Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szczeciński port z wizytą w ? Budapeszcie

infoship
08.04.2016 09:10

Na początku kwietnia węgierskie firmy miały możliwośćzapoznania się z potencjałem regionu zachodniopomorskiego oraz portówSzczecin-Świnoujście dla branży logistycznej, podczas seminariumzorganizowanego przez ambasadę RP w Budapeszcie.

W stolicy Węgier porty Szczecin-Świnoujście oraz cały regionzaprezentowały się pod hasłem ?West Pomerania, Your Gateway to Scandinavia -Odkryj najkrótszą drogę na rynki Północnej Europy!?. Spotkanie miało na celupromocję centrów logistycznych województwa zachodniopomorskiego, ofertyprzeładunkowej i inwestycyjnej obu portów oraz transportu intermodalnego, którymoże być szansą na rozwój handlu między Węgrami a Skandynawią i całym regionemnadbałtyckim.

Dobre położenie

Porty w Szczecinie i Świnoujściu będąc usytuowane wpółnocno-zachodniej części Polski są najbliższymi bałtyckimi portami morskimidla Czech, Słowacji i wschodnich Niemiec, a także – właśnie dla Węgier.Znajdują się na najkrótszej trasie pomiędzy Skandynawią a środkową i południowąEuropą oraz na najkrótszej drodze morskiej, łączącej Rosję i Finlandię z EuropąZachodnią. Dobre połączenie siecią wodnych dróg śródlądowych z Berlinem i dalej? z europejskim systemem dróg wodnych to ważny atut w ofercie obu portów. Dodatkowodziałania zmierzające do poprawy żeglowności na całej długości Odry orazplanowane połączenie Dunaj-Odra-Łaba zwiększają potencjał rozwojowy obu portów.W ofercie skierowanej na rynek węgierski komplementarność portów Szczecin iŚwinoujście względem siebie jest także bardzo istotna. Walorem Świnoujścia jestpołożenie blisko morza, co pozwala na zapewnienie wysokiej efektywnościpołączeń promowych, a także dostępność dla większych statków ? o zanurzeniu do13,2m. Natomiast Szczecin, mimo, żedostępny dla mniejszych statków – o zanurzeniu do 9,15m, daje szansę dotarcianajtańszą drogą morską w głąb lądu, a więc znacznie bliżej do odbiorców inadawców obsługiwanych w nim ładunków. Strategiczna lokalizacja portówSzczecin-Świnoujście została potwierdzona poprzez wpisanie tego zespołuportowego jako istotnego ogniwa w Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T)w ramach korytarza Bałtyk ? Adriatyk.

Strategiczna uniwersalność oferty

Oba porty zapewniają kompleksową obsługę zarówno ładunkówmasowych, jak i drobnicowych, a także pasażerów i środków transportu kołowego.W ubiegłym roku przeładowały ponad 23 mln ton, z czego największą grupętowarową stanowiły ładunki drobnicowe ? 49 proc. całości obrotów. Główny w tymudział miał ruch promowy ze Skandynawią, rosnący z roku na rok (ponad 8 mln tonładunku obsłużonego w 2015). Obrót kontenerowy także gwałtownie wzrasta -niemal 12%, osiągając wielkość 88 tys. TEU (czyli rekordowo w obsłudze tego ładunku w zespoleportowym). Oba porty z racji swego położenia koncentrują ok. 90 proc. ruchutranzytowego, jaki przechodzi przez porty polskie do i z krajów sąsiednich. W2015 roku było to prawie 3 mln ton. Węgry w obsłudze tranzytu sytuują się naczwartej pozycji, zaraz za największymi partnerami tranzytowymi obu portów, tj.Czechami, Słowacją i Niemcami. Dla stworzenia nowej jakości w obsłudzeinwestorów oraz przeładowywanych towarów, w obu portach od kilku lat prowadzonesą ogromne inwestycje, zmierzające do poprawy ich dostępności oraz lepszejjakość obsługi środków transportu. Dzięki temu w najbliższych latach wSzczecinie główne nabrzeża obsługująceładunki masowe oraz towary drobnicowe dysponować będą głębokością 12,5m, a wŚwinoujściu ? 14,5m. Ponadto świnoujskiterminal promowy przystosowany zostanie do obsługi transportu intermodalnego.

Dwa bratanki w biznesie

Z perspektywy interesów transportowych Węgier, oba portydzięki swojej lokalizacji na najkrótszej drodze pomiędzy Skandynawią apołudniem Europy są idealnym miejscem dla logistyki i obsługi tranzytu towarówzarówno w kierunku do i ze Skandynawii, jak i innych krajów nadbałtyckich.Szczególne znaczenie ma tutaj obsługa ruchu towarowego na terminalu promowym wŚwinoujściu, który tworząc wirtualny most w postaci autostrady morskiej, łączyEuropę Środkową ze Skandynawią. Ponadto oferowane przez oba porty połączeniażeglugi morskiej bliskiego zasięgu dają dodatkowe możliwości obsługilogistycznej towarów z/do Węgier. Dla towarów transportowanych pomiędzy Węgramia krajami nadbałtyckimi warunki mogą się jeszcze znacznie poprawić, a to zasprawą prowadzonych inwestycji. Już teraz dostęp na Bałtyk poprzez portySzczecin-Świnoujście jest łatwiejszy dla południowych partnerów, a dziękiinwestycjom poprawiającym infrastrukturę dostępową stanie się jeszcze dogodniejszy.Przyczyniają się do tego zarówno inwestycje prowadzone wewnątrz portów, jak ikrajowe przedsięwzięcia poprawiające infrastrukturę transportu zaplecza ? w tymzakończenie budowy drogi szybkiego ruchu S3 oraz modernizacja linii kolejowychCE-59 i E-59. Również większa dostępność od strony morza, zapewniona poprzezpogłębienie toru wejściowego do Świnoujścia do głębokości 14,5m oraz toruwodnego Świnoujście?Szczecin do głębokości 12,5m, pozwoli na większąelastyczność w obsłudze transportu morskiego. Ogromny potencjał wiąże się takżez planowanym użeglowieniem Odry. Umożliwi to wykorzystanie w sposób znacznieefektywniejszy najbardziej przyjaznej dla środowiska naturalnego gałęzitransportu, łączącej port z jego zapleczem daleko w głębi lądu. Żeglowna Odra,wraz z istniejącym kanałem Odra-Havela, Kanałem Gliwickim, KanałemOdra-Szprewa, a także planowanym kanałem Dunaj-Odra-Łaba (tak istotnym także dla południowych sąsiadów, w tym dlaWęgier), może ustanowić poprzez porty Szczecin-Świnoujście wysoce efektywną irozległą sieć śródlądowych dróg wodnych, łączących Morze Bałtyckie z zachodnią,środkową i południową Europą.

Wspólnym głosem

W stolicy Węgier o atutach regionu i portówzachodniopomorskich w kontekście logistycznej obsługi węgierskiej wymianyhandlowej mówili zarówno przedstawiciele portów Szczecin-Świnoujście jak iregionu zachodniopomorskiego. W programie seminarium były wystąpieniaPodsekretarza Stanu Ministerstwa Rozwoju, Marszałka WojewództwaZachodniopomorskiego, Ambasadora RP w Budapeszcie, a także przedstawicieli Wydziału Promocji Handlui Inwestycji w Budapeszcie, Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów przyUrzędzie Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego, Zarządu MorskichPortów Szczecin i Świnoujście SA, Rady Interesantów Portu Szczecin, TerminaluPromowego Świnoujście Sp. z o.o. oraz firmyWaimea Holding SA. Oprócz samych prezentacji, istotna była możliwośćnawiązania bezpośrednich kontaktów handlowych oraz wymiana doświadczeń pomiędzypolskimi i węgierskimi przedsiębiorcami. Obecni na spotkaniu przedstawicielewęgierskich firm transportowych, przewoźnicy drogowi oraz kolejowi, spedytorzyoraz przeładowcy nie kryli uznania dla zmian, jakie da się zauważyć wkontekście inwestycji i rozwoju portów. Zjawisko kongestii występujące w portacheuropejskich powoduje, że firmy te poszukują alternatywnych rozwiązań dladotychczasowych łańcuchów logistycznych. A takim może być właśnie ofertazespołu portowego Szczecin-Świnoujście.