Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rowerowy skok cywilizacyjny – Bielany połączone z centrum

infobike
24.10.2016 17:14

Dzięki otwarciu drogi dla rowerów w Warszawie w al. Jana Pawła II na odcinku al. Solidarności – rondo ONZ, znacznie poprawiła się dla rowerzystów dostępność z osiedli do centrum miasta. Analizy inwestycji dokonuje Aleksander Buczyński z Zielonego Mazowsza

Wskaźnik nr 1: trasy rowerowe z dzielnic do centrum

Niezależnie od Urzędu Miasta monitorujemy postępyw rozwoju infrastruktury rowerowej w Warszawie za pomocązestawu wskaźników oceniających sieć tras rowerowych pod kątemnajważniejszych potrzeb i problemów. Otwarcie drogi dlarowerów w al. Jana Pawła II na odcinku al. Solidarności -rondo ONZ radykalnie podniosło jeden z nich, określającymożliwości dojazdu z osiedli do centrum ? piszeAleksander Buczyński z Zielonego Mazowsza zobacz>>>.

Dzięki ukończeniu tego brakującego ogniwa liczbaspójnych tras rowerowych łączących wytypowane punkty węzłowe ześcisłym śródmieściem wzrosła z 1 do 3, a naszwskaźnik postępów skoczył z 3% do 10%. Z największychbielańskich osiedli można dojechać do ronda ONZ wydzielonymidrogami dla rowerów w al. Jana Pawła II, Broniewskiegoi Reymonta.

Trasa ta nie jest idealna. Szczególnie irytujekonieczność trzykrotnego przejeżdżania na drugą stronę al. JanaPawła II. Bardzo potrzebne jest uzupełnienie brakującego odcinkadrogi dla rowerów po zachodniej stronie al. Jana Pawła II międzyStawki a Nowolipki. Na otwartym właśnie nowym odcinku żadneze skrzyżowań nie spełnia kryterium bezpieczeństwa – niewykorzystano okazji, by osiągnąć postęp również w tejdziedzinie zobacz>>>. Tym niemniej Bielany i część Żoliborzaprzestały być odcięte od centrum!

Stan na 2016-10-20

3/30 (10%)

Punkty węzłowe, z których można dojechaćciągłą (bez konieczności schodzenia z roweru lub korzystaniaz jezdni z szybkim lub intensywnym ruchem samochodowym)i możliwie bezpośrednią (wydłużenie nie większe niż 20%w stosunku do odległości w linii prostej lub trasakrótsza od trasy dla ruchu samochodowego) trasą rowerową dościsłego centrum (kwartał Świętokrzyska – Marszałkowska – Al.Jerozolimskie – al. Jana Pawła II). Stan na październik 2016 r.

Obsługiwanedzielnice

W spisie poniżej pogrubionączcionką wyróżniono trasy nowe w stosunku dopoprzedniej zobacz>>>oceny.

– z Tarchomina: Ćmielowska – Świderska – mostPółnocny – Szlak Wisły – (tymczasowo: objazd przez Gwiaździstąi park Kępa Potocka) – przejazd przy Wenedów (alternatywnie:przejście podziemne przy Grodzkiej) – Oboźna – Kopernika -Świętokrzyska.

– z Piasków: Broniewskiego – al. Jana Pawła II

– z Wawrzyszewa: Reymonta – Broniewskiego – al.Jana Pawła II

Pozostałedzielnice

Gdyby nie zmiany strony al. Jana Pawła II, po którejprowadzi droga dla rowerów, w zasadzie można by zaliczyćkolejny punkt węzłowy – plac Wilsona, z dojazdem pasamirowerowymi na Krasińskiego – ul. Wyspiańskiego (Tempo 30) – al.Wojska Polskiego (pasy rowerowe, brak ok. 50 m przed pl.Grunwaldzkim do połączenia z drogami dla rowerów na placu) -al. Jana Pawła II. Jednak konieczność czterokrotnego (!) w tymprzypadku przejeżdżania na drugą stronę ulicy dwujezdniowejz torowiskiem tramwajowym wydłuża trasę o 250 m, cow połączeniu z dojazdem do placu Grunwaldzkiego powodujeprzekroczenie dopuszczalnego współczynnika wydłużenia 1,2.

W pozostałych dzielnicach – na razie bez zmian.Najbliższy realizacji wydaje się przejazd przez al. Jerozolimskiena skrzyżowaniu z Emilii Plater, który w połączeniuz kontraruchem w Śródmieściu Południowym odblokujetrasę z Wilanowa.

Dokumentacjazdjęciowa

Tak przez 12 lat kończyła się droga dla rowerówprzy al. Jana Pawła II zobacz>>>.

Nowa trasa była popularna na długo przed jejoficjalnym otwarciem dla ruchu.

Także gdy zaczęła się jesienna plucha.

Niestety, zastrzeżenia budzą rozwiązania skrzyżowań- w zasadzie wszystkich. Pozostawiono przewymiarowane wlotypodporządkowanych ulic lokalnych, co wydłuża okres przebywania wstrefie kolizji, a zaparkowane przed skrzyżowaniami samochodyograniczają widoczność.

Na szczęście udało się wyprostować przejazd przezal. Solidarności. Pierwotnie zaprojektowane rozwiązanie właściwielikwidowało chodnik w południowo-zachodnim narożniku skrzyżowania,z założeniem, że piesi będą chodzić pod arkadami.

Zobacz także

Przyjęta metodologia – dobór punktów węzłowychi wymogi wobec tras dojazdu: zobacz>>>

Inne wskaźniki rowerowego skoku cywilizacyjnego:

– główne trasy w centrum: zobacz>>>

– bezpieczne przejazdy i skrzyżowania: zobacz>>>

– kontraruch rowerowy: zobacz>>>

Uwagi zgłoszone przez ZM do projektu drogi dla roweróww al. Jana Pawła II: zobacz>>>