Poznańskie organizacje apelują
Dwanaście poznańskich organizacji i inicjatywzaapelowało do prezydenta Poznania – Jacka Jaśkowiaka – ouwzględnienie w budżecie Poznania na przyszły rok środków nawybudowanie dróg rowerowych z uchwalonego pół roku temu przez radęmiasta Programu Rowerowego.
Jak informuje stowarzyszenie Rowerowy Poznań wprojekcie budżetu, rekordowym pod względem inwestycji, zostały onepominięte. Spójna sieć 150 km dróg rowerowych nie powstanie bezpieniędzy, a po kartkach papieru nigdzie nie pojedziemy. Czy władzemiasta dotrzymają złożonych obietnic?
Poniżej listo do Jacka Jaśkowiaka
Poznań, 11.12.2017 r.
Pan Jacek Jaśkowiak
PrezydentMiasta Poznania
Szanowny Panie Prezydencie,
trwają prace nad budżetem Poznania na 2018 r. Naszerozczarowanie i zaniepokojenie budzi fakt, że w zaprezentowanymprzez Pana Prezydenta projekcie budżetu nie uwzględniono środkówna realizację kluczowych projektów wskazanych w strategicznym,miejskim dokumencie, jakim jest Program Rowerowy Miasta Poznania nalata 2017-2022 z perspektywą do roku 2025.
Program Rowerowy, przyjęty uchwałą Rady Miasta z 16maja 2017 r, zawiera sieć najbardziej potrzebnych, kluczowych trasrowerowych, które miasto zobowiązało się zbudować do roku 2022.Wskazano w nim główne korytarze ruchu rowerowego w oparciu o danedotyczące m.in. obecnej i prognozowanej gęstości zaludnienia,szacunkową wielkość generowanego ruchu, najbardziej istotnegeneratory ruchu, wyniki pomiarów natężenia ruchu rowerowego,integrację z komunikacją zbiorową, istniejący model ruchu wmieście. Dokument zawiera harmonogram realizacji zadań orazwskazuje koszty z tym związane.
Budowa tras z Programu Rowerowego pozwoli nanajbardziej efektywne wykorzystanie środków na inwestycje rowerowei osiągnięcie zakładanych celów, w tym doprowadzenia do 12%udziału przemieszczeń rowerowych w roku 2025 (10% w roku 2022) orazspadku bezwzględnej liczby wypadków z udziałem rowerzystów iwyeliminowania śmiertelnych ofiar wypadków wśród rowerzystów.
Rozwój ruchu rowerowego może mieć bardzo duży wpływna jakość życia w mieście i miejską gospodarkę, co potwierdzająliczne przykłady miast, które stworzyły spójną sieć drógrowerowych. Przy zapewnieniu możliwości dojazdu i parkowania roweruna przystankach, wielokrotnie powiększa zasięg transportuzbiorowego. Przynosi korzyści miastu i mieszkańcom, zapewniającmobilność na typowe miejskie dystanse przy niskich kosztach.Przyczynia się do ożywienia przestrzeni, w tym dzielnichistorycznych. Prowadzi do spadku zanieczyszczeń w miastach i mapozytywny wpływ na stan zdrowia mieszkańców.
Poznań ma wieloletnie zapóźnienia w budowie spójnejsieci tras rowerowych i przegrywa na tym polu z innymi polskimimiastami. Wydatki na inwestycje rowerowe zaplanowano w projekciebudżetu na 2018 r. na poziomie niższym niż w Krakowie, Wrocławiuczy Warszawie, co uniemożliwia realizację Programu Rowerowego iosiągnięcie postawionych w nim celów. Inwestycje z ProgramuRowerowego, które powinny zostać zrealizowane w 2018 r., a którychnie uwzględniono w projekcie budżetu na 2018 r. lub uwzględniono wniewystarczającym stopniu, to drogi rowerowe wzdłuż ul.Grunwaldzkiej, Dolna Wilda, przejazd przez ul. Solną w ciągu ul.Kościuszki – Kulasa oraz budowa brakującego odcinka drogirowerowej wzdłuż ul. Bukowskiej przy ul. Polnej.
W związku z powyższym, apelujemy do Pana Prezydenta ozagwarantowanie niezbędnych środków na realizację ProgramuRowerowego w budżecie Miasta na 2018 r. oraz w latach kolejnych,poprzez wpisanie ich do Wieloletniej Prognozy Finansowej iwypełnienie zobowiązań zawartych w przyjętym uchwałą RadyMiasta Programie Rowerowym.
Stowarzyszenie Rowerowy Poznań – „SekcjaRowerzystów Miejskich”
Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Stowarzyszenie My-Poznaniacy
Stowarzyszenie Prawo do Miasta
Stowarzyszenie SIW Poznaniacy
Stowarzyszenie Ulepsz Poznań
Stowarzyszenie Urbanator
Stowarzyszenie Wildecka Inicjatywa LokalnaWILdzianie
Centrum Otwarte
Poznański Alarm Smogowy
Chcemy Pięknych Jeżyc
Nasz Grunwald
„