Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy terminal promowy w Gdyni. W 2021 r. [FILM]

infoship
28.02.2019 10:30

Kosztem około 235 mln zł w Gdyni powstanie nowy publicznyterminal promowy, gotowy do przyjmowania i szybkiej obsługi promów pasażerskicho długości do ok. 240 m. Inwestycja prowadzona z pomocą środków unijnych mazostać zrealizowana do końca 2021 r.

W Gdyni odbyła się w czwartek konferencja prasowa, w czasiektórej podpisano umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą inwestycji -Korporacją Budowlaną Doraco. W imieniu Zarządu Morskiego Portu Gdynia SApodpisy złożyli: prezes Adam Meller oraz wiceprezes Grzegorz Dyrmo, a firmęDoraco sp. z o.o. reprezentował m.in. prezes Karol Zduńczyk.

W konferencji udział wziął minister gospodarki morskiej iżeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. „To jest niezwykle ważny dzień dla PortuGdynia, generalnie dla wszystkich naszych portów, ale szczególnie dla Gdyni,która po raz pierwszy od 50 lat realizuje tego typu inwestycję na taką skalę iz takim rozmachem. Nowy terminal promowy to otwarcie nowej inwestycji, któremają nastąpić w Gdyni, to dalsza część, która będzie kontynuowana poprzezbudowę portu zewnętrznego, który – mam nadzieję, nastąpi w najbliższych latach”– mówił minister.

Przedstawiciele zarządu portu poinformowali w czasiekonferencji, że nowy terminal ma być gotowy w 2021 r. Nowa infrastrukturapowstanie na nabrzeżach: Fińskim i Polskim.

Zakres prac

Inwestycja zakłada budowę w centralnym punkcie PortuWschodniego nowoczesnego terminalu promowego. Powstanie on przy skrzyżowaniugłównych arterii tej części portu – ulic Polskiej i Chrzanowskiego, które łącząsię na Rondzie Karlskrona. Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejszemanewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznieułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.

Projekt przewiduje budowę nowego terminalu wraz zinfrastrukturą konieczną do jego obsługi. Powstaną m.in.: budynek dworca okubaturze 30 tys. m sześc. i magazyny z funkcjami składu celnego o kubaturze 7tys. m sześc. Przebudowane mają zostać nabrzeża o długości ok. 600 metrów,powstaną też place postojowe (w tym plac check-in dla samochodów ciężarowych iosobowych oraz system do obsługi naczep intermodalnych) i parkingi o łącznejwielkości 65 tys. m kw.

Intermodalny terminal

W ramach inwestycji powstanie też połączenie kolejowe międzynabrzeżami. Inwestycja będzie się również wiązała z przebudową układukomunikacyjnego w rejonie Węzła Ofiar Grudnia 70. Powstaną nowe drogi, aistniejące zostaną wydłużone i rozbudowane o dodatkowe pasy ruchu zwiększająceprzepustowość.

Z myślą o obsłudze pasażerów na terenie terminalna powstanietzw. galeria pasażerska z ruchomym łącznikiem, który ma zapewnić sprawneprzemieszczanie się pomiędzy promem a galerią.

Wykonane prace umożliwią promom zawijającym do terminalałatwiejsze manewrowanie. Inwestycja sprawi, że można będzie w krótszym czasie obsłużyćwiększą liczbę jednostek. Port będzie też w stanie przyjąć jednostki o większymtonażu i wielkości. Obecny terminal obsługuje promy o długości do ok. 175 m, anowy będzie w stanie przyjąć promy pasażerskie o długości do ok. 240 m.

Szacowany koszt inwestycji to ok. 235 mln zł, z czego ok.117 mln zł pokryje dofinansowanie z Unii Europejskiej. (PAP)