Jaki będzie ostateczny koszt Przekopu? Rząd: Powiemy jesienią
Ostateczny koszt budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną będzie znany w październiku lub listopadzie tego roku - poinformował 6 kwietnia podczas posiedzenia sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.
Konia z rzędem
-"Ostateczny koszt (budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną - PAP) podam państwu najwcześniej w październiku lub listopadzie tego roku, kiedy zakończymy całą inwestycję. Konia z rzędem temu, kto przewidzi koszty pracy, koszty stali, koszty wykończenia jak będą się kształtować w kontekście najbliższych miesięcy" - powiedział podczas posiedzenia komisji Witkowski.
Z kolei zastępca dyrektora do spraw technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk–Świerczyńska przypomniała podczas posiedzenia komisji, że sam przekop przez Mierzeję Wiślaną, którego otwarcie ma nastąpić we wrześniu tego roku, nie oznacza zakończenia prac przy całym projekcie.
-"Trwają jeszcze prace na rzece Elbląg i ich termin zakończenia to kwiecień przyszłego roku. Będą też prowadzone prace pogłębiarskie na kanale przez Zalew Wiślany, w tej chwili jest ogłoszony przetarg na ten zakres prac" - stwierdziła.
Dodała, że osiągnięcie pełnych parametrów w ramach całego przedsięwzięcia zaplanowano na przyszły rok, natomiast pływanie między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym będzie możliwe już od września.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
17 września
We wtorek podczas konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk poinformował, że oficjalne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną nastąpi 17 września tego roku.
W połowie 2020 roku Gróbarczyk, jako minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, mówił, że wartość samego przekopu to 992 mln zł. Natomiast na realizację całości inwestycji, łącznie z rozbudową portu w Elblągu, modernizacją rzeki Elbląg i budową mostu w Nowakowie oraz budową drogi wodnej zarezerwowano ponad 1,9 mld zł.
Przekop kanału Mierzei Wiślanej obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć oraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, a także nowy układ drogowy z mostami obrotowymi i budowę sztucznej wyspy na Zalewie.