Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zabrze szykuje kolejne sezony Roweru Miejskiego

infobike
10.05.2021 18:30

Działanie Zabrzańskiego Roweru Miejskiego, w tym i kolejnym sezonie, przygotowuje samorząd Zabrza. Jedyny oferent w przetargu miasta to konsorcjum firm Roovee i Orange Polska, które w ub. roku obsługiwało tam paromiesięczny pilotaż systemu.

W poprzednich sezonach, do 2019 r., rower miejski w Zabrzu obsługiwała spółka Nextbike Polska. W ubiegłym roku, w związku z pandemią, miasto zdecydowało się na kilkumiesięczny pilotaż roweru miejskiego. Przetarg na operatora systemu, który ma działać w sezonach 2021 r. i 2022 r., miejscowy samorząd ogłosił w połowie kwietnia br.

Z informacji na platformie zamówień zabrzańskiego magistratu wynika, że jedyną ofertę w postępowaniu, w którym termin otwarcia ofert przesuwano czterokrotnie, jest konsorcjum firm Roovee i Orange, które zorganizowało tam system pilotażowy w ub. roku - z 60 rowerami w 13 stacjach.

W przetargu na system z 14 stacjami i 70 rowerami, którego wartość miasto oszacowało na ponad 1 mln zł brutto, konsorcjum zaproponowało cenę 615 tys. zł brutto. Cena to 60 proc. kryterium oceny ofert, pozostałe 40 proc. to czas uruchomienia systemu w tym roku, od daty zawarcia umowy (najwyżej punktowane jest uruchomienie systemu w ciągu 7 dni, graniczna, niepunktowana data to 21 dni).

Miasto dotąd nie podało, jaki termin uruchomienia systemu w tym roku zaoferował wykonawca ani kiedy może zostać zawarta umowa. Zabrzański system ma działać do końca listopada w tym i przyszłym roku; przyszłoroczna data uruchomienia rowerów miejskich to koniec kwietnia.

Obecnie konsorcjum firm Roovee i Orange Polska przygotowuje też uruchomienie znacznie większego systemu w sąsiednich Gliwicach. Wartą ok. 950 tys. zł umowę na obsługę 300 rowerów miejskich, które będzie można pobrać i pozostawić na 30 stacjach w różnych dzielnicach Gliwic, tamtejszy samorząd zawarł 30 kwietnia. System ma zacząć działać tam do 29 maja br.

Ponadto Roovee funkcjonował w ub. roku w zagłębiowskiej Czeladzi, zapewniając tam 50 rowerów. 1 kwietnia władze Czeladzi potwierdziły, że tego dnia tamtejszy system został wznowiony.

Systemy rowerowe w pozostałych miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) obsługuje spółka Nextbike Polska. Od 1 kwietnia z jej systemów można korzystać w Katowicach, Sosnowcu i Tychach; wcześniej, 21 marca, uruchomiono też rower miejski w Chorzowie, a od 26 kwietnia w Siemianowicach Śląskich.

Staraniem GZM w obecnym sezonie systemy rowerów Nextbike działające w Katowicach, Chorzowie, Sosnowcu, Tychach i Siemianowicach Śląskich znów są interoperacyjne. Oznacza to możliwość wypożyczenia roweru w jednym mieście i zwrotu w innym. Działająca od 2017 r. GZM wprowadziła tę możliwość od 2019 r. (wówczas zasada obowiązywała też w Gliwicach oraz Zabrzu).

Rozwiązanie wprowadzono w oczekiwaniu na uruchomienie Roweru Metropolitalnego, który ma być spójnym systemem roweru miejskiego dla wszystkich 41 tworzących GZM miast i gmin. Ostatnio Metropolia przygotowywała procedurę dialogu konkurencyjnego, w której powstać mają ostateczne założenia systemu.

Jego całoroczność, a także inne wstępne założenia, przyniosła koncepcja zamówiona w lipcu ub. roku, a opublikowana pod koniec stycznia br. Po uzgodnieniach koncepcji z gminami zarekomendowano np., aby w wypożyczalniach Roweru Metropolitalnego udostępniane były rowery standardowe IV generacji (tzw. smart bike, z lokalizatorami), co oznacza m.in. proste stojaki zamiast drogich stacji.

Wypożyczalnie mają być zlokalizowane średnio co 300–450 m, podczas gdy teraz jest to ponad 700 m. Gdy system obejmie wszystkie gminy GZM, łączna liczba rowerów z dotychczasowych oddzielnych systemów kilku miast wzrosłaby około pięciokrotnie – do ponad 8000, a liczba stacji z ok. 180 do ponad 940. Nowością byłoby równoległe stworzenie oferty długoterminowego wynajmu rowerów elektrycznych.

Koncepcja nie określiła precyzyjnie wielu ostatecznych założeń. Nastąpi to w procedurze dialogu konkurencyjnego. Władze GZM liczą, że uda im się uruchomić system w przyszłym roku, przynajmniej w jego połowie. Gdyby się to nie udało, ma to nastąpić na początku sezonu 2023 r.(PAP)