Uchwała ws. budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną
Połączenie Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską – taki ma byćefekt realizacji, w latach 2016-2022, programu „Budowa drogi wodnejłączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Rząd podjął we wtorek uchwałęws. jego ustanowienia; koszt programu oszacowano na 880 mln zł.
O przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanałużeglugowego od lat zabiegają samorządowcy z Warmii i Mazur, szczególnie władzeElbląga. Przeciwni są mieszkańcy Krynicy Morskiej, a także ekolodzy, wskazującyna potrzebę ochrony cennych siedlisk.
Pod koniec kwietnia wiceminister gospodarki morskiej iżeglugi śródlądowej Krzysztof Kozłowski poinformował, że Polska pracuje nadwyjaśnieniami dla KE w sprawie Mierzei Wiślanej. Podkreślił, że w ciągu dwóchlub trzech miesięcy nasz kraj prześle do Komisji Europejskiej odpowiedzidotyczące wpływu planowanego przekopu przez Mierzeję Wiślaną na środowiskonaturalne i odpowie na dodatkowe pytania KE związane z oddziaływaniemplanowanej inwestycji na środowisko. Chodzi przede wszystkim o spełnianiewymogów dyrektyw dotyczących ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiegoptactwa.
Plany zakładają, że kanał będzie miał 1,3 km długości i 5 mgłębokości. Powstanie śluza o długości 200 metrów, dzięki której różnica wpoziomach wód w Zalewie Wiślanym i w Bałtyku będzie wyrównywana. Będzie onatakże zapobiegać mieszaniu się wód z obu akwenów i zanieczyszczeniu bałtyckichplaż. W kanale będzie także stanowisko postojowe dla jednostek, które będączekać na wejście do śluzy.
Według planów kanał umożliwi wpływanie do Morskiego PortuElbląg jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m,szerokości 20 m.
Możliwe są cztery lokalizacje przekopu przez MierzejęWiślaną: w Skowronkach, Nowym Świecie, Przebrnie oraz Piaskach. Na podstawieprzeprowadzonej prognozy oddziaływania skutków na środowisko wskazuje się jakonajbardziej korzystny wariant przekop w Nowym Świecie.
Jak podano w komunikacie po wtorkowym posiedzeniu RadyMinistrów, budowa kanału zostanie sfinansowana z budżetu państwa. Dodano, żeinicjatywa wpisuje się w plan odtworzenia transportu morskiego, zapowiedzianyprzez premier Beatę Szydło w expose.
Według ministerstwa gospodarki morskiej budowa drogi wodnejprzez Mierzeję Wiślaną i Zalew Wiślany umożliwi swobodną i całoroczną żeglugęstatków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i innych portów ZalewuWiślanego będących portami Unii Europejskiej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak podano, spowoduje to szybszy rozwój gospodarczy Elbląga,obszaru Zalewu Wiślanego i odblokowanie portów Trójmiasta, a także zapewniwzrost bezpieczeństwa w regionie przez wprowadzenie swobodnej żeglugi polskichokrętów marynarki wojennej i straży granicznej do portu w Elblągu. W efekcieinwestycja ta zapewni bezpieczeństwo granic zewnętrznych Unii Europejskiej iZalewu Wiślanego (żegluga po nim znajduje się poza kontrolą UE). Jest toszczególnie ważne w kontekście istniejących zagrożeń geopolitycznych -podkreślono w komunikacie COR.
Jak wskazano, przedsięwzięcie to uniezależni żeglugę poZalewie Wiślanym od Rosji. Obecnie swobodna żegluga po Zalewie Wiślanym jestutrudniona ze względu na ograniczenia wprowadzone przez Moskwę. Swobodny i niezakłóconyruch statków uniemożliwia także płytki tor wodny (możliwe maksymalne zanurzenie2 m) i brak akcji lodołamania w zimie po rosyjskiej stronie Zalewu Wiślanego.
Dodano, że realizacja programu, zapewniając połączenieElbląga i pozostałych portów Zalewu Wiślanego z Morzem Bałtyckim, zwiększymożliwości przeładunkowe portów, przyczyni się znacząco do rozwoju ruchupasażerskiego oraz żeglarstwa i turystyki na Zalewie Wiślanym. Powstanie takżeniezależny korytarz transportowy, który umożliwi komunikację między portamileżącymi na terytorium Unii Europejskiej. Nastąpi rozwój transportuwykorzystującego więcej niż jeden rodzaj transportu, co zapewni oszczędnościfinansowe i będzie korzystne dla środowiska.
W komunikacie wskazano, że dzięki inwestycji zostaniewzmocniony potencjał gospodarczy regionu oraz zwiększy się liczba miejsc pracyw sektorach transportu morskiego, logistyki i turystyki.
„Program będzie aktualizowany. Jego realizację manadzorować minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Wykonawcąprogramu będzie Urząd Morski w Gdyni. Uchwała wchodzi w życie z dniempodjęcia” – dodano w komunikacie. (PAP)
„