12 nowych stacji roweru miejskiego w Katowicach

infobike
30.05.2019 18:41

Katowicki City by bike mocno się rozrośnie. Od 1 czerwcaprzybędzie mu 12 nowych stacji. To efekt głosowania w zeszłorocznymbudżecie obywatelskim.

Jak poinformował w czwartek katowicki magistrat, nowe stacjepowstaną w sześciu dzielnicach: po trzy w ZałęskiejHałdzie-Brynowie i na Osiedlu Paderewskiego, po dwie w Dębie iWełnowcu-Józefowcu oraz po jednej w Szopienicach-Burowcu iZarzeczu. Łączny koszt powiększenia systemu przekracza 600 tys.zł.

Podjąłem także decyzję, by od lipca uruchomić dziewięćdodatkowych stacji, aby coraz większa grupa mieszkańców mogłakorzystać z tego środka transportu. Tym samym w tym roku łączniebędzie można wypożyczyć rowerz 75 punktów rozsianychpo całym mieście” – powiedział cytowany w informacji miastajego prezydent Marcin Krupa.

W tym roku rower miejski w Katowicach ruszył 1 kwietnia2018 r. – z ponad 50 stacjami i przeszło 400 rowerami. Miesiącpóźniej, dzięki Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM),zintegrowano obsługiwane przez spółkę Nextbike Polskasystemy rowerowe w Katowicach i okolicznych miastach, coumożliwiło przemieszczanie się między nimi. To dodatkowo wpłynęłona popularność rowerów miejskich. W całym 2018 r.wypożyczano je w Katowicach ponad 200 tys. razy, a w pierwszychdwóch miesiącach tego roku – 51 tys. Liczba zarejestrowanych wsystemie użytkowników wzrosła już w tym roku z 40 tys. osób do47 tys.

System ma być powiększony

Docelowo miasto chce, aby tamtejszy system liczył 150 stacji.Zapotrzebowanie zgłaszają sami mieszkańcy. Jak zaznaczył szefwydziału komunikacji społecznej urzędu miasta Maciej Stachura,wnioski „rowerowe” uzyskują z reguły w budżecie obywatelskimbardzo dużo poparcie. Podobnie było w ubiegłorocznym głosowaniu.

W przypadku Osiedla Paderewskiego początkowo wpłynęły trzyosobne projekty, ale wnioskodawcy postanowili połączyć siły izłożyć jeden wspólny wniosek, który zdobył prawie 900 głosów.Ta sytuacja pokazuje, że w Katowicach mamy społeczeństwoobywatelskie, a mieszkańcy chętnie angażują się we wspólnedziałania na rzecz dzielnicy i miasta” – ocenił Stachura.

Więcej dróg rowerowych

W Katowicach duży udział w tworzeniu systemu rowerówmiejskich mają sponsorzy; w tym roku funkcjonuje 14 takich stacji,m.in. przy centrach handlowych, biurowych czy osiedlachdeweloperskich. Miasto planuje też – niezależnie – rozbudowywaćsieć tras rowerowych – w tym roku, kosztem ponad 10 mln zł,powstać ma ich ok. 14 km.

Jedną z największych tegorocznych inwestycji rowerowych ma byćpołączenie wzdłuż ul. Armii Krajowej, na odcinku od ul. Bażantówdo ul. Marzanny. Koszt budowy tego odcinka o długości 1890 metrówwyniesie 4,8 mln zł. Odcinki dróg rowerowych pojawią się teżw okolicy powstających centrów przesiadkowych. Prowadzone będąteż prace koncepcyjne i projektowe.

W tym roku na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoliiwystartowały rowery miejskie kolejno w: Gliwicach (15 stacji i150 rowerów), Chorzowie (46 stacji i 460 rowerów),Katowicach (początkowo ponad 50 stacji i ponad 400 rowerów),Tychach (siedem stacji z 60 rowerami), Siemianowicach Śląskich(10 stacji ze 100 rowerami) oraz Zabrzu (osiem stacji z65 rowerami).

W przyszłym roku GZM planuje wprowadzenie metropolitalnego roweru,jako kompleksowego rozwiązania zapewniającego tzw. środektransportu pierwszej i ostatniej mili. Obecnie Metropolia integrujesystemy rowerowe w oddzielnych miastach; w 2020 r. zakładawprowadzenie własnego systemu dla całego swego terenu.(PAP)