Europejskie Badanie Klimatu Rowerowego w Tczewie
W TczewieprzeprowadzonoEuropejskie BadanieKlimatu Rowerowego. Wramach testuzbierano informacje o warunkach korzystania z rowerów. Tczew jestpierwszym polskim miastem, w którym przeprowadzono takie badanie.
Na czym polegało przeprowadzone badanie?
Badanie klimaturowerowego jest próbą zebrania opinii o jakości warunkówkorzystania z roweru w Polsce. Jest ono realizowane przez PolskąUnię Mobilności Aktywnej (PUMA) w porozumieniu z innymiorganizacjami rowerowymi Europy, zrzeszonymi w Europejskiej FederacjiCyklistów (ECF). Badanie jest przeprowadzane według sprawdzonej od1998 roku metodologii Fahrradklima – Test. Wyniki testu umożliwiąstworzenie wielowymiarowego obrazu sytuacji osób korzystających zrowerów w poszczególnych miastach i gminach kraju, dając możliwośćwsparcia argumentów na rzecz poprawy warunków jazdy rowerem ijakości przestrzeni publicznych.
Badanie pilotażowe w Tczewie
W miesiącach wrzesień-październik 2018przeprowadzono pilotażowe badanie klimatu rowerowego w Tczewie. Ankietę można było wypełnić przez internet, bądź osobiście wspecjalnie zorganizowanym punkcie. W przypadku Tczewa, punkt zostałzlokalizowany w miejscu „bike and train” – rowerowym punkcieprzesiadkowym. W badaniu wzięło udział 143 respondentów. W skaliocen od 1 do 6, gdzie 1 to ocena najlepsza, a 6 najgorsza, w badaniuuzyskano średni wynik 3,15.
Badanie było podzielone na 5 modułówtematycznych:
– Rower i klimat ruchu drogowego
–Wartościowanie korzystania z rowerów
– Bezpieczeństwo osóbkorzystających z rowerów
– Komfort jazdy rowerem
–Infrastruktura i sieć udogodnień do jazdy rowerem
W skali ocen od 1 do 6, gdzie 1 to ocena najlepsza, a6 najgorsza, w badaniu miasto Tczew uzyskało średni wynik3,15. Jest to dobry wynik patrząc na naszego zachodniegosąsiada. Średni wynik miast niemieckich w klasie miast50.000-100.000 mieszkańców to 3,8.
Najwyższe oceny (między 2,15 a 2,73) badaniprzyporządkowali następującym tematom:
– Promowanieprzez miasto jazdy na rowerze
– Dziennikarze pozytywnieodnoszą się do cyklistów
– Podejmowane są znaczne wysiłkina rzecz rozwoju korzystania z rowerów
– Drogi i ścieżkirowerowe są wygodne, szerokie i pozwalają na łatwe wyprzedzaniewolniejszych osób jadących rowerem
– Nawierzchnia ścieżeki dróg dla rowerów jest wygodna, gładka i płaska
– Łatwodotrzeć rowerem do centrum
– Można szybko i łatwo dotrzećprostymi drogami do codziennych celów podróży
– Większośćulic/dróg jednokierunkowych jest dostępna dla ruchu rowerów w obukierunkach
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Najniższe wyniki (między 3,38 a 4,43)występowały przy poniższych pytaniach:
– Cykliści sąodrzucani/ spychani na margines ruchu drogowego
– Międzycyklistami a pieszymi występuje wiele konfliktów
– Międzycyklistami a kierującymi samochody występuje wiele konfliktów
–Rowery są często kradzione
– Jadąc na rowerze po jezdni masię poczucie, że się jest spychanym na skraj jezdni lublekceważonym
– Nie ma możliwości znalezienia odpowiednichmiejsc do zaparkowania roweru
– Cykliści są zmuszani doschodzenia i prowadzenia roweru w rejonie prowadzonych pracbudowlanych/drogowych
– Przy korzystaniu z transportupublicznego zabieranie roweru ze sobą jest trudne i kosztowne
Wyniki badania, w szczególności te moduły gdzieodpowiedzi były najniższe, posłużą nam do wprowadzaniakonkretnych rozwiązań oraz ujęcia odpowiednich działań wprogramach i kampania przez nas realizowanych – informuje UrządMiejski w Tczewie.
Więcej o badaniu (wraz z pełnym raportem) nastronie http://rowerowyklimat.pl/
Badanie Klimatu Rowerowego zrealizowane zostałoprzez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) przy udziale MiastaTczewa w ramach projektu cities.multimodal współfinansowanego zprogramu Interreg Baltic Sea Region finansowanego z EuropejskiegoFunduszu Rozwoju Regionalnego Unii Europejskiej.
„