Port Szczecin z nowymi jednostkami
1 marca br. w szczecińskim porcie odbyła się uroczystośćpodniesienia bandery na jednostkach ?Strażak-26? oraz ?Hydrograf-4?. Dodatkowow trakcie uroczystości ?Strażak-26? został ochrzczony. Matką chrzestną statkuzostała Zyta Żmurkiewicz – małżonka Prezydenta Świnoujścia.
Uroczystość swoją obecnością zaszczycili m.in. PawełBrzezicki, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i ŻeglugiŚródlądowej oraz Piotr Jania WojewodaZachodniopomorski, a także Teresa Kalina, Przewodnicząca Sejmiku WojewództwaZachodniopomorskiego oraz Prezydent Miasta Świnoujście, Janusz Żmurkiewicz.
?Strażak-26?, to holownik z klasą pożarową FiFi1. Mierzy ok.33 m długości. Z kolei jego szerokość to 12 m. Zanurzenie konstrukcyjne wynosi4,3 m. Statek został zbudowany w tureckiej stoczni. Jest nowocześniewyposażony. Będzie miał trzyosobową załogę. Zadaniem jednostki będziezapewnienie bezpieczeństwa pożarowego w zespole portów Szczecin-Świnoujście.Portem macierzystym będzie Świnoujście. Zastąpi wysłużonego blisko 40-letniego?Strażaka-25?.
Z kolei ?Hydrograf-4?, to motorówkahydrograficzno-inspekcyjna o długości blisko 15 m i szerokości 4,7 m. Jejzanurzenie to 1,5 m. Wyposażona jest w dziobowy strumień małogabarytowy.Rozwija prędkość maksymalną nie mniejszą niż 20 węzłów. Mieści 12 osób. Jejzałoga liczy dwie osoby plus hydrograf. Jednostka jest absolutnym novum whistorii ZMPSiŚ SA. Jej zadania obejmują wykonywanie pomiarów batymetrycznych(czyli sondażowych) oraz pomiarów ukształtowania dna, a także badanie rodzajówgruntu, w tym osadów dna morskiego, jak również trałowanie hydrograficzne,czyli identyfikacja przeszkód zalegających na dnie. Ponadto jednostka dajemożliwość zbierania danych do lokacji, tj. informacje o obiektach, wykonywaniapomiarów geodezyjnych oraz opracowań kartograficznych.
Obie jednostki ZMPSiŚ SA zakupił pod koniec ubiegłego roku wramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej zatytułowanego?Zakup sprzętu pomiarowego oraz ratowniczego przez Zarząd Morskich PortówSzczecin i Świnoujście SA?.
?Strażak-26? oraz ?Hydrograf-4?, to nie jedyne nowe nabytki,które zakupiono w ramach tego projektu. Do portu trafiły także samochóddowodzenia i łączności, dwa samochody ratowniczo-gaśnicze oraz mobilny zestawna przyczepie z separatorem substancji ropopochodnych, ratownicza łódź hybrydowatypu RIB z żurawikiem, a także sprzęt pomiarowy do wykrywania zanieczyszczeńropopochodnych i zapora przeciwrozlewowa. Koszt zakupu to ponad 40 mln złotych.Kwota dofinansowania to 34 mln złotych. Środki pochodziły z Funduszu Spójnościw ramach działania 7.2 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.Maksymalna kwota dofinansowania, jaką może uzyskać ZMPSiŚ SA, to 34 mln zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Warto podkreślić, że projekt zrealizowano w iścieekspresowym tempie, bo zaledwie w przeciągu pół roku. Kończy on działaniainwestycyjne w ramach perspektywy unijnej obejmującej lata 2007-2013. Jego realizacja dowodzi, że ZMPSiŚ SA swojąuwagę koncentruje nie tylko na unowocześnianiu infrastruktury portowej, aletakże inwestuje w bezpieczeństwo uczestników obrotu portowego. Z koleiinwestując w sprzęt umożliwiający monitorowanie zjawisk zachodzących wśrodowisku oraz zapewniając większą ochronę wód portowych przedzanieczyszczeniami – troszczy się także o środowisko naturalne.
Operatorzy portowi oczekują nie tylko zapewnieniaodpowiedniej infrastruktury i dostępności do portów, ale i zagwarantowaniabezpieczeństwa. Stąd zakupiony nowoczesny sprzęt ratowniczy, jest wyjściemnaprzeciw ich oczekiwaniom. Co warte podkreślenia, jest to pierwsza od blisko40 lat, tak gruntowna wymiana sprzętu zapewniającego bezpieczeństwo w zespoleportów Szczecin ?Świnoujście. Przekłada się to na zwiększenie konkurencyjności ichrynkowej pozycji. Obecnie przed portem stoją nowe wyzwania i działaniaukierunkowane na dalszy rozwój zespołu portów Szczecin i Świnoujście.
„