Warszawa: po dwuletniej przerwie ponownie wystartował Rowerowy Maj

infobike
05.05.2022 12:15
Po dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią, w środę ruszyła kampania Rowerowy Maj promująca korzystanie z rowerów w mieście. Jak przekazał stołeczny ratusz, dziesiątki tysięcy uczniów z 340 warszawskich szkół podstawowych i przedszkoli dotarło w środę na zajęcia aktywnie.

Pomimo dwóch lat przerwy spowodowanej pandemią, kampania cieszy się ogromną popularnością. W tym roku, jak podał ratusz, do Rowerowego Maja zgłosiły się aż 184 przedszkola i 156 szkół. Podczas ostatniej kampanii w 2019 roku (na dwa lata Rowerowy Maj zatrzymała pandemia) łącznie do zabawy przystąpiło 229 placówek. Czwarta edycja objęła ok. 80 tys. dzieci, a jej efektem było blisko półtora miliona aktywnych podróży na zajęcia.

Po raz drugi w akcji wzięły udział warszawskie przedszkolaki. Jak zaznaczył ratusz, do tegorocznej edycji kampanii zgłosiło się więcej przedszkoli niż szkół podstawowych.

Warszawa pojedzie w Rowerowym Maju już po raz piąty. W tegorocznej edycji weźmie udział blisko 120 tys. najmłodszych warszawiaków z 340 stołecznych placówek, 184 przedszkoli oraz 156 szkół podstawowych. To rekord, będziemy chyba najbardziej zakręconym miastem w Europie. Od kilkunastu lat konsekwentnie inwestujemy w przyjazną rowerzystom infrastrukturę, budujemy spójną sieć dróg rowerowych, uruchamiamy Veturilo. Trzymam kciuki za wysoką frekwencję. I gorąco zachęcam wszystkich do przesiadki na rowery, hulajnogi, deskorolki czy rolki, nie tylko w maju – powiedziała wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska.

Rowerowy Maj to ogólnopolska kampania społeczno-edukacyjna dla uczniów szkół podstawowych i przedszkolaków, promująca korzystanie z rowerów w mieście. Pomysłodawcą kampanii jest Miasto Gdańsk, które kilka lat temu zaprosiło do udziału miasta z całej Polski. W tym roku Rowerowy Maj odbędzie się w 46 z nich.

Jak to działa

Zasady akcji są bardzo proste: codziennie, przez cały miesiąc, każdy przedszkolak i uczeń szkoły podstawowej, który dotrze do swojego przedszkola lub szkoły w sposób aktywny (czyli nie tylko na rowerze, ale też na hulajnodze, na rolkach, czy na deskorolce), otrzymuje dwie naklejki – jedną do rowerowego dzienniczka, a drugą na plakat klasowy. Dla najaktywniejszych uczestników, klas i grup oraz całych placówek przewidziane są atrakcyjne nagrody.

Przekaz kampanii

Jak zaznaczył ratusz, tegoroczna edycja kampanii zostanie zrealizowana "dla klimatu", by podnieść świadomość dzieci i młodzieży na temat wagi decyzji dotyczących sposobu przemieszczania się w kontekście ochrony klimatu.

Chcemy, aby nawyki wypracowane w trakcie kampanii miały wpływ na wybory transportowe przez cały rok, zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych. Działamy w ten sposób wspólnie na rzecz redukcji emisji szkodzących klimatowi – powiedziała zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich Karolina Gałecka.

To nie koniec atrakcji związanych z akcją. W czerwcu uczestnicy kampanii wezmą udział w pikniku ekologicznym, który odbędzie się na zielonych terenach otaczających Pawilon Edukacyjny "Kamień" na Golędzinowie. Pojadą na niego wspólnie, w ramach wielkiego przejazdu rowerowego ulicami Warszawy. Na pikniku nagrody otrzymają najaktywniejsze placówki, nie zabraknie licznych atrakcji dla małych i dużych.

Aby dzieci przybyłe z Ukrainy mogły także w pełni włączyć się w kampanię przygotowano materiały w języku ukraińskim a placówki zachęcono do organizowania wewnętrznych zbiórek sprzętów dla najbardziej potrzebujących - podkreślił ratusz.

Patronat honorowy nad kampanią objęły ambasady Niderlandów, Danii i Szwecji.(PAP)