Katowice: 18 milionów na infrastrukturę rowerową.

infobike
13.08.2020 18:35

Samorząd Katowic przeznaczy w tym roku na infrastrukturę rowerową ok. 18 mln zł; w ub. roku wydał na ten cel ponad 6 mln zł – podali w czwartek miejscowi samorządowcy. Jak zaznaczyli, zmierzają do połączenia wszystkich dzielnic drogami rowerowymi z centrum.

W czwartek władze Katowic zorganizowały konferencję prasową w związku z zakończeniem budowy dwóch dróg rowerowych na południu miasta o łącznej długości 4,4 km oraz planowanym rozpoczęciem budowy dwóch kolejnych połączeń, w centralnej i północnej części miasta, o łącznej długości 2,4 km. Łączny koszt tych inwestycji to ponad 8 mln zł.

Podczas konferencji prezydent Katowic Marcin Krupa deklarował, że tamtejszy samorząd stara się rozwijać transport rowerowy, tworząc możliwości korzystania z roweru jako zdrowego i bezpiecznego środka komunikacji i rekreacji.

„Inwestujemy znaczne środki w rozbudowę infrastruktury rowerowej. W zeszłym roku wydaliśmy na ten cel ponad 6 mln zł, a w tym roku zarezerwowano w budżecie około 18 mln zł. Naszym celem jest połączenie wszystkich dzielnic miasta komfortowymi drogami rowerowymi z centrum” – powiedział Krupa dodając, że realizując ten cel w latach 2014-2019 wybudowano 28 km dróg rowerowych.

„Do tematu rowerów podchodzimy systemowo. Traktujemy je jako środek nie tylko rekreacji, ale też transportu. Dlatego poza rozbudową dróg rowerowych kładziemy także nacisk na rozwój sieci rowerów miejskich. W 2015 r. testowaliśmy 3 wypożyczalnie – dziś jest już ich 82, a docelowo będzie 150” – zapowiedział prezydent.

Na początku sierpnia zakończyła się budowa 2,7-km drogi rowerowej, która połączyła Rondo Huchrackiego w dzielnicy Panewniki z ul. Medyków. Druga ukończona droga rowerowa, o długości 1,7 km, prowadzi od ul. Medyków do otwartego pod koniec 2018 r. Centrum Przesiadkowego „Ligota”. Koszt tych dwóch inwestycji wyniósł 5,26 mln zł.

Pod koniec wakacji rozpoczną się przygotowania do budowy m.in. 1,3-kilometrowego połączenia wzdłuż al. W. Korfantego – od ul. Telewizyjnej do ul. Gnieźnieńskiej. Pozwoli ono skomunikować północne dzielnice miasta z Parkiem Śląskim i będzie fragmentem przyszłej trasy, którą będzie można dojechać z tej części miasta do centrum.

Koszt budowy tej drogi rowerowej wyniesie 1,36 mln zł, a wykonawca powinien wykonać prace do końca stycznia 2021 r. Droga ta na pętli Alfreda połączy się z istniejącą, liczącą blisko 700 m drogą rowerową, prowadzącą wzdłuż ul. Telewizyjnej do Parku Śląskiego.

W sierpniu ma też rozpocząć się budowa drogi rowerowej o długości 1,1 km wzdłuż ul. Lotnisko, która ma ułatwić rowerzystom dojazd do Doliny Trzech Stawów. W kolejnych latach stanie się ona częścią połączenia os. Paderewskiego z Nikiszowcem. Koszt wyniesie 1,67 mln zł; termin realizacji przypada z końcem br.

Według danych miasta obecnie łączna długość sieci dróg rowerowych przekracza tam 170 km; na ten rok założono budowę łącznie ok. 7,9 km nowych dróg.

Ponadto, zakończono prace koncepcyjne lub projektowe dla połączeń: obszaru Strefy „Tempo 30” m.in. z węzłem przesiadkowym „Brynów” i drogą rowerową w ul. Jankego (planowana realizacja w 2020/2021 r.), przejazdu pod rondem gen. Jerzego Ziętka (2020/2021 r.), dzielnicy Nikiszowiec z dzielnicą Giszowiec (2020/2021 r.), dzielnicy Giszowiec z obszarem Katowickiego Parku Leśnego (zakończone prace koncepcyjne) oraz ul. Gospodarczej z ul. Graniczną/Pułaskiego (2021 r.). Dla połączenia ul. Konnej z ul. Techników i ul. Niepodległości oraz trasą rowerową nr 5 trwają prace projektowe.

W czwartek przedstawiciele miasta przypomnieli też, że w tym roku system katowickiego roweru miejskiego „City by bike” powiększył się do 82 stacji; wzrosła także ilość rowerów – do 666. Jak w poprzednim roku, stacje katowickiego systemu zostały zintegrowane ze stacjami w innych miastach Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii. W tym roku miasto wydaje na rower miejski ok. 2,3 mln zł.

Kolejna rozbudowa sieci wypożyczalni będzie wiązała się z otwarciem węzłów przesiadkowych „Brynów” i „Zawodzie” (w II kw. 2021 r.), realizacją wniosków z przyszłorocznego budżetu obywatelskiego (II kw. 2021 r.) oraz przebudową ul. Dworcowej (II kw. 2021 r.). Do 2023 r. planowane jest uruchomienie 150 stacji rowerowych i 1000 rowerów.(PAP)