Poznań – czy rowerzyści pojadą zabytkową śluzą z 1845 roku?

infobike
05.06.2019 17:43

W Poznaniu trwają prace mające odpowiedzieć na pytanie, czypiesi i rowerzyści będą mogli korzystać ze Śluzy Cybińskiejwybudowanej w 1845 roku jako element systemu hydrotechnicznegoTwierdzy Poznań.

Firma, która zbadała śluzę, w lipcu ma przedstawić ekspertyzę,która odpowie na pytanie, czy będzie można, a jeśli tak, to jakimkosztem, poprowadzić śluzą ciąg pieszo-rowerowy. Ciąg mabezkolizyjnie połączyć tereny nadwarciańskie z JezioremMaltańskim.

Jak informuje Urząd Miasta Poznań, planowana ścieżkapieszo-rowerowa, biegnąca ok. 30-metrowym przepustem, ma być jednymz kolejnych fragmentów Wartostrady. Śluzę, składającą się zdwóch bliźniaczych przepustów, wybudowano w 1845 roku jako elementsystemu hydrotechnicznego Twierdzy Poznań. Dziś nie jest widoczna zzewnątrz.

Ekspertyza obiektu

Od czasu zamknięcia przepustu ścianami z żelbetu, czyli po II WŚ,do obiektu nikt nie miał dostępu. Pierwszymi, którzy moglizobaczyć, w jakim stanie jest śluza, byli przedstawicieleprzygotowującej na zlecenie spółki Poznańskie Inwestycje Miejskieekspertyzę obiektu.

Do zamkniętego przepustu przedostali się przez otwórinspekcyjny, który wywiercili w ścianie o grubości 1,6 m.Oględziny ścian i znakowanie budulca pozwoliły stwierdzić, że dobudowy śluzy 174 lata temu używano cegieł, pochodzących z wieludziałających wówczas w okolicy cegielni – m.in. z Rataj,Berdychowa i Radojewa.

Okazało się, że na dnie zaślepionej od wewnątrz szalunkamiprzestrzeni wciąż jest woda. Obiekt w kilku miejscach przecieka, aw jednym widoczne jest zarysowanie muru. Zamontowano więc szklaneplomby kontrolne, które po pewnym czasie pozwolą stwierdzić, wjaki sposób na tę rysę oddziałuje ruch pojazdów na biegnącejnad śluzą ul. Jana Pawła II – czytamy na oficjalnej stronieinternetowej Poznania.

Czy będzie można skorzystać ze śluzy?

Na to pytanie da ekspertyza, która ma stwierdzić, czy obiekt będziemożna bezpiecznie użytkować i poprowadzić nim ciągpieszo-rowerowy. Jeśli wynik badania będzie pozytywny, piesi irowerzyści zyskają ciekawą i funkcjonalną infrastrukturę.