Warszawa. Ogłoszono przetarg na operatora Veturilo
Stolica przygotowuje się do nowej odsłony Warszawskiego RoweruPublicznego. ZDM ogłosił przetarg na nowego operatora Veturilo. Nowy system mamieć do 6.4 tys. rowerów i 505 stacji.
Przygotowania do nowego sezonu
Obecnie trwa dziewiąty sezonWarszawskiego Roweru Publicznego. System Veturilo obejmuje blisko 400stacji oraz prawie 5800 rowerów. To największy system rowerowy wPolsce i piąty w Europie. Od 2012 r. rowerwy pożyczono ponad 25 mlnrazy, a w systemie zarejestrowało się 900 tys. użytkowników.
„Skala i popularność Veturilo są ogromne. Chcemy jednak, by systemdalej się rozwijał. Dlatego Warszawa intensywnie przygotowuje się do przetarguna nowe Veturilo. Jego kształt opracowaliśmy wspólnie z mieszkańcami, ekspertamii potencjalnymi wykonawcami” – poinformował na piątkowej konferencjidyrektor ZDM Łukasz Puchalski, zapowiadając otwarcie przetargu na nowegooperatora rowerów.
Puchalski dodał, że przetargpoprzedziły konsultacje społeczne, w ramach których ZDM zebrał ponad 5 tys.ankiet internetowych oraz 700 uwag mailowych.
„Udział mieszkańców w procesie tworzenia i rozwoju systemu rowerumiejskiego jest bardzo ważny. Mam nadzieję, że dzięki tak rozbudowanymprzygotowaniom uda się zapewnić mieszkańcom usługę na najlepszym poziomie.Cieszę się, że mimo niełatwej sytuacji finansowej miasta uda się wygospodarowaćdodatkowe środki na rozwój Veturilo” – mówiła z koleiwiceprzewodnicząca Rady m.st. Warszawy Magdalena Roguska.
Koniec umowy z Nextbike Polska
Na obecnych zasadachWarszawski Rower Publiczny będzie działać jedynie do końcategorocznego sezonu. Wówczas kończy się podpisana w 2017 r. czteroletnia umowaz dotychczasowym operatorem – firmą Nextbike Polska. Nowa umowa, zawarta aż naosiem lat, ma obowiązywać od 1 marca przyszłego roku. Jak mówił Puchalski, ZDMma nadzieję, że postępowanie uda się rozstrzygnąć najpóźniej w okresiewakacyjnym.
Powiększenie systemu
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowa umowa przewiduje powiększeniesystemu. Liczba rowerów ma wzrosnąć do 6,4 tys., a stacji – do 505.Wszystkie nowe rowery mają być wyposażone m.in. w czytnik kartzbliżeniowych, nadajnik GPS, zapięcie na tylne koło oraz diodę informującąużytkownika o stanie roweru.
W specjalnie wyznaczonych strefachbędzie można za dodatkową opłatą zwrócić rowerpoza stacją. Posłużydo tego obejma umieszczona przy tylnym kole. Czytnik kart zbliżeniowychumożliwi szybkie wypożyczenie rowerów np. za pomocą karty miejskiej.Rower,który planujemy niedługo wypożyczyć, będzie można też wstępnie zarezerwować zapomocą aplikacji mobilnej lub strony internetowej.
Zmiany czekają również stacjewypożyczeń. Ich liczba ma zwiększyć się do 505, jednak jedynie ok. 50 głównychstacji ma być stacjami „aktywnymi” wyposażonymi w terminal ielektrozamki. Na pozostałych stacjach mają być one zastąpione przez totem informacyjnyi stojaki rowerowe. Na takiej stacji rower wypożyczymy za pomocąaplikacji mobilnej lub karty miejskiej. Jak podkreślał dyrektor ZDM, już dziś90 proc. wypożyczeń odbywa się za pomocą aplikacji mobilnej. Rezygnacja zterminali – których cena to ok. 19 tys. zł za sztukę – ma przynieśćoszczędności, które pozwolą na powiększenie systemu.
Nowością będzie też systemdługoterminowych wypożyczeń – Warszawska Wypożyczalnia Rowerów. Do dyspozycjiwarszawiaków będzie 100 zwykłych rowerów miejskich, kolejne 100 ze wspomaganiemelektrycznym, 12 różnych rowerów towarowych (w tym część elektryczna),pięć rowerów napędzanych siłą rąk (tzw. handbike, dla osób o ograniczonejmobilności), pięć rowerów trójkołowch (z myślą o osobach starszych) orazpięć tandemów.Rowery będzie można wypożyczyć na okres do kilku miesięcy. Zdanych ZDM wynika, że roczny koszt obsługi nowego systemu ma wynieść 16 mlnzł.(PAP)
„