Rowerowe podsumowanie Pomorza Zachodniego

infobike
30.01.2019 12:00

W ubiegłym roku przybyło zachodniopomorskich, rowerowych kilometrówi nowych odcinków szlaków – przybędzie ich również w 2019 r.

Velo Baltica, Trasa Pojezierzy Zachodnich, Stary KolejowySzlak i Trasa Zielonego Pogranicza (część szlaku Blue Velo), to cztery główneszlaki tworzące Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Realizowany przezWojewództwa Zachodniopomorskie projekt to prawdziwa rowerowa rewolucja naPomorzu Zachodnim, która już niedługo będzie liczyła 1100 km tras. Jest tomożliwe dzięki temu, że nowobudowane odcinki łączą się ze ścieżkami rowerowymi,które zostały zbudowane, bądź są budowane przez lokalne samorządy.

-„Za każdym razem, gdy otwieraliśmy kolejne kilometry trasna Pomorzu Zachodnim, spotykaliśmy się z niezwykłym entuzjazmem. Miniony rokpokazał więc, że nasi mieszkańcy i turyści poszukują tych rowerowych szlaków,gdzie wycieczka może być naprawdę długa. To świetny sygnał, bo wraz zfinalizacją kolejnych inwestycji zainteresowanie trasami będzie jeszczebardziej rosło” – mówi marszałek województwa zachodniopomorskiego OlgierdGeblewicz.

Turystyczny rodzynek

Szlakiem o chyba największym potencjale turystycznym jestTrasa Nadmorska czyli Velo Baltica, prowadząca wzdłuż Wybrzeża Bałtyku. Popołączeniu wszystkich istniejących i budowanych odcinków, na tereniezachodniopomorskiego będzie liczyć około 240 km. W ubiegłym roku szlak zostałwzbogacony o kilka odcinków jak np. Międzywodzie-Dziwnów (ponad 3,6 km) iŁukęcin-Lędzin (630m), których wykonanie towarzyszyło przebudowie drogiwojewódzkiej nr 102. Idąc dalej w kierunku wschodnim, kolejnym zrealizowanymodcinkiem jest liczący 370m łącznik, który Zachodniopomorski Zarząd DrógWojewódzkich zbudował w Kołobrzegu. Dzięki niemu rowerzyści mogą bezpieczniejechać już od Mrzeżyna do Grąbnicy. Kolejne 7km powstało pomiędzy Darłówkiem aJarosławcem (koszt ponad 5,2 mln zł), gdzie malownicza trasa przebiega wzdłużJeziora Kopań. Zdaniem rowerowych turystów jeszcze większą atrakcją może byćszlak zbudowany w Łazach, niewielkiej nadmorskiej wiosce położonej międzyjeziorami Jamno i Bukowym. Kosztem ponad 5 mln zł powstało tu 6,47 km szlakuprowadzącego do Osiek i Iwięcina.

Wszystkie wybudowane w ubiegłym roku odcinki Trasynadmorskiej (poza odcinkami wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 102) kosztowałyłącznie 10,77 mln zł. Bieżący rok przyniesie na Velo Baltice m.in. budowę ioznakowanie niezwykle ważnego, liczącego ponad 21,5 km odcinka z Mielna doPleśny.

Wzdłuż jezior

Wysokie tempo prac utrzymuje się także na Trasie PojezierzyZachodnich. W minionym roku zakończono budowę czterech odcinków tej trasy:Ińsko-Storkowo (długość 2,7 km, koszt 1,2 mln zł), Dargomyśl-Chwarszczany(długość 2,4 mln zł, koszt 2,3 mln zł), oraz Dzikowo-Barlinek (długość 6km,koszt blisko 3 mln zł) i Siekierki-Trzcińsko-Zdrój (długość 36km, koszt 22 mlnzł).

Szczególnie ten ostatni odcinek jest wyjątkową atrakcją dlamiłośników turystyki rowerowej, na co wpływ mają nie tylko piękne tereny, ale iskorelowanie ze stacją kolejową w Godkowie, dzięki czemu do szlaku możnadojechać pociągiem i już na miejscu przesiąść się na rower. Cała TrasaPojezierzy Zachodnich docelowo będzie liczyć około 422 kilometrów i przebiegaćprzez obszary Pojezierzy: Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiegoi Szczecineckiego. Szczególnym punktem na szlaku będzie także liczący ponad660m most Siekierki – Neurüdnitz, na którym jeszcze w tym roku powinny ruszyćprace modernizacyjne. Będzie to punkt obserwacji rzadkich gatunków ptaków,rozlewisk Odry, ale i prawdziwe wrota do rowerowych tras Pomorza Zachodniegolub przystanek na rowerowej drodze do Berlina czy wzdłuż Odry.

W górę Odry

Inwestycji nie brakuje również na Trasie ZielonegoPogranicza, która wiedzie wzdłuż Odry i granicy polsko-niemieckiej. W sierpniu2018 r. ZZDW zakończył budowę odcinka Gryfino – Trzcińsko-Zdrój, w ramachwartego blisko 7 mln zł projektu powstało 11 km nowych tras rowerowych, a tejuż istniejące, m.in. wykonane przez Gminę Banie zostały oznakowane i stworzyłyłącznie blisko 45 km odcinek trasy. Kilka tygodni później na tym szlakuotworzono liczący 2,5 km odcinek Dargomyśl – Chwarszczany (koszt 2,3 mln zł).Trasa rowerowa biegnie tu przez tereny leśne w dorzeczu rzeki Myśli i wzdłużdrogi wojewódzkiej nr 127, a na skrzyżowaniu z brukowaną drogą gminną wChwarszczanach ścieżka odbija w kierunku XIII-wiecznej kaplicy – jednego znajcenniejszych zabytków Pomorza Zachodniego.

Trasa Zielonego Pogranicza jest znana również jako BlueVelo. Zaczyna się w Międzyzdrojach i biegnie na południe, najpierw przez WyspęWolin, wzdłuż Zalewu Szczecińskiego, Szczecin, do Kostrzyna nad Odrą.

-„Realizowane przez ZZDW inwestycje to tylko wycinek tego codzieje się na rowerowych szlakach Pomorza Zachodniego. Tylko w ubiegłym rokuzbudowaliśmy i oznakowaliśmy ok. 110 km tras. Ten nie będzie gorszy, apamiętajmy, że bardzo wiele odcinków jest jeszcze projektowanych. Tak więc wjęzyku rowerowym, mocno podkręcamy tempo. – podsumował Geblewicz.

Co dalej?

W 2019 r. ruszy budowa i oznakowanie ponad 270 km tras.Równocześnie będzie prowadzona dokumentacja projektowa dla kolejnych 483 kmszlaków. Znaczna część obejmie Stary Kolejowy Szlak. Postęp prac można śledzićna specjalnej mapce.

Warto pamiętać, że wszystkie inwestycje są realizowanedzięki dofinansowaniu środkami unijnymi z Regionalnego Programu OperacyjnegoWojewództwa Zachodniopomorskiego 2014-2020. Wysokość wsparcia to blisko 85%wartości wszystkich inwestycji.