Warszawa szuka operatora Veturilo

infobike
10.05.2016 08:58

100 nowych wypożyczalni, w tym 10 zrowerami elektrycznymi i 1500 rowerów więcej ? tak zmieni sięVeturilo od 2017 roku. Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg nanowego operatora systemu.

Obecnie z rowerów miejskich korzystajuż prawie 350 tys. osób. Co ważne – dwie trzecie warszawiakówdobrze ocenia Veturilo. Rowery są wypożyczane średnio co 10 sekunda w całym mieście są już 204 stacje Veturilo, w tym 24 zakupioneprzez firmy prywatne. System działa od 2012 r. ? obecna umowa zoperatorem wygasa z końcem 2016 r.

Zarząd Dróg Miejskich ogłosiłwłaśnie przetarg na nowego operatora, który będzie obsługiwałVeturilo przez następne 4 lata (do końca 2020 r.).

O to, jak ma wyglądać system,zapytaliśmy wcześniej warszawiaków. Zebraliśmy 2500 ankiet iponad 1000 propozycji lokalizacji stacji, a kilkaset kolejnych uwagzgłoszono nam podczas spotkań konsultacyjnych i przesłano mailem.Przeanalizowaliśmy również dotychczasowe funkcjonowanie systemu (wtym dane dotyczące kilku milionów wypożyczeń), aby określićpodstawowe zasady dalszego rozwoju Veturilo ? mówi ŁukaszPuchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

100 nowych stacji

W efekcie zaplanowano kilkazasadniczych zmian. Najważniejszą jest zwiększenie liczby rowerówdo 4455 i liczby stacji do 300. Nowe wypożyczalnie pojawią sięprzede wszystkim w centralnym obszarze miasta (Śródmieściu, Pradzei bliskiej Woli). Dzięki temu stacje będą rozmieszczone gęściej(średnio co ok. 200 m) ? doświadczenie pokazuje że dzięki temusą łatwiej dostępne i lepiej wykorzystywane. Więcej stacji pojawisię również na Mokotowie, Pradze-Południe czy Targówku ? takaby stacje były rozmieszczone co ok. 500 m. Kilka nowych stacjitrafi także do dzielnic położonych dalej od centrum (m. in.Białołęki, Bielan, Bemowa).

Jednocześnie system zakłada możliwośćrozbudowy o kolejne stacje, w miarę dostępnych środków (w tym zbudżetów dzielnicowych). W pierwszej kolejności rekomendowana jestrozbudowa o stacje wskazane w koncepcji jako wariant 3. Nierekomenduje się rozbudowy systemu poza obszarem funkcjonalnymsystemu, na obszarach o rzadszej zabudowie. Dotychczasowedoświadczenia takich stacji wskazują, że są one bardzo słabowykorzystywane (nawet kilkadziesiąt razy rzadziej niż stacje wcentrum), kosztowne w utrzymaniu (do każdego wypożyczenia trzeba bybyło dopłacać nawet 10 zł!) i obniżające funkcjonalnośćsystemu (konieczne częste dowożenie i odwożenie rowerów zestacji).

Rowery elektryczne i nowa aplikacja

Poza rozbudową, planowane są teżnowe funkcje systemu. Ciekawą nowinką będą rowery elektryczne.Jednoślady wyposażone w silnik wspomagający mają się pojawić w10 dedykowanych stacjach w rejonie Powiśla i Traktu Królewskiego ?dzięki nim łatwiej będzie podjechać pod skarpę. Rozwijana będzierównież sieć rowerków dziecięcych. Zaplanowano 6 specjalnychstacji, na których będzie można wypożyczyć mniejszy rower dlaswojego dziecka. Zwiększy się ? do 45 – liczba tandemów.

Zadbamy o wygodę i jakość ?zwykłych?rowerów. Zostaną one wyposażone w dodatkowy hamulec ręczny,wyższą i wygodniejszą kierownicę dopasowaną do osób o większymwzroście, dzwonek obrotowy wsuwany na kierownicę, bagażnik przednii szerokie siodełko. Sztyca siodełka będzie wyposażona wpodziałkę, pozwalającą dopasować wysokość do wzrostu. Narowerze zostanie umieszczony kod QR umożliwiający szybkiewypożyczenie bez korzystania z terminali.

Nowy system będzie wygodniejszy dlaużytkowników. Niefunkcjonalne terminale zyskają nowoczesne,kolorowe wyświetlacze z ekranem dotykowym i obsługą płatnościzbliżeniowych. Będą również wyposażone w uniwersalną pompkęrowerową. Wprowadzona zostanie możliwość wypożyczania i zwroturowerów za pomocą aplikacji mobilnej. Każdy stojak zostaniewyposażony w diodę, sygnalizującą czy dany rower jest sprawny imożna go wypożyczyć.

Wykonawcy zainteresowani prowadzeniemsystemu Veturilo przez następne 4 lata mogą składać swoje ofertydo 27 czerwca. Muszą się wykazać odpowiednim doświadczeniem ?prowadzić od 2 lat co najmniej 2 systemy rowerów publicznych po2000 rowerów (albo 1 duży system i kilka mniejszych). Opróczzaproponowanej ceny, dodatkowe punkty w przetargu można otrzymać zadostarczenie testowo 50 rowerów napędzanych tzw. ?sprzęgłemKardana?, co pozwoli ocenić czy jest to rozwiązanie lepsze niżnapęd na łańcuch.

Z nowych rowerów i stacji warszawiacybędą mogli skorzystać od 1 marca 2017 r.