego. Potrzebna jest każda inwestycja, która zwiększa możliwości rozwojowe Polski. Opuszczony i zapomniany teren zyskuje na wartości, ma możliwości rozwoju. Akwen zyskuje możliwość bezpośredniej ochrony, będzie mógł się rozwijać biznes. Proszę spojrzeć, kto jest temu przeciwny!!!"- napisał Gróbarczyk.

Wskazał, że "mieliśmy dziesiątki adwersarzy -Komisja Europejska, rosyjscy ministrowie". "Próbowano negatywnie przedstawić tę inwestycję, ten proces wciąż trwa w niektórych mediach. Niektórzy nie zrozumieli, jak ważna jest to inwestycja. To otwarcie ostatniego akwenu, który był niedostępny dla Polski"- dodał.

Po pogłębieniu toru wodnego do Elbląga przez Zalew Wiślany będą mogły wpływać statki morskie o długości 100 metrów oraz zestawy barek długich na 180 m, o szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 m.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 25 kilometrów. Samo przejście przez Zalew Wiślany wynosi nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.