Samorządy o przekopie: Elbląg za, Krynica przeciw

infoship
30.05.2016 09:29

Elbląscy samorządowcy i parlamentarzyści chwalą decyzjęrządu o przekopie Mierzei Wiślanej. Przeciwni inwestycji są mieszkańcy KrynicyMorskiej, której burmistrz Krzysztof Swat ocenia, że rekompensatą dlaturystycznego kurortu byłoby utworzenie wolnocłowej strefy.

Połączenie Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską – taki ma byćefekt realizacji, w latach 2016-2022, programu „Budowa drogi wodnejłączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Rząd podjął we wtorek uchwałęws. jego ustanowienia; koszt programu oszacowano na 880 mln zł.

Do utworzenia kanału przez Mierzeję Wiślaną od lat przekonywalisamorządowcy Warmii i Mazur w szczególności Elbląga, którego port ma nainwestycji zyskać. Według samorządowców, zyskać ma też cały subregion elbląski,pod względem turystycznym, bo inwestycja będzie przyciągać turystów.

Prezydent Elbląga Witold Wróblewski (popierany w ostatniejkampanii samorządowej przez PO i PSL) uważa, że decyzja o przekopie jestsłuszna.

„Od wielu lat zabiegamy o budowę kanału żeglugowegoprzez Mierzeję Wiślaną. Cieszę się, że zapowiedzi rządu dotyczące realizacjitego przedsięwzięcia stają się coraz bardziej realne. To dla Elbląga, gminnadzalewowych oraz całego regionu wielka szansa na rozwój gospodarczy iturystyczny. Bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego i otwarcie ZalewuWiślanego niezależnie od polityki międzynarodowej z pewnością pozwoli nawykorzystanie potencjału tego akwenu oraz rozwój elbląskiego portu” -ocenił w rozmowie z PAP Wróblewski.

Poseł PiS Jerzy Wilk (prezydent Elbląga w latach 2013-14)podkreślił, że już od 2006 roku przekonywał do przekopu Mierzei. „Takżegdy kandydowałem na prezydenta miasta jednym z punktów mojego programuwyborczego był kanał przez Mierzeję, przez co port w Elblągu zyskałby mianoczwartego portu Rzeczpospolitej” – zaznaczył Wilk.

Jak dodał prezes PiS Jarosław Kaczyński deklarował wówczas,że przekop zostanie wykonany i po dojściu do władzy PiS realizuje te planykonsekwentnie.

Zadowolony z decyzji o nowej drodze wodnej przez Mierzejęjest także senator PO Jerzy Wcisła (wcześniej radny miejski Elbląga). „Tadecyzja bardzo cieszy, ale chciałbym dodać, że jest to powtórzenie decyzji z2014 roku rządu Donalda Tuska o budowie kanału w 2022 roku, zatem decyzja rząduPiS jest podtrzymaną decyzją poprzedniego rządu PO- PSL. „Mam nadzieję, żedecyzja o inwestycji będzie realizowana zgodnie z wymogami formalnymi iśrodowiskowymi” – dodał senator.

Opinii w tej sprawie nie zmieniają mieszkańcy KrynicyMorskiej, którzy od chwili pojawienia się pomysłu protestują przeciwinwestycji.

Burmistrz Krynicy Morskiej Krzysztof Swat przypomniał wrozmowie z PAP, że zaniepokojenie inwestycją wyraził w pismach do premiera,prezydenta RP i do szefów partii zasiadających w parlamencie, a także doministrów gospodarki

„Planując przekop nikt nie bierze pod uwagę zdaniamieszkańców i ograniczeń, jakie niesie dla nich ta inwestycja. Uważamy, żeprzekop jest nieekonomiczny. Elbląg nie jest dużym ośrodkiem przemysłowym, niejest dużym węzłem kolejowym i drogowym a założenie, że kontenerowce z Gdańskabędą się rozładowywać w elbląskim porcie jest błędne”- podkreślił Swat.

Jak dodał koszty utrzymania toru wodnego będą astronomiczne.”Lepiej więc przeznaczyć 880 mln zł na rozwój i tworzenie miejsc pracy wmiastach nad Zalewem Wiślanym i Wysoczyźnie Elbląskiej” – uważa. W jegoocenie wykonanie przekopu może zagrozić relacjom między Polską a Rosją, a wkonsekwencji małemu ruchowi granicznemu.

Według Swata do tej pory mieszkańcy Krynicy Morskiej nieotrzymali propozycji rekompensaty.

„Pomysłem na wyrównanie ewentualnych strat dlamieszkańców byłoby utworzenie wolnocłowej strefy turystycznej, w której towaryi usługi byłyby zwolnione od podatku VAT czy akcyzy. To byłoby magnesem dlaturystów” – podkreślił burmistrz

Krynicy. Zapowiedział, że władze samorządowe będą popieraćprotesty mieszkańców kurortu turystycznego, który liczy sobie 1,3 tys stałychmieszkańców, a do którego w sezonie przyjeżdża 30 tys. turystów.

Plany zakładają, że kanał będzie miał 1,3 km długości i 5 mgłębokości. Powstanie śluza o długości 200 metrów, dzięki której różnica wpoziomach wód w Zalewie Wiślanym i w Bałtyku będzie wyrównywana. Będzie onatakże zapobiegać mieszaniu się wód z obu akwenów i zanieczyszczeniu bałtyckichplaż. W kanale będzie także stanowisko postojowe dla jednostek, które będączekać na wejście do śluzy.

Według planów kanał umożliwi wpływanie do Morskiego PortuElbląg jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m,szerokości 20 m.

Możliwe są cztery lokalizacje przekopu przez MierzejęWiślaną: w Skowronkach, Nowym Świecie, Przebrnie oraz Piaskach. Na podstawieprzeprowadzonej prognozy oddziaływania skutków na środowisko wskazuje się jakonajbardziej korzystny wariant przekop w Nowym Świecie.

Według ministerstwa gospodarki morskiej budowa drogi wodnejprzez Mierzeję Wiślaną i Zalew Wiślany umożliwi swobodną i całoroczną żeglugęstatków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i innych portów ZalewuWiślanego będących portami Unii Europejskiej.

Jak wskazano, przedsięwzięcie to uniezależni żeglugę poZalewie Wiślanym od Rosji. Obecnie swobodna żegluga po Zalewie Wiślanym jestutrudniona ze względu na ograniczenia wprowadzone przez Moskwę. Swobodny iniezakłócony ruch statków uniemożliwia także płytki tor wodny (możliwemaksymalne zanurzenie 2 m) i brak akcji lodołamania w zimie po rosyjskiejstronie Zalewu Wiślanego.(PAP)