Poznań będzie miał rowery czwartej generacji
W 2019 roku system Poznańskiego Roweru Miejskiego (PRM)zostanie poszerzony o tzw. rowery czwartej generacji. Nowepojazdy będzie można zaparkować w dowolnym miejscu, a nie – jakdotychczasowe rowery, w specjalnych stacjach.
W 2022 roku poznaniacy będą mieli do dyspozycji w sumie 2 tys.miejskich jednośladów.
Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak powiedział w poniedziałek,że w tym sezonie liczba wypożyczeń PRM ma sięgnąć 1,7 mln. Wminionym roku było to ponad 1 mln. Zaznaczył, że sukcesywnierozwijany system szybko zyskuje na popularności. „Następnyrok będzie przełomowy dla PRM. Widząc sukces tej formuły, wktórej rower był wypożyczany do tej pory, chcemyzaproponować rozwiązania stosowane w Europie Zachodniej, czylitzw. rower czwartej generacji” – powiedział.
Według zapowiedzi miasta, w kolejnych latach w Poznaniurównocześnie będą funkcjonowały dwa systemy: dotychczasowy, zponad 1,2 tys. rowerów, które należy zaparkować w stacjach,oraz system liczący docelowo 800 rowerów czwartej generacji,wyposażonych w nadajniki GPS oraz zamki blokujące. Ich atutembędzie możliwość pozostawienia pojazdu w dowolnym lub wyznaczonymmiejscu, ale bez potrzeby wpięcia w stację lub do innego roweru.
„W przyszłym roku po Poznaniu ma jeździć 500 takichjednośladów. W kolejnych trzech latach będzie ich przybywać 100rocznie. Łącznie w 2022 roku do dyspozycji mieszkańców będziewięc ponad 2 tys. rowerów” – powiedział wiceprezydentPoznania Maciej Wudarski. Wyjaśnił, że w mieście wyznaczonezostaną strefy – tzw. wirtualne stacje – w których użytkownicynowych jednośladów będą mogli zwracać rowery. Nie zmieniąsię ogólne zasady korzystania z roweru publicznego oraz taryfaopłat.
W 2015 roku w Poznaniu było 37 stacji PRM i 443 rowery. W2018 w Poznaniu działa już 113 punktów, w których możnawypożyczyć 1227 rowerów. Obecny roku jest ostatnim, w którymobowiązuje umowa z dotychczasowym operatorem systemu, firmąNextbike.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Poznań zmaga się z problemem zakorkowanych ulic izanieczyszczenia powietrza. Inwestujemy w infrastrukturę transportupublicznego, tabor MPK, parkingi „Parkuj i Jedź”,usprawnienia dla komunikacji zbiorowej, a także w rower miejski.Efekty zaczynają być widoczne. Dzięki każdemu kierowcyprzesiadającemu się z samochodu do środków komunikacjipublicznej, maleje liczba aut na poznańskich ulicach. Dalszarozbudowa systemu roweru publicznego z pewnością przyczyni siędo zachowania tego trendu” – powiedział w poniedziałekJaśkowiak.
Poznański Rower Miejski jest trzecim największymsystemem rowerowym w Polsce. PRM działa w stolicy Wielkopolskiod kwietnia 2012 roku. Użytkownicy systemu mogą wypożyczaćm.in. rowery z fotelikami dla dzieci oraz rowerki dlanajmłodszych. Dla posiadaczy biletów okresowych na karcie PEKAudostępniono promocyjną taryfę.(PAP)
„