Chrzest dwóch promów z Remontowej

infoship
03.06.2016 14:38

W stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku odbył się chrzestdwóch nowoczesnych promów pasażersko-samochodowych budowanych dla kanadyjskiegoprzewoźnika promowego – BC Ferries. Jednostki otrzymały imiona: Salish Eagle iSalish Raven.

Są to dwa z serii trzech promów zamówionych przeznajwiększego przewoźnika promowego w Ameryce Północnej – BC Ferries. Chrzestpierwszego promu odbył się pod koniec listopada ub. roku, a do eksploatacji mabyć przekazany w połowie bieżącego roku.

Kontrakt na budowę najnowocześniejszych w swojej klasiepromów o łącznej wartości 473 mln zł podpisano w 2014 roku. Umowa obejmujeprojekt, budowę, wyposażenie, przeprowadzenie kompletnego programu prób, atakże dostawę statków do portu macierzystego. Budowane przez gdańską stoczniępromy zastąpią wycofywane z użytku blisko 50-letnie jednostki. Będą to pierwszestatki we flocie armatora wykorzystujące silniki Dual Fuel, które mogą byćzasilane zarówno tradycyjnym paliwem (Diesel), jak i gazem (LNG).

Każda z jednostek o długości ponad 107 metrów i szerokości24 metrów będzie mogła zabrać na pokład 600 pasażerów i 150 samochodów. MatkamiChrzestnymi obu promów zostały długoletnie pracownice BC Ferries, które posymbolicznym rozbiciu butelki szampana nadały jednostkom imiona: Salish Eagle iSalish Raven. Nazwy obu promów Orzeł i Kruk poprzedzone są słowem Salishnawiązującym do rejonu eksploatacji promów – morza Salish.

Kanadyjski armator BC Ferries w swojej flocie ma 35jednostek różnej wielkości. Dwa z promów zbudowanych w Gdańsku zastąpiąjednostki kursujące między Comox i Powell River oraz na linii Tsawwassen -Southern Gulf Islands route. Trzeci prom będzie stanowił sezonowe uzupełnieniena trasie do Southern Gulf Islands, a także będzie promem zapasowym napozostałych trasach obsługiwanych przez BC Ferries na czas remontów innychjednostek armatora.

Statki budowane są według projektu biura Remontowa MarineDesign & Consulting należącego do Holdingu Remontowa. Spełniać będą zarównowymogi klasyfikatora, tj. Lloyds Register, pod którego nadzorem są budowaneoraz administracji rządowej tj. Transport Canada.

Obecnie w stoczni budowanych jest jednocześnie kilkanaścieróżnego typu jednostek. Spółka ma pełen portfel zamówień do połowy 2017 roku.

Remontowa Shipbuilding SA należy do Grupy KapitałowejRemontowa Holding SA, która jest największą stoczniową grupą kapitałową wPolsce oraz liderem branży przemysłowej w regionie. Holding zarządza dwiemastoczniami oraz wieloma spółkami z sektora okrętowego i offshore. W grupiepracuje ponad 7 tys. osób.

Stocznia specjalizuje się w budowie wielozadaniowych,specjalistycznych jednostek przeznaczonych do obsługi branży offshore. Budujetakże promy pasażersko-samochodowe, statki towarowe, holowniki czy okręty.Firma jest jednym z największych na świecie producentów statków zasilanychgazem LNG i prekursorem w produkcji tego rodzaju jednostek w Europie. Roczniebuduje ok. 10 w pełni wyposażonych statków różnego typu, co przekłada się naprzychód ok. 1 mld zł.(PAP