Sosnowiec zbuduje kolejne węzły przesiadkowe
Około 21,7 mln zł unijnego wsparcia otrzymał sosnowiecki samorząd na drugi etap budowy tzw. małych węzłów przesiadkowych. Pod tym hasłem kryją się modernizacje przejść podziemnych (częściowo z przystankami), nowe stacje roweru miejskiego i nowe drogi rowerowe.
Dotąd, w pierwszym etapie unijnego projektu modernizacji infrastruktury transportowej, Sosnowiec w ramach szacowanego na 67 mln zł (przy dotacji na poziomie około 56 mln zł) przebudował ul. 3 Maja w ścisłym centrum (wraz z wytyczeniem buspasów), wyremontował siedem przejść podziemnych, a także zbudował ponad 20 km dróg rowerowych i uruchomił zalążek sieci wypożyczalni rowerów.
Teraz, dzięki kolejnemu dofinansowaniu, w projekcie szacowanym na 26,5 mln zł miasto zamierza wyremontować pięć kolejnych przejść podziemnych, wybudować 12 stacji rowerowych i kilka kilometrów dróg rowerowych.
Jak przekazał w poniedziałek rzecznik sosnowieckiego magistratu Rafał Łysy, w tym etapie przebudowane zostaną m.in. duże przejścia podziemne w rejonie Placu Ćwierka i tzw. plastrów miodu (potoczna nazwa pawilonów przy ul. 3 Maja w pobliżu skrzyżowania z ul. Piłsudskiego) oraz pod skrzyżowaniem ul. Piłsudskiego z ul. Sobieskiego.
Do remontu miasto wytypowało też przejścia pod rondem Zagłębia Dąbrowskiego (pod ul. Ostrogórską, Sienkiewicza, 1 Maja, Małachowskiego), przy Parku Sieleckim (pod 3 Maja) oraz na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego, al. Mireckiego i ul. Starej (Rondo Uznańskiego).
Zakres prac w poszczególnych przejściach będzie różny, uzależniony m.in. od lokalnych możliwości. Wszystkie przejścia będą objęte monitoringiem i wyposażone w urządzenia mające umożliwiać ich pokonywanie niepełnosprawnym. W dwóch przejściach pojawią się nowe toalety publiczne (przy Parku Sieleckim i rondzie Zagłębia Dąbrowskiego).
Coś dla rowerzystów
Rozbudowany zostanie też system Sosnowieckiego Roweru Miejskiego – do obecnych dziewięciu stacji, w których jest 130 rowerów, dołączy 12 kolejnych, również ze 130 rowerami.
Nowe stacje powstaną przy ul. 3 Maja (rejon przejścia podziemnego przy Parku Sieleckim), ul. Gospodarczej (przy parafii Nawiedzenia NMP), ul. Orlej (skrzyżowanie z ul. Nowopogońską i Staropogońską), ul. Będzińskiej, (Wydział Nauk o Ziemi) czy ul. Mościckiego (Urząd Miejski/ dworzec autobusowy).
Kolejne nowe stacje zaplanowano przy ul. Blachnickiego (rejon skrzyżowania z ul. Braci Mieroszewskich), ul. 3 Maja (dworzec kolejowy), ul. Andersa (skrzyżowanie z ul. 11 Listopada), ul. Piłsudskiego (skrzyżowanie z ul. Sobieskiego), ul. Braci Mieroszewskich (skrzyżowanie z ul. Dmowskiego), ul. Kresowej (w okolicy Stadionu Ludowego) oraz przy Rondzie im. Jana Pawła II
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Miasto zdobyło również fundusze na budowę około 4 km nowych dróg rowerowych.
Cała ta współfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego 2014-2020 inwestycja to część kompleksowych działań, które miasto prowadzi pod hasłem ograniczania problemu niskiej emisji – m.in. poprzez działania na rzecz efektywności energetycznej i niskoemisyjnego transportu publicznego.
Mają się na to składać – prócz działań społecznych i edukacyjnych – m.in. dopłaty do wymiany pieców przez mieszkańców, termomodernizacje i wymiany źródeł ciepła w budynkach gminnych, gazyfikacja i uciepłownienie (przy współpracy spółek energetycznych).
Przy wsparciu 89,1 mln zł z RPO Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu kupiło ponadto za prawie 130 mln zł łącznie 78 autobusów, w tym 35 hybrydowych, a także trzy pierwsze autobusy elektryczne. (PAP)
„