Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Świętochłowice z systemem rowerów miejskich

infobike
26.04.2018 16:17

Pilotażowy system rowerów miejskich W Świętochłowicach zacznie działać 1 lipca. Będzie się składał z czterech stacji i 32 rowerów.

Wartą blisko 159 tys. zł umowę na projekt”Świętochłowicki Rower Miejski – Wakacyjny ProgramPilotażowy 2018″ podpisali w czwartek w tym mieścieprzedstawiciele lokalnego samorządu oraz operatora, spółkiNextbike Polska.

Na świętochłowicki system złożą się cztery stacje z32 rowerami zlokalizowane na deptaku przy ul. Katowickiej, przyUrzędzie Miejskim, na terenie ośrodka sportowo-rekreacyjnego Skałka(Al. Parkowa) oraz w dzielnicy Piaśniki, przy filii nr 1 MiejskiejBiblioteki Publicznej (skrzyżowanie ul. Chorzowskiej z ul.Korfantego).

Jeszcze pracujemy nad szczegółami, ale planowo+Świętochłowicki Rower Miejski+ w pierwszą trasęwyruszy już w wakacje” – zapowiedział cytowany w czwartkowejinformacji samorządu miejski oficer rowerowy Piotr Wasieczko.

Nowy projekt w Świętochłowicach wiążemy też z planemrozbudowy sieci rowerowej. Chcemy by miasto było dobrymmiejscem dla rowerzystów” – dodał prezydentŚwiętochłowic Dawid Kostempski.

Dla spółki Nextbike Świętochłowice są kolejnym miastemGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), w którym pojawiąsię jej rowery. Projekt tam ma na razie charakter pilotażowy -jeżeli spodoba się mieszkańcom, ma być kontynuowany. Podobny wskali pilotaż – z 4 stacjami i 32 rowerami – w piątek zostaniena dwa miesiące uruchomiony w pobliskim Zabrzu.

Spółka Nextbike umożliwia korzystanie z wszystkich swoichsystemów rowerów miejskich (aktualnie jest ich w Polsce ok.30) przy użyciu jednego konta użytkownika.

W tym roku ruszyły już m.in. systemy spółki w Gliwicach (15stacji ze 150 rowerami) i w Katowicach (docelowo blisko400 rowerów w 52 stacjach). W maju uruchomione zostać mająsystemy w Tychach (7 stacji z 60 rowerami) i w Sosnowcu (9wypożyczalni ze 130 rowerami). W czwartek przetarg nauruchomienie od 1 lipca 46 stacji z 460 rowerami ogłosiłsamorząd Chorzowa.

Niezależnie od działań poszczególnych miast regionu, prace naduruchomieniem systemu roweru metropolitalnego prowadzidziałająca od stycznia br. Górnośląsko-ZagłębiowskaMetropolia. Postulowany przez nią system tzw. IV generacji ma byćzgodny (lub równoległy) z rozwiązaniami, które dotąd wdrożyłylub obecnie wdrażają miasta Metropolii.

Władze GZM chcą, aby jednym rowerem można byłoprzemieszczać się na terenie całej Metropolii, także wypożyczającgo w jednym mieście i zostawiając w innym. Choć bowiemposzczególne istniejące systemy obsługuje jeden operator, obecniejest to niemożliwe.

Przedstawiciele GZM akcentują też, że wdrożenie systemu IVgeneracji otworzy go m.in. na małe miejscowości, w których będziemożna początkowo umieścić np. po kilka rowerów, a którenie mogłyby sobie pozwolić na budowanie własnych systemów. Tzw.IV generacja systemu umożliwia, dzięki rozwiązaniom opartym ogeolokalizację, pozostawianie wypożyczonych rowerów lubwypożyczanie ich poza stacjami dokującymi – co wpływa na koszty.

Według aktualnych koncepcji Metropolia ma także rozwijaćinfrastrukturę połączeń rowerowych między miastami; lokalnesamorządy będą koncentrowały się na połączeniachwewnętrznych.(PAP)