Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nie będzie dofinansowania rowerów elektrycznych w programie Mój Elektryk

infobike
03.08.2021 11:15
Nabór w programie Mój Elektryk ruszył 12 lipca 2021 roku i wzbudził szerokie zainteresowanie fanów samochodów elektrycznych, które są szczególnie atrakcyjną opcją dla właścicieli domów z fotowoltaiką i przydomową ładowarką EV. Pojawiają się także pytania o możliwość dofinansowania rowerów elektrycznych. Na interpelację poselską odpowiedziało Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Program Mój Elektryk ma stymulować przede wszystkim rozwój elektromobilności, która jest postrzegana jako kluczowa technologia dekarbonizacji sektora transportu obok technologii wodorowych.

Przewidywana jest możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na zakupie lub leasingu nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, M2, M3, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, wykorzystujących do napędu “wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania lub energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych”.

Rower elektryczny nie zastępuje pojazdu spalinowego 

Pytania o dofinansowanie elektrycznych rowerów pojawiają się nie tylko w przestrzeni publicznej, ale też na wyższych szczeblach władz. Wiceminister Ireneusz Zyska wskazał, w odpowiedzi na jedno z zapytań poselskich, że istnieje wiele powodów, dla których zdecydowano się nie przyznawać dofinansowania dla elektrycznych jednośladów.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w każdym przypadku koncentruje się na umożliwieniu osiągnięcia maksymalnego efektu ekologicznego z udzielonego dofinansowania. W przypadku roweru ciężko wyznaczyć jest linię demarkacyjną, w której rower elektryczny faktycznie zastępuje pojazd spalinowy, a kiedy zastępuje tradycyjny rower. W drugim przypadku efekt ekologiczny byłby minusowy – wskazał Ireneusz Zyska, pełnomocnik rządu ds. OZE

Według ministerstwa program Mój Elektryk ma na celu wspieranie inwestycji w samochody elektryczne, które mają wspomóc redukcję emisji szkodliwych zanieczyszczeń w sektorze transportu. Zwykłe rowery nie emitują takich i nie mają negatywnego wpływu na środowisko.

Ponadto Zyska wyjaśnia, że brakuje jakichkolwiek obowiązków związanych z rejestracją roweru elektrycznego, co uniemożliwia weryfikację utrzymania trwałości przedsięwzięcia oraz zabezpieczenia dotacji. Mając na uwadze powyższe argumenty Ministerstwo Klimatu i Środowiska na obecnym etapie nie przewiduje włączenia do programu priorytetowego Mój Elektryk wsparcia polegającego na dofinansowaniu zakupu rowerów elektrycznych.