Kolej będzie przyjaźniejsza rowerzystom

infobike
09.10.2018 17:15

Komisja transportu w PE przegłosowała we wtorekpakiet zmian, które zwiększają prawa pasażerów kolei w UE.Pasażerowie otrzymają większe odszkodowania za spóźnieniapociągów, niepełnosprawni mają mieć ułatwienia, w każdympociągu ma być miejsce dla rowerów.

Sprawozdanie komisji trafi teraz na sesję plenarną,gdzie zagłosuje nad nim cały Parlament Europejski. Stanie się toprawdopodobnie jeszcze w listopadzie lub grudniu. Aby wspomnianeprzepisy weszły w życie, konieczne będzie jednak jeszcze uzyskanieporozumienia z państwami członkowskimi w ramach Rady UE.

Europosłanka Elżbieta Łukacijewska (PO)powiedziała we wtorek na konferencji prasowej w PE, że wynikgłosowanie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom pasażerów kolei.

Udało się przegłosować szereg rozwiązań,które sprawią, że podróż koleją stanie się znaczniedogodniejsza. Wprowadziliśmy pojęcie podróży łączonej, cooznacza, że za przesiadkę będzie odpowiadał przewoźnik.Uwzględniliśmy także dobre rozwiązania dla osóbniepełnosprawnych, cyklistów i co najważniejsze podnieśliśmyprogi odszkodowań, nawet do pełnej kwoty za 120 min. spóźnienia„- wskazała.

Na zmianach mają skorzystać niepełnosprawni. Prawodo przejazdu z osobą towarzyszącą lub psem zostanie rozszerzone nawszystkie typy pociągów. Na każdej stacji niepełnosprawny będziemógł uzyskać pomoc od wyszkolonego personelu, bez koniecznościplanowania wyjazdu z dużym wyprzedzeniem.

Dzięki nowym regulacjom znacznie skrócić ma sięczas, w którym osoba z niepełnosprawnością będzie musiałazawiadomić przewoźnika o tym, że chce skorzystać z jego usług.Do tej pory trzeba było to robić nawet w dwudniowym wyprzedzeniem,a dzięki nowym regulacjom ten czas ma skrócić się nawet do trzechgodzin na mniejszych stacjach. Na dużych dworcach asysta – jakzakładają przyjęte przepisy – ma być dostępna non-stop.

Planowanie podróży koleją dla osobyniepełnosprawnej to wyzwanie niczym wejście zimą na K2. Wiem cośo tym, bo jako osoba niepełnosprawna wielokrotnie miałem kłopotyna dworcach, szczególnie kiedy okazywało się, że pociąg lubperon nie jest dostępny. Mam nadzieję, że dzięki zaproponowanymprzez nas rozwiązaniom niepełnosprawni będą mogli wreszcie zprzyjemnością jeździć także pociągami” – powiedziałna konferencji europoseł Marek Plura (PO). Za ewentualne uszkodzenialub utratę używanego w podróży sprzętu wspomagającegoniepełnosprawnych będzie odpowiadał przewoźnik.

Zgodnie z popartymi we wtorek przepisami w ciągudwóch lat od daty ich wejścia w życie każdy nowy lubwyremontowany skład będzie musiał mieć osiem stojaków na roweryi wyraźnie oddzieloną i oznakowaną strefę dla pasażerów.

Europoseł Kosma Złotowski (PiS) powiedział wewtorek PAP, że delegacja PiS w PE poparła w całości sprawozdaniekomisji na temat praw i obowiązków pasażera, w tym prawo doodszkodowań, ułatwienia i warunki pomocy dla pasażerówniepełnosprawnych, możliwość przewożenia rowerów, a takżemożliwość nabycia wspólnego biletu.

W głosowaniu dążyliśmy przede wszystkimdo zagwarantowania maksymalnej równowagi między z jednej stronywzmocnieniem praw pasażerów w ruchu kolejowym, a z drugiejograniczeniem obciążeń dla przedsiębiorstw kolejowych. Bardzozależało nam również na utrzymaniu stabilności prawnej iutrzymaniu możliwości przyznawania wyłączeń z zakresurozporządzenia do 2024 r., tak aby zapewnić kolejom ciągłośćplanów inwestycyjnych – wskazał Złotowski. – Musimypamiętać, iż nieracjonalne podnoszenie wymogów przy brakuadekwatnego wsparcia finansowego prowadzić może np. do zmniejszenialiczby pociągów, na czym ucierpi w konsekwencji pasażer„.

Złotowski wyjaśnił, że nowe przepisy wprowadzajątzw. klauzulę siły wyższej, jaka dotyczy innych środkówtransportu. „Uważamy jednak, że w sytuacji wystąpieniazdarzenia, którego nie można było przewidzieć, jakim np. jestkatastrofa naturalna, obowiązki przewoźnika nie powinny być takiesame jak w momencie, gdy przerwa w podroży czy opóźnienie jestwiną operatora” – powiedział.

Europoseł PiS wskazał też, że jeśli chodzio rowery, to przyjęte rozwiązania wymagają ogromnych nakładówfinansowych oraz modernizacji istniejącego taboru. Takie zmiany -jak mówił – wprowadzone zostałyby kosztem miejsc w wagonach, aoperatorzy nie będą mogli ograniczyć lub odmówićprzewozu rowerów ze względu np. na bezpieczeństwo przejazduinnych pasażerów.

Dzisiejsze głosowanie pokazało, żewiększość grup politycznych popiera te przepisy. Wszyscy w końcupodróżujemy koleją i chcemy, aby nasze prawa jako pasażerów byłychronione w sytuacji opóźnienia lub odwołania pociągu. Oczywiściepojawią się na pewno poprawki, ale nie sądzę, że przyjętydzisiaj tekst znacząco się zmieni” – podsumowałZłotowski.

Zdaniem Róży Thun (PO) nowe przepisy to „prawdziwakolejowa rewolucja”. „Obejmą wszystkie rodzaje przewozówpasażerskich. Niezależnie od tego, czy pojedziemy podmiejskąkolejką do pracy i szkoły, czy też wybieramy się w daleką podróżna wakacje, na przykład z rowerem” – powiedziała nakonferencji prasowej po głosowaniu europosłanka.