Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powstanie studium wykonalności na zagospodarowanie żeglugowe Wisły

infoship
02.07.2018 11:54

W ciągu 18 miesięcypowstanie studium wykonalności zagospodarowania Wisły na odcinku od Gdańska doWarszawy oraz dróg wodnych od Warszawy do granicy z Białorusią i na odcinku odWisły do Zalewu Wiślanego.

Umowę w tej sprawie podpisano w poniedziałek w ZarządzieMorskiego Portu Gdańsk. Studium wykonalności wykona, wyłoniona w przetargu,brytyjska firma Halcrow Group Limited.

„Wszystkie opracowania, które były do tej pory robioneświadczą jednoznacznie, że Wisła ma ogromy potencjał, jeśli chodzi o rozwój,ale nic nie zostało zrobione w formie profesjonalnej, czyli takiej, którądałoby się przedstawić bankom i instytucjom finansowym, które chciałyby na tęinwestycję wyłożyć pieniądze” – powiedział podczas uroczystości ministergospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Dodał, że chodzi o to, żeby „przygotować na tyle mocneopracowanie, aby można było znaleźć pieniądze na tę realizację”, gdyż –jak mówił – „nie będzie to budowane z budżetu państwa”.”Oczywiście będzie w pewien sposób wspierane, ale przede wszystkim chcemyto zrobić w sposób rynkowy, typowy dla przedsięwzięć biznesowych” -powiedział.

Gróbarczyk podkreślił, że istotą użeglowienia Wisły jestotwarcie portów w Gdańsku i Gdyni na wschód poprzez połączenie Bałtyku z MorzemCzarnym.

„Dla nas najważniejsze jest, żeby połączyć się z MorzemCzarnym poprzez połączenie z Brześciem i otwarcie zupełnie nowego kierunku,który da ogromne możliwości, przede wszystkim, nowych obszarów inwestycyjnych itowarowych dla portów. Wydaje się, że może to przekierunkować całkowicietransport i uczynić z Polski wielki hub transportowy, przede wszystkimportowy” – mówił.

Zapewnił, że inwestycje na najdłuższej polskiej rzece będądostosowane do wszystkich wymogów ekologicznych. „Jeszcze raz chcęwszystkich uspokoić: nie ma tu mowy o jakimkolwiek betonowaniu Wisły (…)Jesteśmy przekonani, że ta droga wodna pomoże ekologicznie, bo dzisiaj mamyproblem z wysuszaniem się Polski, generalnie” – dodał minister.

Zaznaczył, że w opracowaniu najważniejsze będą propozycjerozwiązań od Warszawy do Brześcia, ponieważ, droga wodna nie będzie biec poBugu, ale prawdopodobnie będzie musiał powstać specjalny kanał.

Gróbarczyk poinformował, że po stronie białoruskiej drogiwodne są już gotowe do żeglugi w kierunku Morza Czarnego, a na terenie Ukrainywymagają modernizacji.

Minister ocenił, że „polityka poprzednich rządów nie byłapozytywnie nastawiona do realizacji dróg śródlądowych”. „Mamy dziesiątki latzaniedbań, więc czym prędzej podejmujemy starania, aby uruchomić – bodajostatnie rzeki w Europie (Wisła i Odra – PAP), które mają tak duży potencjał,ale które były celowo umartwiane, aby nie rozwijał się tam transport. I dzisiajstoi przed nami ogromne zadanie, aby w jak najszybszym tempie to zrealizować” –dodał.

„Opracowanie ma odpowiedzieć na pytanie, czy projektDrogi Wodnej rzeki Wisły jest zasadny, jakie są grupy interesariuszyzainteresowanych korzystaniem z tak przygotowanej infrastruktury. Mazidentyfikować wszelkie zagrożenia i zapalne punkty inwestycji w przypadkurozpoczęcia jej realizacji tak, aby podmiot, który podejmie się tego zadaniawiedział, z czym należy się zmierzyć. Użeglowienie Wisły z punktu widzenianaszego portu to otwarcie kolejnego kanału dostępowego do portu. Mamy drogi,kolej i rurociągi, natomiast nie mamy cały czas żeglownej Wisły. A przypominam,że wszystkie najdynamiczniej rozwijające się porty w Europie, mające największewolumeny przeładunków, korzystają z takiej infrastruktury dostępowej” -mówił prezes ZMPG Łukasz Greinke.

W połowie 2016 roku rząd przyjął założenia do planów rozwojuśródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020, z perspektywą do 2030 r.W planach tych zapisano, że do 2030 r. Odra na całej swojej długości i Wisła odWarszawy do Gdańska mają stać się międzynarodowymi szlakami żeglugowymi.

Polska zobowiązała się doprowadzić główne szlaki wodne do conajmniej IV klasy żeglowności w związku z podpisaniem aktu ratyfikacyjnegoEuropejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych oznaczeniu międzynarodowym (AGN). Polskie drogi wodne będą mogły stać siędocelowo elementami transeuropejskiej sieci transportowej TNT. Według strategiiKE w zakresie rozwoju transportu w Europie do 2030 roku 30 proc. ruchudrogowego ma przenieść się na transport kolejowy i wodny śródlądowy.

Rząd oszacował, że po pierwszym etapie modernizacji dolnegoodcinka Wisły przewozy ładunków tą rzeką mogą wynosić ok. 7,8 mln ton rocznie,a wraz z dalszą poprawą parametrów nawigacyjnych powinny wzrosnąć do ok. 12 mlnton ładunków rocznie.

Szacunkowe koszty inwestycji na głównych polskich rzekachszacowane są na ok. 70 mld zł.