Rowery cargo podbijają polskie miasta
Łódzki Rower Publiczny wzbogacił się o rowery cargo, którymi można przewozić na przykład dzieci. Na przyszły rok planuje uruchomienie rowerów transportowych w swoim systemie także Toruń. Od tego roku można je wypożyczyć w Bydgoszczy.
Niedawno Toruń podpisał z Europejską Federacją Cyklistów umowę partnerską na wdrożenie programu pilotażowego SCAP – Cargobikes (Safer Cycling Advocate Program – Cargobikes).
W ramach tej umowy Toruń otrzyma środki na pokrycie kosztów szkoleń i warsztatów prowadzonych przez miasto Gdynię wskazane jako tzw. miasto czempion, które prowadzi już z sukcesami miejską wypożyczalnię rowerów tego typu. Potem EFC sfinansuje zakup pierwszych dwóch rowerów cargo dla mieszkańców Torunia już w pierwszej połowie roku 2022.
Łódź takie rowery włączyła do swojego systemu z początkiem września. Łódzkie rowery cargo są wyposażone w pasy, mają składane ławeczki, siedem biegów, a przepisowe maksymalne obciążenie skrzyni rowerów to 100 kg. Na razie jest ich dziesięć, ale operator nie wyklucza wzbogacenia tej oferty o kolejne rowery, nazywane także familijnymi lub towarowymi.
Firma Nextbike przekazała je miastu nieodpłatnie. Wkrótce dołączy do nich pięć kolejnych, kupionych z budżetu obywatelskiego.
Zasady i koszty korzystania z cargo są takie same jak w przypadku innych rowerów ŁRP. Po wykorzystaniu można je oddać w dowolnej stacji, zostawić w skrajnym stojaku lub przypiąć obręczą do innego roweru.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W tym roku Łódź wdrożyła także pilotażowy program #towaRower dla łódzkich przedsiębiorców - troje z nich wybranych w konkursie otrzymało pojazdy transportowe. Są nimi Mobilny serwis rowerowy oraz DJ Lizard, Klubokawiarnia Niebostan i kawiarnie rowerowe Pana Rowerskiego.
To pierwszy taki przykład współpracy trzech sektorów w Polsce - samorządu, organizacji pozarządowej i biznesu. Zrealizowały go Urząd Miasta Łodzi, Veolia Energia Łódź oraz Fundacja Normalne Miasto Fenomen.
Program rozpisany jest na dwa lata. W tym czasie przedsiębiorcy w miesięcznych nieoprocentowanych ratach pokrywają koszty korzystania z rowerów. Na ten okres Urząd Miasta Łodzi zapewnił pokrycie kosztów opieki serwisowej i drobnych napraw. Program został dostrzeżony przez jury konkursu The Innovation in Politics Institute, bo znalazł się wśród jego finalistów