Rząd przekonywał do przekopu w Ostródzie

infoship
10.07.2018 08:00

Budowa nowej drogi wodnej między Zatoką Gdańską a ZalewemWiślanym ma kolosalne znaczenie dla Polski Wschodniej, w szczególności dlaWarmii i Mazur – powiedział w sobotę w Ostródzie minister gospodarki morskiej iżeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Podczas spotkania z mieszkańcami Ostródy(warmińsko-mazurskie) minister Gróbarczyk ocenił, że przekop przez MierzejęWiślaną „da wielkie możliwości rozwojowe dla regionu i portu wElblągu”.

Przypomniał, że niedawno do Regionalnej Dyrekcji OchronyŚrodowiska (RDOŚ) w Olsztynie inwestor czyli Urząd Morski w Gdyni złożył raportoddziaływania na środowisko tej inwestycji i czeka w tej sprawie na opinię.Równolegle – jak wspomniał – kończą się prace dotyczące projektu, tak abyjesienią ogłosić przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną.

„Będzie to budowa w kompleksowym rozwiązaniu, czylinajpierw układ drogowy, budowa mostów zwodzonych następnie budowa śluzy i torupodejściowego wraz z falochronami. Ta inwestycja choć ryzykowana jest w stuprocentach gwarantowana przez budżet państwa”- podkreślił szef resortugospodarki morskiej.

Jak dodał, koszt inwestycji wynoszący obecnie 880 mln złuległ podwyższeniu, ponieważ program budowy kanału został już przyjęty w 2007roku, ale jak wspomniał, nie został zrealizowany przez rząd PO-PSL w kolejnychlatach.

„Nic innego nie robimy tylko kontynuujemy tęinwestycję. Koszt budowy wzrasta prawie dwukrotnie ponieważ aspekt środowiskowyjest dla nas najważniejszy. Wiemy, że jest ogromne oddziaływanie stronyrosyjskiej na tę inwestycje, by ona nie powstała i wpisujący się w to urządmarszałkowski pomorski. To jest dla nas dziwna sytuacja”- dodał ministerGróbarczyk.

Mówił, że „inwestycja w żaden sposób nie jest zagrożonai wydaje się, że zgodnie z planem w 2022 roku przekop będzie ukończony”.

„Ma ona kolosalne znaczenie dla Polski Wschodniej iprzede wszystkim dla Warmii i Mazur. Mam nadzieję że w oparciu o swobodnydostęp do Elbląga jako portu morskiego będziemy mogli zbudować cały ciągkomunikacyjny. Stanie się on (przekop-PAP) jednym z elementów Via Carpatii,połączenia północ – południe” – wskazał.

Dodał, że kanał przez Mierzeję da nowe możliwości dlaoperatorów i nie jest prawdą – jak zaznaczył- że port w Elblągu będziekonkurencją dla portów w Gdańsku czy w Gdyni. Jak ocenił minister Gróbarczyk,elbląski port będzie portem wspomagającym ale też alternatywnym dla tychprzedsiębiorców których nie stać ze względów finansowych na korzystanie zdużych portów.

Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycjakluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projektten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Zarząd woj. pomorskiego negatywnie zaopiniował planyinwestycji. W jego ocenie budzi ona obawy ze względów ekonomicznych iprzyrodniczych. Z kolei sejmik województwa warmińsko-mazurskiego przyjąłstanowisko, w którym poparł plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Jak ocenił,jest to inwestycja istotna dla rozwoju całego subregionu elbląskiego.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną, jeden z głównych projektówrządu PiS, ma powstać w miejscowości Nowy Świat, liczyć będzie ok. 1300 mdługości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednosteko zanurzeniu do 4 m. Przez kanał będą mogły przepływać statki o długości 100metrów i szerokości 20 metrów.(PAP)