78 km tras rowerowych między Gdańskiem, Gdynią i Sopotem
Modernizacja i oznakowanie 78 km trasrowerowych dla pieszych i rowerzystów będzie możliwa dziękidofinansowaniu dla projektu „Szlak turystyczny przez TrójmiejskiPark Krajobrazowy wraz z łącznikami”. Koszt inwestycji to 12,8mln zł.
Dofinansowanieze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniesie 5mln zł. Projekt,mający na celu rozwój szlaków turystycznych, jestrealizowany przez Gdańsk, Gdynię i Sopot. Liderem projektu jestGdańsk.Partnerzyprojektu mają sfinansować inwestycję na swoich obszarach. Gdańskoznakuje i zmodernizuje 39 km tras za kwotę około 7,43 mln zł.
Celemprojektu jest ochrona bioróżnorodności Trójmiejskiego ParkuKrajobrazowego poprzez skanalizowanie ruchu turystycznego. Pracepolegające na oznakowaniu tras, wprowadzeniu elementów uspokojeniaruchu oraz poprawie podbudowy i nawierzchni zrealizowane zostaną dokońca 2020 roku. Efektem projektu będzie mniejsza presjacywilizacyjna na terenach leśnych nieobjętych projektem. Zakresprac ustalono z przedstawicielami Trójmiejskiego ParkuKrajobrazowego i na jego terenie ogranicza się wyłącznie doistniejących dróg leśnych – informujeUrząd Miejski w Gdańsku.
Założenia projektu
Projekt zakłada utworzenie szlaku głównego i trasłącznikowych. Szlak główny (oznaczony na mapie koloremczerwonym), łączy gminę Kolbudy (trasa do Otomina i dalej w głąbPojezierza Kaszubskiego), przez Gdańsk i Sopot z Gdynią. Odzbiornika Jasień szlak główny biegnie przez tereny leśne.Łączniki (oznaczone kolorem niebieskim), nie tylko ułatwiądotarcie do szlaku głównego, ale również komunikację poprzecznąw dzielnicach dolnego tarasu: Osowie, Matarni i Kokoszkach.Szczególnie istotne będzie połączenie szlaku głównego zŻabianką i Jelitkowem wzdłuż Potoku Oliwskiego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Działania inwestycyjne obejmą m.in.: remontistniejących nawierzchni z zastosowaniem nawierzchni naturalnych naterenach leśnych, remont nawierzchni i wprowadzeniu elementówuspokojenia ruchu (ul. Bytowska i Kościerska), wykonaniebezpiecznych przejazdów rowerowych i przejść dla pieszych (przezul. Spacerową, ul. Słowackiego, ul. Chłopską), modernizacjęchodników wzdłuż Potoku Oliwskiego, wraz z przystosowaniem ich doruchu rowerowego, zastosowanie oznakowania kierunkowego i tablicinformacyjnych.
Dzięki realizacji projektu poprawiona zostanieintegralność istniejących dróg wykorzystywanych w ruchu pieszym irowerowym w zachodniej części Gdańska. Ukierunkowanie ruchuturystycznego pomoże chronić tereny o niezwykłym bogactwieprzyrodniczym i ograniczyć ich penetrację. Oznakowanie traszmniejszy ryzyko zgubienia się i nadmiernego ruchu na obszarach,gdzie obecność ludzi należy minimalizować. Warto podkreślić, żezgodnie z wstępnymi założeniami, projekt nie będzie ingerować wtereny leśne. W jego ramach nie planuje się tworzyć nowych tras naterenach chronionych, a jedynie poprawić jakość dróg jużistniejących – czytamy na stronie internetowej Urzędu Miejskiegow Gdańsku.
„