Czy wiślany prom będzie nazywał się Flisak?
Flisak – taką nazwę zgłosiła gmina Solec Kujawski do wojewódzkiego konkursu na nazwę promu, który będzie pływał między Solcem a Czarnowem. Nazwę promu Urząd Marszałkowski ma ogłosić do 17 kwietnia.
Marszałek postanowił, że nazwa promu zostanie wyłoniona w konkursie, w którym główną nagroda jest komplet rowerów dla maksymalnie czteroosobowej rodziny. Partnerem konkursu został również Urząd Miejski w Solcu Kujawskim.
Solec Kujawski wyłonił swoją propozycję w konkursie gminnym. Kilkanaście osób zaproponowało, żeby prom nazywał się Flisak. N
a drugim miejscu pod względem liczby zgłoszeń był Kujawiak, a potem Solczar (od połączenia nazw miejscowości, między którymi będzie pływał, czyli Solca i Czarnowa).
Wśród propozycji pojawił się też Retman, kojarzony z profesją spławiania towarów Wisłą. Byli też zwolennicy nadania jednostce pływającej imienia, m.in. Ireny Santor.
Ważny cel
– Przeprawa skomunikuje ważne drogi krajowe,nr 10 i nr 80, m.in. ułatwi dojazdy do pracy w firmach ulokowanych na tereniesoleckiego parku przemysłowego. Liczymy też, że wpłynie na podniesienieatrakcyjności turystycznej tej części województwa. Samorząd województwarealizuje przedsięwzięcie wspólnie z Solcem Kujawskim, który jest partneremwiodącym, powiatami bydgoskim i toruńskim oraz gminą Zławieś Wielka –wyjaśnia marszałek Piotr Całbecki.
W malborskiej firmie Techno-Marine powstaje jednostka promowa, która będzie kursować między brzegami Wisły na wysokości Solca Kujawskiego i Czarnowa w gminie Zławieś Wielka. Trwają zaawansowane przygotowania do budowy przyczółków i dróg dojazdowych do przeprawy.
Promowy stan
Prom zostanieobjęty 24-miesięczną gwarancją. Wszystkie części kadłuba i zabudowy zostały jużzmontowane. Teraz pora na montaż układu napędowego i elementów wyposażenia orazmalowanie. Prom będzie gotowy tego lata, a zamówienie opiewa na kwotę 5,9 mln zł.
Prom jest jednostką bocznokołową, z dwomasilnikami napędzającymi koła łopatkowe. Na głównym pokładzie znajdzie sięmiejsce dla 15 samochodów osobowych lub 1 autobusu, 2 busów i 6samochodów osobowych. Na dziobie i rufie zamocowane będą klapywjazdowo-zjazdowe podnoszone siłownikami hydraulicznymi. Na prawej burcie wrejonie śródokręcia usytuowana ma być sterówka, posadowiona nad pokładem w celuzapewnienia dobrej widoczności. Na lewej burcie będą miejsca siedzące dla 42pasażerów, a na prawej dla 16 osób.
Przyczółki i drogi
Budowę dróg dojazdowych i przyczółków przeprawyzleciliśmy wyłonionemu w przetargu konsorcjum, którego liderem jest firmaKormost. Inwestycja jest realizowana w trybie „zaprojektuj iwybuduj”. Do tej pory zakończyły się prace projektowe. Teraz kompletowanesą decyzje i pozwolenia niezbędne do rozpoczęcia prac budowlanych. To musipotrwać, bo rzecz dotyczy Wisły i obszarów chronionej przyrody. Spodziewamysię, że ta część inwestycji, warta 12,8 mln zł, zakończy się późną jesienią.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Od strony Solca Kujawskiego istniejącadroga zostanie wzmocniona na odcinku od ul. Bydgoskiej do przyczółków, a napółnocnym brzegu od drogi krajowej nr 80 do przyczółków. Zaplanowano wykonaniejezdni o szerokości 6 metrów z poboczem, od strony Solca powstanie równieżchodnik. Trasa będzie dostosowana do przejazdu pojazdów o nacisku do 10 ton naoś. Od strony Czarnowa – na przewężonym przejeździe przez koronę wału, gdzieulokowane są urządzenia hydrotechniczne – pojawi się wahadłowa sygnalizacjaświetlna. W ramach zadania skorygowana zostanie też geometria skrzyżowań ul.Żeglarskiej z ul. Kościuszki i Bydgoską w Solcu Kujawskim. Przyskrzyżowaniu z drogami krajowymi w Solcu Kujawskim (DK nr 10) oraz Czarnowie(DK nr 80) staną tablice informujące m.in. o czasie oczekiwania na prom.
Najwięcej prac będzie się toczyć w obrębieistniejących wojskowych przyczółków przeprawy. Zostaną one rozbudowane,oświetlone oraz wyposażone w monitoring. Przy każdym powstaną dwa stanowiska doprzybijania jednostki promowej – takie rozwiązanie uwzględnia wahania poziomuwody w Wiśle. Przy przeprawie funkcjonować będą niewielkie parkingi (miejscedla autokaru i 5 pojazdów osobowych).
Prom w liczbach:
-
długość konstrukcyjna – 24 m
-
szerokość konstrukcyjna – 11 m
-
prędkość – 13 km/h
-
moc silników – każdy 89-120 kW
-
pojemność – 15 samochodów osobowych + 80 pasażerów
„