Warszawiacy mają nową przeprawę pieszo-rowerową
Otworzono Kładkę Żerańską, czyli przeprawępieszo-rowerową nad Kanałem Żerańskim. Warszawiacymogą już swobodnie przemierzyć osiemnastokilometrową trasę odmostu Łazienkowskiego do granic Jabłonny. Kładka Żerańskazostała we wtorek, 25 października, oficjalnie przekazanamieszkańcom Warszawy.
? Choć to jedna z mniejszych przepraw wstolicy, będzie miała swoją nazwę. W konkursie warszawiacypostanowili, że chcieliby ją nazwać: Żerańska. Teraz postaramysię by ich wybór zatwierdzili radni Warszawy ? mówiłpodczas uroczystego przekazania kładki mieszkańcom MichałOlszewski, wiceprezydent m.st. Warszawy. ? Oddanie doużytku tej przeprawy wprowadza nową jakość ważną dlarowerzystów i spacerowiczów nie tylko z Białołęki, ale i całejWarszawy. Stanie się ona częścią składową niezwykle oryginalneji pięknej trasy rekreacyjnej. Most, którego remontprzeprowadziliśmy, połączy istniejące fragmenty nadwiślańskichścieżek i stworzenie ciągu pieszo-rowerowego biegnącego od mostuŁazienkowskiego aż do północnych granic Warszawy.
Nowa kładka pieszo-rowerowa powstała wzdłuż Wisłynad kanałami do śluzy „Żerań”, Kanału Żerańskiego ibasenu portowego zwanego Zimowiskiem. Propozycja nazwy zostaławskazana przez mieszkańców w powszechnym głosowaniu internautów,ale aby stała się obowiązująca musi jeszcze zostać zaakceptowanaprzez Radę m.st. Warszawy.
– Ta kładka to element fantastycznej trasy, którądocenią zarówno rowerzyści jeżdżący rekreacyjnie, jak iporuszający się komunikacyjnie. Duże brawa dla ekipy MarkaPiwowarskiego z Zarządu Mienia. Moim zdaniem tegoroczny projekt zefektem „wow!” – piszedyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie oraz PełnomocnikPrezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej – ŁukaszPuchalski
Przeprawa została zaadaptowana z rusztowania dlarurociągu, które zostało wybudowane w 1993 roku. Konstrukcjasłużyła pierwotnie transportowi pulpy popiołów (mieszaninypopiołów z wodą) z Elektrociepłowni Żerań na składowiskoodpadów paleniskowych przy ul. Myśliborskiej. Eksploatacjarurociągu została zakończona w 2011 roku, a pod koniec 2014 rokuPGNiG Termika przekazała żelazną kratownicę Warszawie.
Całkowita długość kładki to 230 metrów, a wraz zrampami dojazdowymi ponad 300 metrów. Gdyby kładkę obrócić o 180stopni można by nią połączyć oba brzegi Wisły (przy normalnympoziomie wody).
Kładka łączy ze sobą dotychczas istniejące ścieżkido gminy Jabłonna (dystans 8,4 km) i do mostu Łazienkowskiego(dystans 9,3 km). Otwarcie przeprawy umożliwiło stworzeniebezkolizyjnej nadwiślańskiej trasy o łącznej długości 18kilometrów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Szerokość kładki to 3,3 metra, a w świetleprzejścia 3,1 metra szerokości i 4,3 metra wysokości. Konstrukcjaskłada się z czterech przęseł posadowionych na trzech filarach.Całość składa się z 57 skrzyń kratowych.
Na przeprawie dopuszczony jest ruch pieszy i rowerowy.Z uwagi na rowerzystów barierki na kładce są nietypowo wysokie ?mają 1,4 metra. Na placach widokowych są niższe 1,1 metra. Zewzględu na dostępność dla osób niepełnosprawnych obniżonojedno z przęseł przeprawy (po stronie północnej) o ponad 1,5metra. Dzięki temu udało się zachować 5% spadek.
Oprócz adaptacji do potrzeb ruchu pieszych irowerzystów, na obu końcach kładki dobudowano platformy widokowe,z których można obserwować panoramę lewobrzeżnej Warszawy.Przeprawa jest oświetlona światłem białym liniowym oświetlającymdrogę. Światło samoczynnie przygasza się w nocy i jest wzbudzanew momencie pojawienia się użytkownika.
Zainstalowano również oświetlenie iluminacyjne,które umożliwia rozświetlenie kładki w dowolnym kolorze. Napotrzeby codziennej eksploatacji zaprogramowano cztery główne”sceny świetlne” dobrane do kolorów pór roku: wiosnąprzejścia kolorów od błękitu przez róż do jasnego zielonego,latem od żółtego przez róż do ciemnozielonego, jesienią odniebieskiego przez żółty do czerwonego i zimą od błękitu przezżółty do fioletu.
„