Przygotowania do przetargu na System Roweru Metropolitalnego
Trzech operatorów rowerów miejskich zgłosiłoswoje oferty w ramach dialogu technicznego, który jestprzygotowaniem do przetargu na System Roweru Metropolitarnego, czyliwprowadzenia roweru miejskiego 14 gminach, w tym w Gdańsku, Gdyni iSopocie.
Zaproszenie wystosowałoStowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, któreprzygotowuje się do rozpisania przetargu na realizację projektuSystem Roweru Metropolitalnego.
Jak informuje oficjalna strona internetowa GdańskaSystem Roweru Metropolitalnego Obszaru MetropolitalnegoGdańsk-Gdynia-Sopot (pełna nazwa projektu, w skrócie SRM) pozwolićma potencjalnym użytkownikom nie tylko swobodnie poruszać się poTrójmieście, ale także po terenie 11 kolejnych gmin OMG-G-S, któreprzyłączyły się do projektu (patrz ramka poniżej).
Planowany system będzie zintegrowany z węzłamiprzesiadkowymi, przez co mieszkańcy obszarów nim objętych będąmogli wygodnie łączyć ze sobą różne środki komunikacji i -jadąc do pracy – przesiadać się z roweru prosto na pociąg czyautobus. Dodatkowym udogodnieniem będzie integracja SRM z SystememBiletu Metropolitalnego (e-bilet).
Przygotowując się do rozpisania przetargu,Stowarzyszenie postanowiło skorzystać z opcji dialogu technicznegoi zaprosiło niedawno do Gdańska operatorów systemów rowerówpublicznych, żeby przedstawili swoje oferty.
Z zaproszenia skorzystały trzy firmy: Nextbike(operator roweru publicznego m.in. w Warszawie), BikeU (działającyw Krakowie) oraz Fullco – polski przedstawiciel firmy PBSC, która narynek polski dopiero wchodzi, a teraz już zarządza rowerempublicznym m.in w Londynie i wielu miastach Stanów Zjednoczonych.
– Z rozmów wynika, że firmy oferują gotoweprodukty, a wszelkie modyfikacje wiążą się ze znacznym wzrostemkosztów realizacji projektu – mówi KrzysztofPerycz-Szczepański, koordynator projektu SRM w StowarzyszeniuOMG-G-S. – Tymczasem w Systemie Roweru Metropolitalnego chcieliśmyte rozwiązania jednak mocno dopasować do specyfiki naszego projektui zastosować najnowocześniejszy na rynku system rowerów czwartejgeneracji. W Polsce funkcjonuje on obecnie tylko w Krakowie i to naograniczonym, znacznie mniejszym od naszego, terenie.
Ponieważ jednym z kluczowych zagadnień w SRM ma byćjego integracja z Biletem Metropolitalnym, w rozmowach z operatoramiudział wzięli także przedstawiciele Biura Integracji Transportu.Ta instytucja Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiegoodpowiada m.in właśnie za przygotowanie i wdrożenie wspólnego dlacałego Pomorza biletu.
– Pracownicy Biura przedstawili operatorom naszeoczekiwania w zakresie integracji roweru publicznego z BiletemMetropolitalnym i były to bardzo cenne rozmowy – oceniaKrzysztof Perycz-Szczepański. – Z jednej strony operatorzy będąmusieli się trochę dostosować w tym obszarze, a z drugiej, przezto, że e-bilet jest jeszcze w fazie projektowej, również możeprzejść modyfikacje w taką stronę, żeby łatwiej móczintegrować się z funkcjonującymi już systemami rowerówpublicznych.
Operatorzy przywieźli oczywiście ze sobą rowery,przeprowadzono krótkie testy w terenie. Już teraz wiadomo, że wSRM nie będzie jednośladów dziecięcych ani modeli typu cargo,umożliwających m.in przewóz małych dzieci.
– Nastawiamy się na rowery konwencjonalne i zewspomaganiem elektrycznym – podkreśla KrzysztofPerycz-Szczepański. – Rozważaliśmy możliwość rowerów cargo,ale ostatecznie się z tego wycofaliśmy. Sam pomysł jest dobry, alesposób dystrybucji w systemie roweru publicznego byłby bardzonieefektywny, po prostu drogi.
Jak wygląda terminarz kolejnych działań nadrodze do realizacji SRM?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-
Choć środki na realizację metropolitalnego roweru publicznego są już właściwie zarezerwowane, Stowarzyszenie OM G-G-S do końca czerwca złożyć musi formalny wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie projektu w ramach mechanizmu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych RPO dla Województwa Pomorskiego (dofinansowanie zakupu ok. 3,5 tys. rowerów, stacji i zaplecza technicznego wyniesie do 85 proc. wartości projektu, jego całkowity koszt to 21,5 mln zł).
-
Ogłoszenie przetargu na wykonawcę i operatora SRM nastąpi jesienią 2017 r.
-
Uwzględniając wysoce prawdopodobne odwołania uczestników przetargu (na to wskazują doświadczenia innych miast Polski), rozstrzygnięcie przetargu nastąpi wiosną 2018 r. Wszyscy uczestnicy dialogu technicznego zakładają podobny czas budowy systemu. Wynika z tego, że jesienią 2018 r. SRM będzie można wdrożyć pilotażowo, a z wersji pełnej mieszkańcy metropolii zaczną korzystać w 2019 r.
Stowarzyszenie nie wyklucza, że przed rozpisaniemprzetargu dialog techniczny z potencjalnymi operatorami odbędzie siępo raz kolejny.
– Być może warto będzie pewne kwestiezweryfikować raz jeszcze, poza tym realizacja BiletuMetropolitalnego także idzie cały czas do przodu – tłumaczykoordynator SRM.
14 GMIN, W KTÓRYCH DZIAŁAĆ BĘDZIE SYSTEMROWERU METROPOLITALNEGO
Gmina Miasta Gdańska, Gmina Miasta Gdyni, Gmina MiastaSopotu, Gmina Żukowo, Gmina Miasta Redy, Gmina Miejska PruszczGdański, Gmina Miasta Tczewa, Gmina Sierakowice, Gmina Miasta Rumi,Gmina Somonino, Gmina Stężyca, Gmina Kartuzy, Gmina Miasta Puckoraz Gmina Władysławowo.
Ciągłość strefy objętej SRM zapewniona jest odPruszcza Gdańskiego aż do Redy (plus Żukowo) – już dziś nazywanajest potocznie “strefą Siedmogrodu”. Osobne strefy będąwydzielone dla Pucka i Władysławowa oraz Tczewa (z uwagi na to, żesąsiadujące z nimi gminy nie przystąpiły do projektu).
„