Komisja Odrzańska wesprze rozwój żeglugi na Odrze
Utworzenie Komisji Odrzańskiej do spraw zarządzania izagospodarowania rzeki Odry zapowiedziano 16 listopada po międzynarodowejkonferencji regionalnej we Wrocławiu. Głównym celem będzie przywrócenie IVklasy żeglowności oraz gospodarcze wykorzystanie Odry.
Międzynarodowe spotkanie „Konferencja na rzecz Odry” odbyłosię w czwartek we Wrocławiu z inicjatywy wojewody dolnośląskiego PawłaHreniaka, pod patronatem Ministerstwa Gospodarki Morskiej i ŻeglugiŚródlądowej, we współpracy z Unią Izb Łaby i Odry, Urzędem Żeglugi Śródlądowejwe Wrocławiu, Politechniką Wrocławską oraz wojewodami zachodniopomorskim,lubuskim i opolskim. Uczestniczyli w nim również przedstawiciele niemieckichkrajów związkowych oraz Kraju Morawsko-Śląskiego z Czech.
-„W dyskusji padły zdecydowane głosy poparcia dla wspólnychdziałań politycznych i gospodarczych na rzecz doprowadzenie wód Odry do IVklasy żeglowności. Będzie to miało wpływ na rozwój rzeki oraz jejwykorzystanie” – powiedziała na konferencji prasowej Anna Moskwa, podsekretarz stanuw Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Wiceminister zapowiedziała, że celem jest przystąpienie doutworzenia Komisji Odrzańskiej, która zajęłaby się zarządzaniem Odrą w każdymaspekcie, m.in. gospodarczym, ekologicznym, turystycznym.
-„Takie zarządy istnieją na wielu rzekach. Na raziezastanawiamy się nad formułą działania tej komisji. Trudno obecnie określić,kiedy mogłaby ona zostać powołana” – dodała.
Wojewoda dolnośląski Paweł Hreniak przypomniał, rządinwestuje wiele pieniędzy w poprawę żeglowności na Odrze i w rozwój żeglugi.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Kilka dni temu podpisano umowę o budowie stopnia wodnego zBrzegu Dolnym, kończy się budowa stopnia w Malczycach. Tworzymy we Wrocławiuszkołę dla marynarzy żeglugi śródlądowej. Rozmawiamy z partnerami regionalnymiz Czech i Niemiec, ale niezbędne są rozmowy i decyzje na szczeblu centralnympomiędzy rządami” – powiedział Hreniak.
Na początku listopada we Wrocławiu odbyło się pierwszespotkanie z samorządowcami, z którymi resort rozpoczął konsultacje związane zmodernizacją Odrzańskiej Drogi Wodnej (ODW). Minister Marek Gróbarczyk wówczaszapowiedział, że plan zakłada, iż na dolnośląskim odcinku ODW już za dwa latamożna się spodziewać pierwszych przetargów na budowę kolejnych stopni wodnychna Odrze. Chodzi też o inwestycje m.in. w porty wodne oraz centra logistyczne,niezbędne do przeładunku towarów. Zakładane wydatki na Odrzańską Drogę Wodną took. 2,9 mld zł na modernizację 20 stopni wodnych oraz 6,6 mld zł na budowę 14nowych stopni wodnych na odcinku Brzeg Dolny – ujście Nysy Łużyckiej oraz 4,5mld zł na budowę ośmiu stopni wodnych na tzw. Odrze granicznej. Obecnie wPolsce 86 proc. to transport drogowy, 12,5 proc. kolejowy, a jedynie 0,4 proc.odbywa się drogą wodną. Tymczasem zobowiązania w tzw. białej księdze wobec UniiEuropejskiej zakładają, że do 2030 r. drogą wodną powinno odbywać się 30 proc.transportu.(PAP)
„