125 stacji i 1000 rowerów w Łódzkiem. Dzięki Unii

infobike
01.09.2017 15:14

Zarząd woj. łódzkiego rozdzielił 114 mln zł unijnegodofinansowania między trzy projekty dotyczące rozwojuniskoemisyjnego transportu miejskiego w Łódzkiem. W ramach wnioskuzakupionych zostanie ponad tysiąc rowerów miejskich.

O decyzji zarządu w sprawie podziału środków z RegionalnegoProgramu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020poinformował w piątek marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień.

Najbardziej zależało nam na integracji różnychsystemów transportu zbiorowego, zwłaszcza połączeniu podsystemówzbiorowego transportu publicznego miast województwa z transportemkolejowym. W sumie złożonych zostało 11 projektów, osiem z nichuzyskało ocenę pozytywną, a trzy wybrane zostały dodofinansowania” – podkreślił marszałek.

Najwyższe dofinansowanie – w wysokości prawie 88 mln zł -otrzymał projekt dotyczący kompleksowej przebudowy liniitramwajowej 41 od granicy z Łodzią, poprzez gminę Ksawerów doPabianic – to kolejny etap Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego.Wartość tej inwestycji wynosi 146 mln zł.

„Ten wniosek spełniał kryteria integracji środkówtransportu i uzyskał najwyższą ocenę” – dodał Stępień.

Kryterium to wypełnił również projekt zgłoszony przez woj.łódzkie, polegający na rozbudowie węzłów przesiadkowych wregionie z wykorzystaniem roweru publicznego.

1000 rowerów

W ramach wartego ok. 17 mln zł wniosku, dofinansowanego kwotąniespełna 12 mln zł, do dyspozycji mieszkańców zakupiony zostanieponad 1 tys. rowerów miejskich. Na terenie kilkunastu gmin wŁódzkiem, m.in. w Koluszkach, Kutnie, Łasku, Łowiczu, Łodzi,Pabianicach, Sieradzu, Skierniewicach, Zduńskiej Woli i Zgierzu,powstanie 125 stacji roweru publicznego i 3 parkingi rowerowe.

Zostaną one umiejscowione w taki sposób, by mieszkańcy moglidojeżdżać nimi do stacji m.in. Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnejoraz przystanków komunikacji miejskiej.

Stępień zaznaczył, że zarząd województwa wystąpił już doMinisterstwa Rozwoju o przydział dodatkowych 100 mln zł, co pozwolina zwiększenie listy beneficjentów.

Mamy świadomość, że pięć pozostałych projektów torównież bardzo istotne zapotrzebowanie samorządów na transportniskoemisyjny. Będziemy się starali tak gospodarować środkami,żeby również i one uzyskały możliwość realizacji –zaznaczył.

Według marszałka, po uzupełnieniu finansowania, pieniądze wpierwszej kolejności otrzyma Bełchatów, który planuje zakupekologicznych autobusów i modernizację systemu transportu. Druga wkolejce jest Łódź, z projektem przebudowy linii tramwajowej na ul.Wojska Polskiego z dojazdem do przystanku ŁKA na Marysinie orazSieradz, Skierniewice i Radomsko, które chcą zakupić niskoemisyjneautobusy.(PAP)

Agnieszka Grzelak-Michałowska

agm/ je/