Trasy rowerowe jednym z priorytetów Małopolski
Pierwsze z siedmiuzaplanowanych w tym roku Miejsc Obsługi Rowerzystów zostało uruchomione wsobotę w Glowie k. Tarnowa przy trasie rowerowej VeloDunajec. WładzeMałopolski uznają rozwój infrastruktury rowerowej za priorytetowy; planująpowstanie 1000 km tras.
Jak podkreślił marszałek regionu Jacek Krupa podczasotwarcia punktu, Małopolska od dawna jest krajowym liderem w budowie ścieżek rowerowych.MOR-y powstaną przy nich z myślą o rowerzystach, aby pozwolić im na chwilęodpoczynku podczas rowerowych wypraw po Małopolsce.
„To jeden z wielunowoczesnych punktów, które powstają w ramach realizowanego przez województwoprojektu +Zintegrowana sieć tras rowerowych w Małopolsce+. A wszystko zmyślą o mieszkańcach Małopolski i gościach naszego regionu, którzy corazchętniej przesiadają się na rowery” – zaznaczył Krupa.
MOR w Glowie w powiecie tarnowskim wyposażony został wwiatę, która zabezpieczy rowerzystów przed deszczem i słońcem, stojak nasześć rowerów, stół, ławki oraz grill. Przygotowano również tabliceinformacyjne z mapą turystyczną, które pozwolą sprawdzić, na jakim etapie trasyznajdują się podróżujący cykliści. W punkcie turyści będą mogli również wpisaćsię do księgi pamiątkowej.
Nawierzchnia w tym miejscu została utwardzona, a teren wokółzaaranżowano tak, by wśród zieleni, w jak najprzyjemniejszych warunkach mócodpocząć podczas rowerowej wycieczki. Wkrótce ma zostać tam zainstalowanarównież toaleta przenośna i hybrydowa latarnia (solarno-wiatrowa) niewymagającazasilania.
Docelowo do końca lipca 2017 r. powstanie jeszcze sześćpodobnych punktów na odcinku Drwinia – Szczucin (Ispina, Popędzyna, KopaczeWielkie, Ujście Jezuickie, Pawłów, Szczucin) przy Wiślanej Trasie Rowerowej.Łączny koszt powstania wszystkich MOR-ów to 987 tys. zł.
„Budowa sieci tras rowerowychto jeden z ważniejszych prowadzonych przez nas obecnie projektów. To wyjścienaprzeciw potrzebom Małopolan i turystów” – poinformował Krupa i zaznaczył,że trasy zaprojektowano tak, by cały region można było objechać wzdłuż i wszerzwłaśnie na rowerach.
Zamierzeniem władz regionu jest, by ścieżki były dostępnedla wszystkich rowerzystów niezależnie od stopnia ich zaawansowania –sportowców, amatorów, całych rodzin. Dlatego wszystkie nowe trasy sąprojektowane i budowane w unijnym standardzie EuroVelo i wpisują się w siećtras europejskich. Są one pokryte asfaltowym dywanikiem i oznakowane, podjazdyi zjazdy są łagodne, a łuki szerokie.
„Każdy rowerzysta,niezależnie od wieku i kondycji fizycznej będzie mógł podróżować nimi przezwiele dni” – zapowiedział marszałek.
Jak przypomniano, w zeszłym roku oddano do dyspozycji rowerzystówtrzy odcinki tras rowerowych: 14 km VeloDunajec (Ostrów – BiskupiceRadłowskie), 91 km odcinek Wiślanej Trasy Rowerowej (Drwinia – Szczucin)oraz 84 km odcinek Wiślanej Trasy Rowerowej (Brzeszcze – Skawina).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Plany województwa małopolskiego dotyczące projektuVeloMałopolska zakładają, że w najbliższych latach w regionie powstanie siećok. 1000 km dobrze przygotowanych, oznakowanych i tworzących zintegrowanącałość tras rowerowych, które pozwolą rowerowym pasjonatom dotrzeć donajpiękniejszych przyrodniczo i najciekawszych turystycznie miejsc wwojewództwie. Trasy te połączą najważniejsze miasta oraz stacje kolejowe wMałopolsce i sięgać będą aż do granic województwa, umożliwiając kontynuacjępodróży na terenie sąsiadujących regionów.
W rezultacie powstanie osiem głównych tras rowerowych,tworzących gęstą sieć pokrywającą całe województwo. Północ i południeMałopolski łączyć będą m.in. dwie najdłuższe z zaprojektowanych tras: ponad260-kilometrowy odcinek europejskiej trasy rowerowej – EuroVelo 11 orazponad 250-kilometrowa trasa VeloDunajec biegnąca doliną rzeki Dunajec.
Jednym z najważniejszych szlaków stanie się 200-kilometrowaWiślana Trasa Rowerowa od Brzeszcz do Szczucina. Zachodnie i wschodniegranice Małopolski połączy także ok. 200-kilometrowy odcinek europejskiej trasy rowerowejEuroVelo 4 – trasy przecinającej Francję, Belgię, Niemcy, Czechy, Polskę iUkrainę.
Na stworzenie nowych tras rowerowych samorządmałopolski przeznaczył 200 mln zł z funduszy europejskich.(PAP)
rgr/ mhr/
„