W 4 lata Kopenhaga zbudowała 8 mostów dla rowerów
Podzielona kanałami Kopenhaga musi włożyćsporo wysiłku w to, by łączyć mieszkańców. I nie szczędzi tegowysiłku. Od 2006 roku w Kopenhadze powstało aż 13 nowych mostów iprzepraw, z czego osiem zbudowano w ciągu ostatnich czterech lat.
Wkrótce pojawić mają się kolejne dwa, anajciekawsze, że wszystkie są wyłączone z ruchu samochodowego.Wszystko zaczęło się od otwartego w 2006 roku mostu Bryggebroen,który był pierwszym od stuleci nowym łącznikiem między dwomabrzegami kanału portowego. W 2014 r. Bryggebroen połączony zostałz sąsiednimi dzielnicami za pomocą charakterystycznej pomarańczowejścieżki rowerowej wijącej się ponad kanałami i nazwanejCykelslangen („rowerowym wężem”).
O tym jak nowe przeprawy są ważne dla Kopenhaginajlepiej świadczy otwarty ponad dwa lata temu Inderhavnsbroen,,most łączący Nyhavn z Christianshavn. Planowany był jakoprzeprawa dla 3-7 tys, rowerzystów, używana jest średnioprzejeżdża przez 11 tys. rowerzystów dziennie. To znaczy, żemiędzy godzina 7 rano a 22 wieczorem co 5,5 sekundy przejeżdżatędy jeden rower. Do tego dochodzi 18 tys. pieszych. Niektóre zmostów stały się już nawet symbolem miasta, tak jak Cykelslangen,uważany za świetny przykład duńskiego funkcjonalizmu. Większośćmostów rozciągających się nad XVII wiecznymi kanałami nie ma coprawda tak wielkiego rozmachu architektonicznego, ale wypełniająważne luki komunikacyjne.
Łącznie przekładają się na spektakularny efektmiasta stworzonego dla pieszych i rowerzystów. Nowe mosty i tunelenie tylko łączą brzegi kanałów, ale i tereny oddzieloneruchliwymi ulicami czy torami kolejowymi. Jak zbudowany w 2014 r.most między Lersoparken i Ryparken, umożliwiający pieszym irowerzystom przeprawę z jednego parku do drugiego bez koniecznościkorzystania z ulic. Mosty pojawiają się też tam, gdzie komunikacjęutrudniają roboty budowlane. Jak podczas niedawnej rozbudowy metra,gdy tymczasowe konstrukcje, w tym most pontonowy dowiodły troskiwładz miasta o to, by po mieście można się było swobodnieporuszać bez samochodu. Sukces Kopenhagi polega nie tylko nalicznych inwestycjach, ale i systemowym podejściu do nich. Nowemosty umożliwiły wytyczenie nowych szlaków komunikacyjnych irekreacyjnych, jak licząca 13 km „pętla nabrzeżna”Havneringen. Większe mosty włączane są także do programurowerowej „zielonej fali”, synchronizującego światła dlarowerzystów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Tekst udostępniony w oparciu olicencję CreativeCommons.
„