Żeglugowe zmiany na Mazurach. Na plus
W najbliższych kilku latach Mazury zmienią się od stronywody: zostanie wyremontowana stara śluza Guzianka i zbudowana nowa śluzaGuzianka II, wyremontowane będą kanały na szlaku od Mikołajek do Giżycka,zmienią się też nadbrzeża kilku miast.
W poprzedniej perspektywie finansowania środkamieuropejskimi na Mazurach powstawały hotele, pensjonaty, infrastruktura drogowa,ścieżki rowerowe. W obecnej perspektywie mazurscy samorządowcy chcąwyremontować zbudowaną na przełomie XIX i XX wieku infrastrukturę wodną iprzebudować nadbrzeża. Łączące mazurskie jeziora kanały, czy śluzy zostałyzbudowane jeszcze w czasach Prus Wschodnich i tylko niektóre z nich w okresiePRL przechodziły drobne naprawy. Z tego powodu w najbliższych latach na poprawęinfrastruktury wodnej na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich zostanie wydane wsumie ok. 181, 5 mln zł, z czego ponad 154 mln zł to dofinansowanie ze środkówRegionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Nowe oblicze
Eksperci podkreślają, że inwestycje te zupełnie zmieniąoblicze Mazur. Najszybciej zmiany te będzie można zobaczyć w Mikołajkach,gdzie już zbudowano nową kładkę dla pieszych nad przesmykiem łączącym jezioraMikołajskie i Tałty, a od kilku tygodni jest przebudowywane nadbrzeże jezioraMikołajskiego. Prace rozpoczęły się na wysokości amfiteatru i będą sięprzesuwały w stronę wioski żeglarskiej (legendarna tawerna zostanienietknięta), a potem, od wioski w stronę Śniardw. W sumie nad brzegiem jezioraMikołajskiego ma powstać ponad kilometr promenady. Ma przybyć więcej miejsc documowania łodzi, mają być ławki i zacienione miejsca do odpoczynku, a takżeestetyczne kramy. Na końcu nowej promenady ma być mała plaża.
Po przebudowie nad jeziorem Mikołajskim ma być więcejpunktów poboru wody, odprowadzenia ścieków z jachtów oraz poboru prądu dlajednostek pływających. Nabrzeże zostanie także skomunikowane z ulicą Kajkipoprzez schody wejściowe o długości około 50 m.
Burmistrz Mikołajek Piotr Jakubowski wielokrotniepodkreślał, że te prace wprowadzą do mikołajskiego portu szereg nowoczesnychrozwiązań dotyczących np. możliwości elektronicznych opłat za postój przy kei.
Nowa śluza
Do 2020 roku w Rucianem – Nidzie ma być także zbudowana nowaśluza Guzianka II. Obecną śluzę Guzianka zbudowano w 1879 r. i w sezonieśluzuje się tu ok. 20 tys. jednostek – zarówno jachtów, jak i statkówpasażerskich. Różnica poziomów wody między jeziorami, które łączy tj. GuziankaMała i Bełdany wynosi 2 metry. Śluzowanie w komorze śluzy długiej na ponad 40metrów jest dla każdego, nawet najbardziej obytego żeglarza, sporym przeżyciem.
Eksperci Regionalnego Zarządu Gospodarski Wodnej (RZGW) wWarszawie podają jednak, że śluza Guzianka „jest obecnie w bardzo złym stanietechnicznym, jej modernizacja wymaga całkowitego zamknięcia, a co za tym idziewyłączenia ruchu żeglugowego”. Zanim jednak się to stanie zbudowanazostanie nowa śluza Guzianka II, „która obsłuży ruch podczas remontuistniejącej śluzy, a docelowo przejmie część ruchu żeglugowego pomiędzyjeziorami Bełdany i Nidzkie”.
W związku z planowanymi pracami dojazd do niektórychośrodków i hoteli w pobliżu śluzy w tym sezonie będzie utrudniony – na swoichstronach obiekty te zamieszczają szczegółowe informacje o utrudnieniach ipodpowiadają, jak bez kłopotów trafić do nich innymi dojazdami.
Nowe nabrzeża
Do 2020 roku ma być także przebudowane ponad 230 metrównabrzeża jeziora Ryńskiego w Rynie. Będzie ono poszerzone, dostępne dla osóbporuszających się na wózkach inwalidzkich (mają być m.in. zbudowane schody zpochylnią umożliwiające dojazd z miasta do jeziora).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Do 2021 roku będzie też przebudowanych i umocnionych pięćkanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka. Będą to kanały: Szymoński (łączącyJezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Jestto najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka, obecnie wbardzo złym stanie technicznym; przebudowa obejmie 2,36 km kanału);Giżyckiego/Łuczańskiego (łączy jeziora Niegocin i Kisajno; przebudowa obejmie2,13 km kanału); Mioduński (łączy jeziora Kotek i Szymon, przebudowa obejmie1,92 km kanału); Grunwaldzki (łączy jeziora Kotek i Tałtowisko, przebudowaobejmie 0,47 km kanału) oraz Tałcki (łączy jezioro Tałtowisko z Tałty,przebudowa obejmie 1,6 km kanału).
W najbliższych latach spore prace będą prowadzone też nanadbrzeżu jeziora Niegocin w Giżycku, na odcinku od Kanału Giżyckiego do molo.”Przewidywane prace obejmują: przebudowę basenów nadbrzeżnych nad j.Niegocin, przebudowę umocnień brzegowych, przebudowę i wydłużenie pirsu wraz zeslipami, przebudowę nadbrzeżnego placu klubowego do obsługi żeglarzy, budowęnadbrzeżnych ciągów pieszych do obsługi terenów portowych” – czytamy wopisie planowanych prac.
Nad Kanałem Giżyckim trwa budowa nowej kładki dla pieszych -zasadnicza część konstrukcji jest już zamocowana, kładka ma być gotowa dowakacji.
Kolejne inwestycje w infrastrukturze wodnej na Mazurach mająbyć realizowane w dalszej kolejności – szczegółowy ich plan jest opracowany.(PAP)
„