Pomorze Zachodnie – budowa i znakowanie 270 kilometrów tras rowerowych

infobike
28.01.2019 15:45

Pomorze Zachodnie inwestuje w infrastrukturęrowerową. W tym roku planowana jest budowa i oznakowanie ponad 270kilometrów tras rowerowych. W planach są także prace przydokumentacji projektowej dla kolejnych 483 kilometrów szlakówrowerowych w województwie.

Cztery główne szlaki tworzące Sieć TrasRowerowych Pomorza Zachodniego to: Velo Baltica, Trasa PojezierzyZachodnich, Stary Kolejowy Szlak i Trasa Zielonego Pogranicza (częśćszlaku Blue Velo). Przedsięwzięcie realizowane przez WojewództwoZachodniopomorskie ma liczyć w przyszłości 1,1 tys. kilometrówtras rowerowych – wynika z informacji służb prasowychzachodniopomorskiego marszałka. Na sieć tras rowerowych składająsię istniejące już szklaki i nowo wybudowane odcinki, a takżeodcinki budowane przez lokalne samorządy.

Za każdym razem, gdy otwieraliśmy kolejnekilometry tras na Pomorzu Zachodnim spotykaliśmy się z niezwykłymentuzjazmem” – podkreśla cytowany w informacji prasowejzachodniopomorski marszałek Olgierd Geblewicz. „Miniony rokpokazał więc, że nasi mieszkańcy i turyści poszukują tychrowerowych szlaków, gdzie wycieczka może być naprawdę długa„- dodał.

Szlakiem o największym potencjale turystycznym mabyć Trasa Nadmorska czyli Velo Baltica, prowadząca wzdłużBałtyku. Po połączeniu wszystkich istniejących i budowanychodcinków, na Pomorzu Zachodnim będzie ona liczyła około 240kilometrów.

W ubiegłym roku Trasę Nadmorską wzbogacono o kilkaodcinków, to np. Międzywodzie-Dziwnów i Łukęcin-Lędzin, którychwykonanie towarzyszyło przebudowie drogi wojewódzkiej nr 102.Kolejnym zrealizowanym odcinkiem jest łącznik zbudowany wKołobrzegu. Dzięki niemu rowerzyści mogą bezpiecznie jechać odMrzeżyna do Grąbnicy. Kolejne kilometry trasy powstały pomiędzyDarłówkiem a Jarosławcem, gdzie malownicza trasa przebiega wzdłużJeziora Kopań. Jeszcze większą atrakcją może być szlakzbudowany w Łazach, niewielkiej nadmorskiej wiosce położonejmiędzy jeziorami Jamno i Bukowym.

Wszystkie wybudowane w ubiegłym roku odcinki TrasyNadmorskiej (poza odcinkami wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 102)kosztowały łącznie prawie 10,8 mln zł. W 2019 r. na TrasieNadmorskiej zaplanowano m.in. budowę i oznakowanie liczącego ponad21,5 kilometra odcinka z Mielna do Pleśny.

Na Trasie Pojezierzy Zachodnich w 2018 r. zakończonobudowę czterech odcinków trasy; Ińsko-Storkowo,Dargomyśl-Chwarszczany, Dzikowo-Barlinek iSiekierki-Trzcińsko-Zdrój. Szczególnie ostatni odcinek moze byćatrakcją dla miłośników turystyki rowerowej, na co obokmalowniczych terenów wpływ ma także skorelowanie ze stacjąkolejową w Godkowie.

Cała Trasa Pojezierzy Zachodnich docelowo ma wprzyszłości liczyć około 422 kilometrów i przebiegać przezPojezierza: Myśliborskie, Choszczeńskie, Ińskie, Drawskie iSzczecineckie. Szczególnym punktem na szlaku będzie także mostSiekierki – Neurudnitz, na którym jeszcze w br. powinny ruszyćprace modernizacyjne. Będzie to punkt obserwacji rzadkich gatunkówptaków, rozlewisk Odry, ale także wrota do rowerowych tras PomorzaZachodniego lub przystanek na rowerowej drodze do Berlina, czywzdłuż Odry.

Drogi rowerowe powstają także na Trasie ZielonegoPogranicza, wiodącej wzdłuż Odry i polsko-niemieckiej granicy. Wub.r. zakończono tam budowę odcinka Gryfino – Trzcińsko-Zdrój.Otwarto także odcinek Dargomyśl – Chwarszczany; trasa biegnieprzez tereny leśne w dorzeczu rzeki Myśli i wzdłuż drogiwojewódzkiej nr 127, a na skrzyżowaniu z brukowaną drogą gminnąw Chwarszczanach ścieżka odbija w kierunku jednego znajcenniejszych zabytków Pomorza Zachodniego, czylitrzynastowiecznej kaplicy templariuszy.

Trasa Zielonego Pogranicza jest znana również jakoBlue Velo. Zaczyna się w Międzyzdrojach i biegnie na południenajpierw przez Wyspę Wolin, wzdłuż Zalewu Szczecińskiego,Szczecin i do Kostrzyna nad Odrą.

Wszystkie inwestycje są realizowane dziękidofinansowaniu środkami unijnymi z Regionalnego ProgramuOperacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020. Wysokośćwsparcia to blisko 85 proc. wartości wszystkich inwestycji. (PAP)