W Kopenhadze muszą poszerzyć trasy rowerowe
Umieszczone na ulicach czujniki zarejestrowały wubiegłym roku więcej rowerów niż samochodów. Ich liczbaprzekroczyła 265 tys. (przy 252 tys. samochodów), co stanowiukoronowanie widocznego od wielu już lat trendu – w sumie w ciągu20 lat ruch rowerowy w Kopenhadze wzrósł o 68%. I nie koniec natym, według prognoz urzędu miasta, do 2025 r, ruch rowerowy wstolicy Danii wzrośnie o kolejne 25%, a w godzinach szczytu nawet o36%.
Satysfakcję z rowerowego boomu psuje fakt, że trasyrowerowe są coraz bardziej zapchane. Chodź Kopenhaga ma 390 kmścieżek rowerowych, to okazują się one nie wystarczające, bo narowerach do pracy i szkoły jeździ aż 41% mieszkańców. Szacujesię, że 32% komunikacji w centrum miasta odbywa się na rowerze iże w ubiegłym roku mieszkańcy Kopenhagi łącznie pokonywalidziennie prawie półtora miliona kilometrów.
W efekcie Kopenhaga jest pierwszym miastem na świecie,które musi rozładować korki na trasach rowerowych. Pomóc ma w tymogłoszona przez miasto strategię priorytetyzacji ścieżekrowerowych (Cykelstiprioriteringsplanen 2017-2025), która zakładaprzede wszystkim poszerzenie tras rowerowych. Obecnie zajmują onejedynie 7% powierzchni dróg (dla porównania powierzchniaprzeznaczona dla pieszych wynosi 26%, a dla samochodów 54% plus 12%powierzchni przeznaczonej na miejsca parkingowe. Mają pojawić sięnowe trasy i „rowerowe” mosty.
Obok tras szybkiego ruchu rowerzyści będą mieli dowyboru spokojniejsze trasy „zielone” dedykowane tym, którym sięnie śpieszy lub którzy, na przykład, podróżują z dziećmi. Abyrowerzyści mogli elastycznie wykorzystywać te kolejne możliwościwprowadzona ma zostać sygnalizacja, oferująca informacje o robotachdrogowych i innych utrudnieniach, korkach, a także alternatywnychtrasach dojazdu. Już teraz miasto modernizuje swoją mobilnąaplikację ibikecph, służącą do planowania podróży rowerem.Teraz w strategicznych punktach Kopenhagi mają pojawić sięelektroniczne panele z informacjami, które pomogą rowerzystom nabieżąco modyfikować trasę dojazdu.
Źródło: miasto2077.pl
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Tekst udostępniony w oparciu o licencję CreativeCommons.
„