Większe statki wpłyną do Świnoujścia. Jesienią.

infoship
22.07.2016 15:43

Do drugiej połowy września mają potrwać prace przypogłębianiu odcinka toru podejściowego do Świnoujścia i części toru wodnegoŚwinoujście ? Szczecin. Do świnoujskiego portu będą mogły wpływać statki omaksymalnym zanurzeniu do 13,5 metra.

Roboty pogłębiarskie prowadzone są na kilometrowym odcinkutoru podejściowego do portu w Świnoujściu i liczącym trzy kilometry fragmencietoru wodnego Świnoujście ? Szczecin przy wejściu do świnoujskiego portu -poinformował w środę na swoich stronach internetowych Urząd Morski wSzczecinie.

Przebudowa dwóch odcinków ma zakończyć się w drugiej połowiewrześnia br. Dzięki pracom na dwóch odcinkach uzyskana zostanie głębokość 14,5metra. To z kolei umożliwi przyjęcie w świnoujskim porcie statków o maksymalnymzanurzeniu do 13,5 metra. Obecnie port może przyjmować jednostki o maksymalnymzanurzeniu do 13,2 metra.

Inwestycję realizuje konsorcjum firm Przedsiębiorstwo RobótCzerpalnych i Podwodnych z Gdańska, które jest jego liderem, a także HegemannGmbH z Niemiec oraz Rohde Nielsen A/S z Danii. Koszt prac czerpalnych to ok.10,5 mln zł.

„Pogłębianie toru wodnego w Świnoujściu umożliwiprzyjęcia większych statków, którymi coraz częściej transportowane są ładunki,a co za tym idzie jego rozwój” – powiedziała PAP MonikaWoźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Żeby duże jednostki mogły być obsłużone w Świnoujściuniezbędna jest jeszcze modernizacja trzech tamtejszych nabrzeży, która leży wgestii zarządu portów. Jak powiedziała PAP Aneta Szreder-Piernicka z zarząduportów, dla tej inwestycji zarząd przystępuje do przygotowania dokumentacjiprzedprojektowej.

Szczeciński urząd morski przygotowuje także pogłębienie do12,5 metra toru wodnego Świnoujście-Szczecin na długości 62 kilometrów. Gotowejuż są m.in.: studium wykonalności, raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia naśrodowisko i matematyczny model toru wodnego – powiedziała PAP Ewa Wieczorek zUrzędu Morskiego w Szczecinie.

„Pod koniec czerwca podpisaliśmy preumowę z CentrumUnijnych Projektów Transportowych na realizację inwestycji, jednak należypamiętać, że jest ona uzależniona od wdrożenia przez Polskę Ramowej DyrektywyWodnej UE” – dodała Wieczorek. Do końca br. ma także potrwać postępowanieśrodowiskowe dla inwestycji.

Jak powiedziała Wieczorek, w pierwszym kwartale 2017 r.urząd planuje ogłosić przetarg na wykonanie badania dna pod kątem występowaniaelementów metalowych m.in. pozostałości wojennych. Ogłoszenie przetargu naprojekt i realizację robót budowlanych w trybie zaprojektuj i wybuduj planowanejest na przełom 2017 i 2018 r. Realizacja robót budowlanych ma przypaść na lata2018?2022. (PAP)