Toruń pyta mieszkańców o rozwój ruchu rowerowego

infobike
11.12.2016 18:53

W Toruniu zakończył się pierwszy etapkonsultacji społecznych, których celem jest opracowanie koncepcjirozwoju ruchu rowerowego Torunia. Obecnie trwa analiza uwag.

Zakończyłsię pierwszy etap konsultacji społecznych „Koncepcji rozwojuruchu rowerowego na lata 2017-2023 w Toruniu”. Analiza zgłoszonychuwag trwa, ale są już pierwsze wnioski ? informujeoficjalnyserwis informacyjny Torunia.

Ankieta

W ankiecie można było ocenić m.in. stan istniejącychtras rowerowych, wskazać najważniejsze problemy z poruszaniem sięrowerem po Toruniu, a także wyrazić swoje oczekiwania co dokierunków rozwoju w przyszłości. Autorzy koncepcji przygotowalitakże mapę infrastruktury rowerowej Torunia, która pokazuje, jakobecnie wygląda sieć tras w Toruniu i wskazuje propozycjedocelowego przebiegu tras.

Wśród 306 osób uczestniczących w konsultacjach64,1% stanowili mężczyźni, a 35,95 ? kobiety. Większośćkorzysta z roweru codziennie lub kilka razy w tygodniu, 69,6% jeździ „od zawsze”. Aż 140 osób ocenia aktualny stan technicznejinfrastruktury rowerowej na „czwórkę”, 124 osoby na „trójkę,28 na „dwójkę”, 12 na „piątkę”, a trzy na „jedynkę”.Ciągłość tras rowerowych oceniana jest głównie na „trójkę”i „czwórkę”.

Jeśli chodzi o postęp w rozwoju infrastrukturyrowerowej w Toruniu w ostatniej dekadzie, 168 osób dało 4 punkty,76 ? 5 punktów, 47 ? 3 punkty, 9 osób ? 2 punkty, a 3 ? 1punkt. Liczbę stojaków rowerowych torunianie oceniają zwykle na 3lub 4 punkty. Podobne zdanie mają o działaniach miasta promującychjazdę na rowerze.

Rowerowe przeszkody

Jako główną przeszkodę w poruszaniu się rowerem postarówce najwięcej uczestników konsultacji wskazało organizacjęruchu, nie odczuwają oni natomiast braku stojaków.

Głównym problemem rowerzystów w całym Toruniu jestniespójność systemu tras rowerowych (46,9%). 14.4% uważa, żejest zbyt mało ścieżek rowerowych, niewiele osób narzeka naodśnieżanie czy brak oświetlenia.

Aż 62,25 rowerzystów uważa, że należy częściejstosować kontraruch, czyli legalną jazdę „pod prąd”, np. nawszystkich jednokierunkowych ulicach o uspokojonym ruchu.

Co po konsultacjach

Informacje pozyskane od mieszkańców w trakciepierwszego etapu konsultacji społecznych wykorzystane zostaną przezautorów Koncepcji przy tworzeniu ostatecznej wersji dokumentu.Ostateczna wersja zostanie także poddana konsultacjom społecznym.

Jedną z części koncepcji będzie rozdziałpoświęcony pomiarom ruchu rowerowego w Toruniu, które zostaływykonane we wrześniu i na początku października tego roku w 25punktach Torunia. Ruch rowerowy został zmierzony m.in. w porannych ipopołudniowych godzinach szczytu, w miejscach o kluczowym znaczeniukomunikacyjnym dla naszego miasta. Wyniki pomiarów pokazują, żenatężenie ruchu rowerowego w Toruniu na przestrzeni lat rośnie.Pomiędzy rokiem 2005 a 2016 w porównywanych 9 punktach miastawzrósł o ok. 76%. Dla kolejnych dziewięciu punktów, mierzonych wroku 2009 i 2016 wzrost wyniósł 94%. Największe natężenia ruchrowerowego zanotowano na skrzyżowaniu ulic Szosa Chełmińska, Bema,Podgórna; Grudziądzkiej i Kościuszki a także na Placu Sybiraków. Warto dodać, że wzrost w skali całego miasta może być wrzeczywistości większy, ponieważ wraz z rozwojem infrastrukturyruch rozkłada się na coraz więcej tras, które mogą nie przecinaćwyznaczonych punktów pomiarowych. Wśród rowerzystów ok. 64%stanowią mężczyźni a ok. 36% kobiety. Około 6% rowerzystek irowerzystów zakłada na głowę kask, a ok. 1% korzysta z kamizelekodblaskowych.

Warto przypomnieć, że Toruń znajduje się w polskiejczołówce pod względem zadowolenia rowerzystów z miejskiejinfrastruktury rowerowej. Kilka lat temu zyskaliśmy tytuł gminyprzyjaznej rowerzystom. Z kolei w tegorocznym rankinguspecjalistycznego magazynu „Rowertour” Toruńuplasował sie na drugim miejscu w Polsce wśród miastprzyjaznych rowerzystom. Oceniano 39 miejscowości według aż 18kryteriów takich jak m.in. długość dróg rowerowych, ilośćpasów i kontrapasów oraz miejsc do bezpiecznego parkowania rowerów.Badano także ogólną strategię rozwoju infrastruktury rowerowej wmiastach, m.in. inwestycje rowerowe w powiązaniu z inwestycjamidrogowymi i remontami dróg. Toruń zdobył 48,2 pkt, zajmującdrugie miejsce. To o jedno miejsce wyżej niż w poprzednim rankinguz 2014 r. Na pierwszym miejscu utrzymał się Gdańsk ? czytamy nastronie toruńskiego Urzędu Miejskiego.

Świetny Toruń osiągnął także w największymw Polsce badaniu rowerzystów, przeprowadzonym w 2016 roku przezFundację Allegro All For Planet. Tu zajęliśmy czwarte miejscew Polsce. Ankietę wypełniło ponad 25 tysięcy rowerzystów.Odpowiadali oni na pytania, jak oceniają infrastrukturę w swoichmiastach, czy czują się bezpieczni na drodze i w jakie dni tygodnianajczęściej korzystają z roweru.