Czy Kraków postawi na rowery?
Kraków przeznajbliższe dziewięć lat będzie dysponował nową ?Polityką transportową dlamiasta?. Jakie cele ma ten dokument i co zmieni w życiu mieszkańców? O tymdyskutowano na posiedzeniu Komisji Infrastruktury.
Do najważniejszych celów inwestycyjnych należą: modernizacjai rozbudowa infrastruktury tramwajowej, wymiana taboru autobusowego itramwajowego, budowa lub wydzielanie pasów autobusowych na najbardziejzatłoczonych ciągach komunikacyjnych i stopniowe wprowadzanie szybkiegotransportu autobusowego (Bus Rapid Transit), budowa nowych przystankówkolejowych na obszarze miasta w ramach systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej(SKA), rozwój systemu parkingów P&R głównie w sąsiedztwie pętlitramwajowych oraz przystanków kolejowych, budowa odcinków tunelowych nanajbardziej newralgicznych obszarach, gdzie przepustowość układu transportuzbiorowego została wyczerpana, rozwój systemu obszarowego sterowania ruchem dlakolejnych ciągów komunikacji tramwajowej z rozszerzeniem dla komunikacjiautobusowej, rozwój infrastruktury rowerowej, w tym w zakresie powiązania zsiecią komunikacji zbiorowej, budowa nowoczesnego, bezkolizyjnego, o wysokichparametrach przewozowych podsystemu transportu zbiorowego (premetro, metro) ?czytamy na Miejskiej Platformie Internetowej Magiczny Kraków.
Jednak głównym celem, o którym mówił Łukasz Szewczyk,zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej jest zahamowanie trenduczęstego korzystania z samochodu osobowego. Mają temu służyć także specjalnepasy drogowe dla samochodów, w których jedzie trzy lub więcej osób. Ozastosowanie takich metod prosił radny Łukasz Słoniowski. To rozwiązaniezostało zastosowane m.in. na ulicy Kamieńskiego. Jednym z ważnych elementównowej polityki transportowej jest rozbudowa sieci dróg dla rowerów i ciągówpieszych oraz organizacji ruchu ułatwiającej wygodne poruszanie się rowerem ipieszo. W dokumencie czytamy: ?celem jest zapewnienie połączeń rowerowych domiejsc pracy i nauki oraz ośrodków rekreacji z miejscami zamieszkania przyuwzględnieniu gmin ościennych. Możliwe to będzie poprzez dalszą rozbudowę siecitras rowerowych.
Ponadto dążyć należy do rozwoju systemu roweru miejskiego(wzrostu liczby stacji oraz rowerów oddanych do publicznego użytkowania).Dodatkowo powinny być podejmowane działania sprzyjające ruchowi pieszemu(strefy uspokojonego ruchu, strefy zamieszkania, zwiększenie gęstości przejśćdla pieszych, budowa kładek dla pieszych oraz kładek pieszo-rowerowych,stopniowa eliminacja parkowania na chodnikach)?. Do tego punktu wątpliwościmiała radna Teodozja Maliszewska. ? Bardzo mi się podoba wizja dojazdu domiejsca pracy czy nauki rowerem, lecz chciałby mieć zapewnienie od dyrektorówWydziału Gospodarki Komunalnej i Zarządu Infrastruktury Komunalnej iTransportu, że zapewnią właściwą infrastrukturę rowerową w szkołach. Większośćplacówek w Krakowie nie stać na zakup i montaż kilkudziesięciu stojaków narowery. Czy bierzecie to pod uwagę? ? pytała radna. Dyrektor ZIKiT, MarcinKorusiewicz zapewnił radną, iż takie formy pomocy są już prowadzone. ? Już 25szkół przystąpiło do projektu finansującego stojaki rowerowe. A zapewniam, żebędą kolejne środki na ten cel. Zabezpieczone są już pieniądze nanastępne 3 lata. W sumie w tym roku zamontowano 800 stojaków ? powiedziałKorusiewicz.
Podczas najbliższej sesji 25 maja, wszyscy radni będą mieliokazje zapoznać się z dokumentem w trakcie pierwszego czytania.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„